Zatrudnianie w administracji publicznej

Agnieszka Zwolińska
rozwiń więcej
Z zatrudnieniem w administracji publicznej związany jest obowiązek ochrony interesu państwa i pośrednie uczestnictwo w wykonywaniu władzy publicznej. Dlatego w tym przypadku nie ma zastosowania unijna zasada swobody przepływu pracowników.

Wewnątrz Unii Europejskiej zapewnia się swobodny przepływ pracowników przez zniesienie wszelkiej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową między pracownikami państw członkowskich w zakresie zatrudnienia, wynagradzania i innych warunków pracy (art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – dalej TFUE; dawniej art. 39 Traktatu o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej).

Autopromocja

Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania do zatrudnienia w administracji publicznej (art. 45 ust. 4 TFUE). Warto więc postawić pytanie – co należy rozumieć przez pojęcie „zatrudnienie w administracji publicznej” według art. 45 ust. 4 TFUE.

Ze względu na to, że przepis ten ustanawia wyjątek od zasady swobodnego przepływu pracowników, termin „zatrudnienie w administracji publicznej” należy rozumieć wąsko. Z analizy orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika potrzeba ograniczenia zarówno zakresu podmiotowego, jak i przedmiotowego zastosowania tej regulacji.

Zakres podmiotowy

Jeżeli chodzi o zakres podmiotowy art. 45 ust. 4 TFUE, to istotne jest ograniczenie zastosowania tego przepisu do tych stanowisk pracy, z którymi – pośrednio lub bezpośrednio – wiąże się uczestnictwo w wykonywaniu władzy publicznej oraz obowiązek ochrony interesu państwa (wyrok TS UE w sprawie Komisja przeciwko Wielkiemu Księstwu Luksemburg, C-473/93).

Obie wskazane wyżej przesłanki powinny być spełnione łącznie. Wynika z tego po pierwsze, że zatrudnienie w administracji publicznej należy rozpatrywać w świetle prawa unijnego. Niewłaściwe jest więc sięganie do rozumienia pojęcia administracji publicznej przyjętego w prawie krajowym poszczególnych państw członkowskich. Po drugie, wyłączenie zasady swobody przepływu pracowników dotyczy nie tyle zatrudnienia w jednostkach administracji publicznej, ile zatrudnienia na konkretnych stanowiskach pracy, z którymi wiąże się szczególny obowiązek lojalności wobec państwa.

W związku z tym sprzeczne z zasadą swobody przepływu pracowników byłoby np. ustanowienie wymogu posiadania polskiego obywatelstwa w przypadku zatrudnienia w polskim urzędzie na stanowisku informatyka. W zakresie obowiązków informatyka urzędu administracyjnego bowiem nie mieści się wykonywanie władzy publicznej.


Poza zakresem zastosowania art. 45 ust. 4 TFUE znajduje się także zatrudnienie w jednostkach świadczących usługi użyteczności publicznej, tj. zatrudnienie w zakładach świadczących usługi:

  • transportu publicznego,
  • pocztowe,
  • telekomunikacyjne,
  • w publicznych zakładach opieki zdrowotnej,
  • w publicznym radiu,
  • w publicznej telewizji.

Przykład

W maju 2010 r. rozpoczęła się rekrutacja na stanowisko kierowcy w Zakładzie Transportu Miejskiego m.st. Warszawy. O pracę na tym stanowisku ubiegał się obywatel Bułgarii. Nie został zatrudniony ze względu na brak polskiego obywatelstwa.

Jest to działanie niezgodne z prawem, ponieważ narusza zasadę swobody przepływu pracowników wewnątrz Unii Europejskiej. Polska nie wprowadziła okresów przejściowych w zakresie swobody przepływu pracowników dla obywateli Bułgarii. W związku z tym od dnia przystąpienia Bułgarii do Unii Europejskiej (tj. od 1 stycznia 2007 r.) obywatel tego państwa poszukujący zatrudnienia na terytorium Polski może powoływać się na prawa wynikające z unijnej swobody przepływu pracowników.

Zatrudnienie w administracji publicznej w rozumieniu art. 45 ust. 4 TFUE nie obejmuje również zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w szkole publicznej (wyrok w sprawie Lawrie-Blum, C-66/85) oraz zatrudnienia na niższych stanowiskach w administracji publicznej (wyrok w sprawie Komisja przeciwko Belgii, C-149/79).

Według Komisji Europejskiej wyjątek od zasady swobody przepływu pracowników wewnątrz Unii znajdzie zastosowanie w przypadku zatrudnienia w:

  • organach wymiaru sprawiedliwości,
  • organach podatkowych,
  • służbie dyplomatycznej,
  • służbach zmilitaryzowanych.

Zakres przedmiotowy

Jeżeli chodzi zakres przedmiotowy zastosowania art. 45 ust. 4 TFUE to, jak podkreślił Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku w sprawie Sotgiu (C-152/73), przepis ten dotyczy tylko zasad dostępu do zatrudnienia na danym stanowisku obywateli innego państwa członkowskiego niż państwo zatrudnienia.

Stan faktyczny w przywołanej sprawie przedstawiał się następująco – obywatel włoski zatrudniony przez Niemiecki Federalny Urząd Pocztowy starał się o wypłatę dodatku za rozłąkę, który przyznawano pracownikom niemieckim przeniesionym do pracy poza miejscem ich zamieszkania.


Trybunał Sprawiedliwości, powołując się na art. 48 ust. 4 Traktatu o ustanowieniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (obecnie art. 45 ust. 4 TFUE), stwierdził, że przepis ten ma na celu ochronę interesu państwa przez umożliwienie temu państwu ograniczenia dostępu do zatrudnienia na niektórych stanowiskach w administracji publicznej. W związku z tym, jeżeli obywatel innego państwa członkowskiego został zatrudniony w jednostce administracji publicznej, to świadczy to o tym, że nie było potrzeby ochrony interesu państwa – ochrony, która leży u podstaw ustanowienia wyjątku od swobody przepływu pracowników. W konsekwencji więc, w takiej sytuacji art. 45 ust. 4 TFUE nie może stanowić uzasadnienia zróżnicowania warunków wynagradzania pracowników zatrudnionych w administracji publicznej tylko ze względu na posiadane obywatelstwo.

Warto zwrócić uwagę, że inaczej sprawa wyglądałaby, gdyby zatrudniony w administracji publicznej obywatel innego państwa członkowskiego ubiegał się o awans na wyższe stanowisko urzędnicze. Wówczas w zależności od zakresu uprawnień i obowiązków związanych z pełnieniem owego wyższego stanowiska urzędniczego art. 45 ust. 4 TFUE mógłby znaleźć zastosowanie. Należy jednak podkreślić, że rozstrzygnięcie w tym zakresie zależy nie od podstawy zatrudnienia (umowa o pracę czy mianowanie), ale od analizy zakresu uprawnień i obowiązków. A dokładniej zależy od ustalenia, czy z zatrudnieniem na danym stanowisku wiąże się uczestnictwo w wykonywaniu władzy publicznej, w konsekwencji – czy ochrona interesu państwa wymaga od pracownika zatrudnionego na tym stanowisku lojalności, jakiej można oczekiwać od własnych obywateli.

Podstawa prawna:

  • art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana – DzUrz UE C 83 z 30.03.2010 r., s. 47).

Orzecznictwo:

  • wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 12 lutego 1974 r. sprawie Sotgiu przeciwko Deutsche Bundespost (C-152/73, Zb. Orz. 1974, s. 153),
  • wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 17 grudnia 1980 r. w sprawie Komisja przeciwko Belgii (C-149/79, Zb. Orz. 1980, s. 3881),
  • wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 3 lipca 1986 r. w sprawie Lawrie-Blum przeciwko Land Baden-Wurttemberg (C-66/85, Zb. Orz. 1986, s. 2121),
  • wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 2 lipca 1996 r. w sprawie Komisja przeciwko Wielkiemu Księstwu Luksemburg (C-473/93, Zb. Orz. 1996, s. 3207).
Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...