Rozwiązanie stosunku pracy z radnym

dr Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
rozwiń więcej
Rozwiązanie stosunku pracy z radnym / Shutterstock

Rozwiązanie stosunku pracy z radnym - jakie uprawnienie ma w tym przypadku rada gminy? Jedynie rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron lub wypowiedzenie umowy o pracę przez samego radnego nie wymagają uzyskania zgody rady gminy, zatem dlaczego ta zgoda jest potrzebna i kiedy się ją wydaje?

Rada gminy odmawia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym

Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40, dalej jako: ustawa) rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem.

Autopromocja

Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. 

Ważne
OCHRONA RADNEGO

W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

W praktyce wątpliwe jest to kiedy rada gminy odmówić zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

Przykład
Nie tak łatwo zwolnić radnego - potrzeba zgoda rady gminy

Pracodawca Kolorex Sp. z o.o. zatrudniająca radnego gminnego Jana Z. jeszcze przed złożeniem oświadczenia woli o rozwiązaniu stosunku pracy zobowiązany jest wystąpić do rady gminy, której pracownik-radny Jan Z. jest członkiem, by uzyskać zgodę tego organu na dokonanie czynności rozwiązania stosunku pracy.

Dlaczego tak się dzieje i skąd wynika ta ochrona? Konieczność uzyskania zgody pracodawcy na rozwiązanie z radnym stosunku pracy stanowi jeden ze środków zapewnienia radnemu swobodnej i nieskrępowanej możliwości wykonywania mandatu.

Kierunki orzecznicze - sporne zagadnienie co do zgody rady gminy

Przykład
PIERWSZY POGLĄD JUDYKATURY:

Pierwszy kierunek orzeczniczy wskazuje, że co do zasady wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym lub odmowa takiej zgody pozostawione są uznaniu rady, a jedynie w sytuacji, gdy rada uzna, że podstawą rozwiązania stosunku pracy są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu, zobowiązana jest odmówić wyrażenia zgody.

  • W przypadku każdej podstawy rozwiązania stosunku pracy z radnym rada gminy jest kompetentna wyrazić na nie zgodę lub odmówić takiej zgody, zob. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2006-05-09, sygn. II OSK 194/06;
  • Wyrażenie zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy lub odmowa jest pozostawione uznaniu rady gminy, z wyjątkiem sytuacji, gdy dojdzie ona do przekonania, że podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu (w takiej sytuacji rada zobowiązana jest odmówić wyrażenia zgody), zob. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2014-06-05m sygn. II OSK 3133/13;
  • Wyrażenie zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy lub odmowa jest pozostawione uznaniu rady gminy z wyjątkiem sytuacji, gdy dojdzie ona do przekonania, że podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu, zob. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 2020-03-12, sygn. II SA/Sz 1038/19.
Przykład
DRUGI POGLĄD JUDYKATURY:

Drugi kierunek orzeczniczy wskazuje, że szczególna ochrona przysługująca radnemu na podstawie przepisów uzależniających rozwiązanie z nim stosunku pracy od zgody rady dotyczy jedynie sytuacji, w których rozwiązanie z nim stosunku pracy związane jest z wykonywaniem przez niego mandatu.

  • Artykuł 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym powinien być wykładany w ten sposób, że rada gminy nie może odmówić zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawa rozwiązania tego stosunku nie są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. W związku z tym rada gminy jest uprawniona do oceny zasadności podstaw rozwiązania z radnym stosunku pracy tylko w takim zakresie, w jakim jest konieczny do wykazania, że podane przez pracodawcę przyczyny są pozorne, zaś rzeczywistymi przyczynami są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu;
  • Rada gminy nie może odmówić zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku nie są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu, zob. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 2019-12-18, sygn. II SA/Rz 1199/19;
  • Rada gminy jest kompetentna odmówić zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym jedynie, gdy rozwiązanie z nim stosunku pracy związane jest z wykonywaniem przez niego mandatu.
    Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2018-06-07, sygn. II OSK 923/18;
  • Wówczas, gdy brak jest w danej sprawie przesłanki odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w art. 25 ust. 2 zd. 2 ustawy o samorządzie gminnym, to radzie gminy nie przysługuje prawo swobodnego decydowania w zakresie wyrażenia zgody, zob. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2021-12-03, sygn. III OSK 4443/21.
Ważne

Jedynie rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron lub wypowiedzenie umowy o pracę przez samego radnego nie wymagają uzyskania zgody rady gminy.

Kadry
Rekompensata za pracę w godzinach nadliczbowych w służbie cywilnej. Wynagrodzenie czy czas wolny? Kto o tym decyduje?
09 maja 2024

Jeżeli wymagają tego potrzeby urzędu, członek korpusu służby cywilnej na polecenie przełożonego wykonuje pracę w godzinach nadliczbowych. Jak należy rekompensować pracę w nadgodzinach pracownikom, urzędnikom i osobom zatrudnionym na wyższych stanowiskach w służbie cywilnej?

Przejście pracownika na emeryturę lub rentę. Wysokość odprawy emerytalno-rentowej
09 maja 2024

Pracownikowi, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna. Kodeks pracy określa, że odprawa przysługuje w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia. Czy pracownik może otrzymać odprawę emerytalno-rentową w wyższej wysokości?

Komu przysługuje nagroda jubileuszowa. Jak ustalać jej wysokość i kiedy wypłacać?
09 maja 2024

Nagroda jubileuszowa jest świadczeniem charakterystycznym dla sfery budżetowej. Prawo do tego świadczenia mają urzędnicy państwowi, członkowie korpusu służby cywilnej, pracownicy samorządowi, nauczyciele. Wysokość nagrody jubileuszowej ustalana jest w zależności od stażu pracy i wysokości wynagrodzenia uprawnionej osoby.

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli. Wypłata do końca sierpnia 2024 r.
09 maja 2024

Znana jest już kwota świadczenia urlopowego w 2024 r. dla nauczycieli - nie jest niska. Do kiedy powinno być wypłacone świadczenie i jakie są zasady jego przyznania? Szczegóły niżej.

Czy podczas choroby pracownika można rozwiązać z nim umowę o pracę?
09 maja 2024

Czy podczas choroby pracownika można rozwiązać z nim umowę o pracę? To zależy od okoliczności danej sprawy, ponieważ nie zawsze L4 chroni np. przed dyscyplinarką - rozwiązaniem umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia (i to zarówno z winy pracownika jak i bez jego winy) czy też przed rozwiązaniem z powodu upadłości czy likwidacji zakładu pracy. Poniżej szczegółowe wyjaśnienia.

Praca sezonowa szuka człowieka. Jest problem ze znalezieniem personelu na sezon letni
09 maja 2024

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez "Gazetę Wyborczą", hotelarze zmagają się z problemem znalezienia personelu na sezon letni. Mimo oferowania różnych benefitów, takich jak zniżki na studia, produkty firmowe, dofinansowanie zajęć sportowych, prywatną opiekę medyczną, dofinansowanie kursów i szkoleń, program rekomendacji pracowników oraz darmowe napoje i przekąski, firmy mają trudności ze znalezieniem zainteresowanych.

9 maja Dniem Europy - czy znasz 11 najważniejszych instytucji w UE?
09 maja 2024

9 maja jest Dniem Europy to święto pokoju i jedności w Europie. Upamiętnia on rocznicę wygłoszenia historycznej deklaracji Schumana, w której Robert Schuman przedstawił swoją wizję nowej formy współpracy politycznej w Europie, dzięki której wojna między narodami europejskimi stałaby się nie do pomyślenia. Plan Schumana uważa się za zalążek tego, czym dzisiaj jest Unia Europejska. Podpisana 9 maja 1950 r. deklaracja dała początek integracji europejskiej i współpracy na rzecz pokoju i jedności.

Ubezpieczenie zdrowotne w KRUS. Dla kogo, ile wynosi składka i kto musi ją opłacać?
08 maja 2024

Mimo spełnienia warunków do objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, nie oznacza to automatycznego korzystania ze świadczeń zdrowotnych. Osoba zainteresowana musi zgłosić się do ubezpieczenia w ciągu 14 dni, jeśli jest rolnikiem lub domownikiem. Dla członków rodziny rolnika, domownika oraz emeryta lub rencisty, termin wynosi 7 dni. Do zgłoszenia używa się specjalnego druku "Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego".

Wypowiedzenie umowy zlecenia 2024 - Infor.pl
08 maja 2024

Kiedy można wypowiedzieć umowę zlecenia? Czym jest ważna przyczyna przy rozwiązaniu umowy zlecenia? Czy obowiązują okres wypowiedzenia przy zleceniu - czy też można je rozwiązać "z dnia na dzień"? Poniżej szczegóły jak wygląda wypowiedzenie umowy zlecenia przez zleceniobiorcę oraz przez zleceniodawcę.

3000 zł kary dla pracodawcy za niezatrudnienie kandydata
08 maja 2024

Pracodawcy muszą liczyć się z odpowiedzialnością karną za niezatrudnienie kandydata do pracy z powodów wymienionych w art. 123 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Grzywna za dyskryminację przy nawiązywaniu stosunku pracy wynosi minimum 3000 zł. Na podstawie Kodeksu pracy osoba niezatrudniona może również dochodzić odszkodowania. W jakiej wysokości?

pokaż więcej
Proszę czekać...