Odszkodowanie za naruszenie zasady równego traktowania

Agnieszka Zwolińska
rozwiń więcej
Ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania nie określa minimalnej wysokości odszkodowania. Należy zatem zastosować przepisy Kodeksu cywilnego, w którym wysokość odszkodowania została uzależniona od wysokości szkody poniesionej przez osobę poszkodowaną.

Zasadę równego traktowania zdefiniowano jako brak jakichkolwiek zachowań stanowiących nierówne traktowanie (art. 3 pkt 6 ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania; zwanej dalej ustawą). Jednocześnie każdemu, wobec kogo zasada równego traktowania została naruszona, przyznano prawo do odszkodowania (art. 13 ustawy).

Autopromocja

Zakres prawa do odszkodowania

Zakres prawa do odszkodowania zależy od zakresu zastosowania ustawy. Oznacza to, że jeżeli w określonej sytuacji stosowanie ustawy zostało wyłączone, to nie znajdzie zastosowania również art. 13 i następne przepisy ustawy regulujące prawo do odszkodowania. Na przykład, art. 2 ust. 2 wyłącza zastosowanie rozdziału pierwszego i drugiego ustawy, a więc również wspomnianego art. 13 do pracowników w zakresie uregulowanym w Kodeksie pracy. Prawo do odszkodowania za naruszenie kodeksowej zasady równego traktowania w zatrudnieniu przewiduje art. 183d k.p. Przepis ten wskazuje, że osoba, wobec której pracodawca naruszył kodeksową zasadę równego traktowania w zatrudnieniu (tj. zarówno pracownik, jak i osoba ubiegająca się o zatrudnienie), ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Jeżeli zatem dwóch pracowników za jednakowe prace otrzymuje wynagrodzenie w różnej wysokości, to wówczas pracownik otrzymujący niższe wynagrodzenie może dochodzić od pracodawcy odszkodowania na podstawie art. 183d k.p., a nie art. 13 ustawy. Natomiast, jeżeli osoby zostały zatrudnione na podstawie umowy-zlecenia i za jednakową pracę otrzymują wynagrodzenie w różnej wysokości, a wyłączną przyczyną tego zróżnicowania jest płeć zleceniobiorcy – np. wyższe wynagrodzenie otrzymuje mężczyzna, to dyskryminowana kobieta mogłaby dochodzić odszkodowania od zleceniodawcy na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy.

Odpowiedzialność pracodawcy

Przesłanką odpowiedzialności pracodawcy za naruszenie kodeksowej zasady równego traktowania jest bezprawność jego zachowania bądź osób działających w jego imieniu, pod pewnymi warunkami również zatrudnionych przez niego pracowników.


WAŻNE!

Pracodawca może uniknąć odpowiedzialności za naruszenie zasady równego traktowania, jeżeli udowodni, że w danej sytuacji zróżnicowanie pracowników było obiektywnie uzasadnione (art. 183b § 1 in fine k.p.).

Analizując art. 13 ustawy, warto zatem zastanowić się nad przesłankami odpowiedzialności za naruszenie zasady równego traktowania określonej w tej ustawie. Zasadnicze pytanie sprowadza się do kwestii, czy przesłanką odpowiedzialności odszkodowawczej jest sama bezprawność zachowania – tj. sam fakt naruszenia zasady równego traktowania, czy może obok bezprawności zachowania również wina osoby zobowiązanej do przestrzegania zakazu nierównego traktowania. Ustawa w tym zakresie milczy. Odesłanie w art. 13 ust. 2 ustawy do przepisów Kodeksu cywilnego wiele nie rozstrzyga, ponieważ Kodeks cywilny przewiduje zarówno odpowiedzialność na zasadzie winy, jak i odpowiedzialność za samo bezprawne działanie.

Jeżeli spojrzymy na art. 14 ustawy, który reguluje tryb dochodzenia roszczeń z tytułu naruszenia zasady równego traktowania, to wynika z niego, że osoba, która zarzuca naruszenie tej zasady, powinna jedynie uprawdopodobnić fakt jej naruszenia. Jeżeli nierówne traktowanie zostanie uprawdopodobnione, to osoba, której zarzuca się naruszenie zasady równego traktowania, aby uniknąć odpowiedzialności, będzie musiała wykazać, że nie dopuściła się tego naruszenia.

WAŻNE!

Jedną z możliwości „uniknięcia” odpowiedzialności jest udowodnienie, że zarzucane zachowanie nie mieści się w zakresie zastosowania ustawy.

Można tego dokonać np. przez wykazanie, że odmienne traktowanie co do możliwości i warunków podejmowania i wykonywania działalności zawodowej było uzasadnione rzeczywistym i decydującym wymaganiem zawodowym, a ponadto było proporcjonalne do osiągnięcia zgodnego z prawem celu. Działanie takie bowiem jest wyłączone z zakresu zastosowania ustawy (art. 5 pkt 6 ustawy). Zwróćmy uwagę, że w ustawie wprost nie wskazuje się na brak winy jako okoliczność wyłączającą odpowiedzialność odszkodowawczą. Niemniej pośrednio wniosek taki można jednak wyprowadzić na podstawie art. 5 ustawy określającego sytuacje, w których ustawa nie znajduje zastosowania.

Wysokość odszkodowania

W przeciwieństwie do Kodeksu pracy ustawa nie określa minimalnej wysokości odszkodowania. Odesłanie w art. 13 ust. 2 ustawy do Kodeksu cywilnego sugeruje, że wysokość tego odszkodowania będzie zależeć od wysokości szkody poniesionej przez osobę poszkodowaną.


Przedawnienie roszczeń

Roszczenia z tytułu naruszenia zasady równego traktowania przedawniają się po upływie 3 lat od powzięcia wiadomości o naruszeniu tej zasady przez poszkodowanego (art. 15 ustawy). Niezależnie od daty powzięcia informacji o naruszeniu zasady równego traktowania roszczenia te przedawniają się z upływem 5 lat od chwili naruszenia. Roszczenie ze stosunku pracy ulega przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym stało się wymagalne (art. 291 § 1 k.p.). W ustawie przedawnienie roszczeń zostało zatem uregulowane inaczej niż przedawnienie roszczeń pracownika wobec pracodawcy. Różnica ta wynika przede wszystkim ze sposobu określenia momentu rozpoczęcia biegu przedawnienia.

WAŻNE!

W przypadku roszczenia odszkodowawczego dochodzonego wobec pracodawcy bieg przedawnienia nie zawsze rozpoczyna się w momencie powzięcia przez osobę dyskryminowaną informacji o naruszeniu. W wyroku z 3 lutego 2009 r. (I PK 156/08, M.P.Pr. 2009/6/311) Sąd Najwyższy stwierdził, że termin przedawnienia roszczenia wywodzonego z art. 183d k.p. nie może rozpocząć biegu przed ujawnieniem się szkody na osobie – w przypadku tej sprawy ujawnieniem się skutków dyskryminacji w postaci rozstroju zdrowia.

Nieważność z mocy prawa

Poza prawem do odszkodowania warto wskazać na jeszcze jeden skutek wejścia w życie ustawy. Artykuły 6–9 ustawy zakazują nierównego traktowania, co oznacza, że zachowania naruszające te przepisy są niezgodne z prawem, a w konsekwencji nieważne na podstawie art. 58 k.c. Czynność prawna sprzeczna z ustawą lub mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek (art. 58 § 1 k.c.). Na przykład, nieważne będzie postanowienie umowy-zlecenia, które wynagrodzenie zleceniobiorcy określa w sposób dyskryminujący w porównaniu z wynagrodzeniem innego zleceniobiorcy wykonującego taką samą pracę.

Podstawa prawna:

  • art. 13 i nast. ustawy z 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania (DzU nr 254, poz. 1700).
Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...