Tak, pracownika, który korzystał z urlopu bezpłatnego udzielonego na czas pełnienia kadencji posła (lub senatora), należy ponownie zatrudnić w zakładzie pracy. Taki pracownik przez okres 2 lat od wygaśnięcia mandatu podlega szczególnej ochronie przed zwolnieniem z pracy. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że jego stanowisko pracy zostało zlikwidowane.
Poseł lub senator pozostający w stosunku pracy otrzymuje urlop bezpłatny, na swój wniosek, na okres sprawowania mandatu oraz na 3 miesiące po jego wygaśnięciu – bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy (art. 29 ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora). Nie dotyczy to posłów i senatorów zatrudnionych na podstawie stosunku pracy m.in. w Kancelarii Sejmu lub Senatu, Kancelarii Prezydenta, Biurze Trybunału Konstytucyjnego, Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, NIK, PIP, którym udziela się urlopu bezpłatnego z urzędu.
Stosunek pracy posłów, którzy otrzymają urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu, podlega szczególnej ochronie. Ochrona ta nie dotyczy posłów, którzy nie korzystają z urlopów bezpłatnych oraz zatrudnionych na podstawie stosunku pracy z wyboru.
WAŻNE!
Poseł, który korzysta z urlopu bezpłatnego, podlega ochronie przed zwolnieniem z pracy.
Szczególnej ochronie w związku z udzielonym urlopem bezpłatnym podlegają również posłowie i senatorowie, których stosunek pracy zawarty na czas określony rozwiązałby się przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego. W takim przypadku bowiem czas trwania umowy na czas określony przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu (art. 29 ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora).
Ponadto pracodawca, u którego poseł lub senator otrzymał urlop bezpłatny, jest zobowiązany zatrudnić go po zakończeniu urlopu bezpłatnego (czyli po zakończeniu 3-miesięcznego urlopu bezpłatnego udzielonego po wygaśnięciu mandatu posła lub senatora) lub – w razie jego gotowości do pracy – od razu po wygaśnięciu mandatu. Zatrudnienie powinno nastąpić na tym samym lub równorzędnym pod względem płacowym stanowisku pracy, z wynagrodzeniem, jakie otrzymywałby poseł lub senator, gdyby nie skorzystał z urlopu bezpłatnego (art. 31 ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora).
Zatem likwidacja stanowiska pracy, które zajmował Państwa pracownik, nie ma wpływu na obowiązek jego przyjęcia do pracy. Powinni więc Państwo przyjąć pracownika na stanowisko równorzędne pod względem płacowym z dotychczas przez niego zajmowanym.
Ponadto rozwiązanie przez pracodawcę stosunku pracy z posłem lub senatorem powracającym po urlopie bezpłatnym do pracy lub zmiana warunków jego pracy lub płacy w ciągu 2 lat po wygaśnięciu mandatu może nastąpić tylko za zgodą Prezydium Sejmu lub Prezydium Senatu.
Podstawa prawna:
- art. 29–31 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U. z 2011 r. Nr 7, poz. 29).