Swoboda przepływu pracowników pochodzących z nowych państw członkowskich UE

Agnieszka Zwolińska
rozwiń więcej
W Unii Europejskiej wprowadzono tzw. okresy przejściowe – regulacje przejściowe dotyczące realizacji swobody przepływu pracowników – zarówno w przypadku państw, które przystąpiły do UE 1 maja 2004 r. (w tym Polski), jak i państw, które członkami Unii stały się 1 stycznia 2007 r. (Rumunia i Bułgaria).

Swoboda przepływu pracowników to fundamentalna zasada prawa unijnego potwierdzona obecnie w art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wcześniej, tj. przed zmianami wprowadzonymi Traktatem z Lizbony, w art. 39 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską).

Autopromocja

Zasada ta zakłada przyznanie pracownikowi pochodzącemu z państwa członkowskiego prawa do podjęcia i wykonywania zatrudnienia w innym państwie członkowskim na takich samych warunkach, jakie państwo to stosuje wobec własnych obywateli. W praktyce oznacza to zniesienie w państwach członkowskich wymogu uzyskania przez pracowników pochodzących z innych państw członkowskich zezwolenia na pracę. Wprowadzenie zasady swobody przepływu pracowników w relacjach między dotychczasowymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej a państwami, które do Unii przystąpiły w ostatnim dziesięcioleciu, odbywa się stopniowo.

Model regulacji przejściowych tzw. 2+3+2

Ten sam model regulacji przejściowych tzw. 2+3+2 zastosowano zarówno w przypadku akcesji z 2004 r., jak i z 2007 r. Model ten opiera się na wyróżnieniu trzech okresów. Przez pierwsze 2 lata, licząc od dnia akcesji, dotychczasowe państwo członkowskie Unii Europejskiej (tj. będące członkiem Unii przed akcesją) mogło uregulować zasady dostępu pracowników pochodzących z nowo przyjętych państw członkowskich do jego rynku pracy w prawie krajowym i nie stosować w tym zakresie regulacji unijnych. Wprowadzone w prawie krajowym ograniczenia zasadniczo sprowadzały się do uzależnienia podjęcia zatrudnienia od uzyskania zezwolenia na pracę. Przed upływem tego 2-letniego okresu dotychczasowe państwo członkowskie Unii Europejskiej miało obowiązek poinformować Komisję, czy zamierza dalej – tj. przez okres kolejnych 3 lat – stosować regulacje krajowe, czy decyduje się wprowadzić unijną zasadę swobody przepływu pracowników. Pod koniec tego 3-letniego okresu państwo, które utrzymało regulacje krajowe w zakresie dostępu do swojego rynku pracy, mogło zwrócić się do Komisji o pozwolenie na przedłużenie okresu przejściowego o kolejne 2 lata. Warunkiem przedłużenia okresu przejściowego było wystąpienie na rynku pracy danego państwa członkowskiego poważnych zakłóceń lub groźba ich wystąpienia. Z powyższego wynika więc, że maksymalny okres zastosowania ograniczeń w swobodzie przepływu pracowników z państw nowo przyjętych do Unii Europejskiej wynosi 7 lat. W przypadku Polski opisany powyżej model został uregulowany w załączniku XII do Traktatu o przystąpieniu do Unii Europejskiej, a ściślej w punkcie drugim tego załącznika.


Dostęp cudzoziemców do polskiego rynku pracy

Jeżeli skoncentrujemy się na zasadach dostępu obywateli innych państw członkowskich do polskiego rynku pracy, to aktualnie nie obowiązują żadne ograniczenia unijnej swobody przepływu pracowników (art. 87 ust. 1 pkt 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Cudzoziemiec jest uprawniony do wykonywania pracy na terytorium RP, jeżeli jest obywatelem państwa członkowskiego. Zasada ta znajduje zastosowanie do obywateli państw będących członkami Unii Europejskiej przed rozszerzeniem w 2004 r., także do obywateli państw, które przystąpiły do Unii razem z Polską (tj. Czech, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Słowenii, Słowacji), oraz obywateli państw, które przystąpiły do Unii 1 stycznia 2007 r. (tj. Rumunii i Bułgarii). W związku z tym obywatele wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej mogą w Polsce podjąć pracę bez wymogu uzyskania zezwolenia na pracę.

Ograniczenia w dostępie Polaków do unijnego rynku pracy

Jeżeli natomiast chodzi o dostęp polskich pracowników do rynków pracy innych państw członkowskich Unii Europejskiej, swoboda przepływu pracowników nie znajduje zastosowania w przypadku rynku niemieckiego i austriackiego. Zarówno w Niemczech, jak i Austrii warunkiem podjęcia pracy przez pracownika pochodzącego z Polski jest posiadanie przez niego zezwolenia na pracę. Zezwolenie to wydaje właściwa instytucja niemiecka, odpowiednio austriacka. Okres ograniczenia dostępu polskich pracowników do niemieckiego i austriackiego rynku pracy zakończy się 30 kwietnia 2011 r.

Poza ograniczeniem dostępu do rynku pracy, na podstawie ust. 13 pkt 2 załącznika XII do Traktatu o przystąpieniu do Unii Europejskiej, Niemcy i Austria wprowadziły ograniczenia w zakresie swobody delegowania pracowników przez polskich pracodawców do świadczenia na terytorium tych państw niektórych usług. Podobnie jak w przypadku podjęcia pracy przez polskich pracowników ograniczenia te będą obowiązywać do 30 kwietnia 2011 r.


W przypadku ograniczenia prawa delegowania pracowników w ramach swobody świadczenia usług dotyczy:

  • sektora usług budowlanych i pokrewnej działalności,
  • sprzątania i czyszczenia obiektów,
  • działalności dekoratorów wnętrz.

W przypadku Austrii ograniczenie prawa delegowania pracowników w ramach swobody świadczenia usług dotyczy:

  • usług związanych z ogrodnictwem,
  • usług cięcia, rzeźbienia i wykańczania kamienia,
  • ręcznego wyrobu elementów z metalu i części tych elementów,
  • usług budowlanych i pokrewnych,
  • działalności związanej z ochroną,
  • sektora usług sprzątania i czyszczenia obiektów,
  • pielęgnowania chorych w domu,
  • prac społecznych.

Ograniczenie w zakresie delegowania pracowników na terytorium Niemiec czy Austrii w celu świadczenia tam wymienionych wyżej usług sprowadza się do obowiązku uzyskania przez polskiego pracodawcę zezwolenia na delegowanie do pracy.

Polacy na angielskim rynku pracy

Angielski rynek pracy jest otwarty dla pracowników pochodzących z Polski. W Wielkiej Brytanii wprowadzono natomiast System Rejestracji Pracowników przybywających z nowych państw członkowskich. Celem tego systemu jest wyłącznie monitoring. Pochodzące z nowych państw członkowskich osoby poszukujące pracy (z wyjątkiem Malty i Cypru) powinny zarejestrować się we właściwym organie w ciągu miesiąca od podjęcia pracy na terytorium Wielkiej Brytanii. Zarejestrowanie nie stanowi warunku podjęcia zatrudnienia.

Podstawa prawna:

  • pkt 2 załącznika XII do Traktatu o przystąpieniu do Unii Europejskiej (DzUrz UE L 236 z 23.09.2003 r., s. 876 i nast.),
  • art. 87 ust. 1 pkt 7 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.).
Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...