RADA
Przy ustalaniu stanu zatrudnienia w agencji w odniesieniu do obowiązku utworzenia regulaminów pracy i wynagradzania należy brać pod uwagę nie tylko personel stały, ale również pracowników tymczasowych zatrudnianych na podstawie umów o pracę. Agencje pracy tymczasowej są bowiem formalnym pracodawcą w stosunku do pracowników tymczasowych i podlegają zdecydowanej większości obowiązków nałożonych na pracodawcę przez przepisy prawa pracy.
UZASADNIENIE
Zatrudnianie pracowników tymczasowych na podstawie stosunku pracy powoduje ciągłe zmiany stanu zatrudnienia w agencji pracy tymczasowej. W wielu przypadkach poziom zatrudnienia będzie przekraczał graniczną liczbę 20 pracowników, która to liczba zobowiązuje pracodawcę do wydawania regulaminów pracy i wynagradzania (art. 104 Kodeksu pracy). Działalność agencji pracy tymczasowej nie została bowiem wskazana jako rodzaj działalności pozwalający na niewypełnianie tych obowiązków.
W zakresie obowiązku posiadania regulaminów pracy i wynagradzania ustawodawca w żaden sposób nie wyróżnia rodzaju działalności pracodawców i odnosi się wyłącznie do stanu zatrudnienia. W stosunku do pracowników tymczasowych wyłączono jedynie stosowanie przepisów o zwolnieniach grupowych (art. 6 ustawy o pracownikach tymczasowych).
WAŻNE!
Agencje pracy tymczasowej są zobowiązane do tworzenia regulaminów pracy i wynagradzania, jeżeli zatrudniają co najmniej 20 pracowników.
Agencje pracy tymczasowej podlegają zatem wszystkim przepisom związanym z obowiązkami tworzenia prawa wewnątrzzakładowego. Są zatem zobowiązane w przypadku zatrudniania co najmniej 20 pracowników do tworzenia regulaminu pracy i wynagradzania.
Ustawodawca powinien jednak rozważyć zwolnienie agencji pracy tymczasowej z obowiązku wydawania regulaminów. Podstawą takiego wniosku jest nie tylko duża rotacja zatrudnienia, która może także wystąpić u innych pracodawców, ale przede wszystkim specyfika tego zatrudnienia. Jest ono związane ze świadczeniem pracy wyłącznie u innych podmiotów na zasadach porządkowych obowiązujących w tych firmach. W tej sytuacji regulaminy pracy i wynagradzania to sztuczne regulacje, które jednak agencja pracy tymczasowej powinna posiadać.
Podstawa prawna:
- art. 5, art. 6 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.),
- art. 104 Kodeksu pracy.