Nie ma dobrych menedżerów bez ludzi, którzy chcą dla nich pracować. Jeżeli jesteś dobrym przywódcą, Twoi podwładni zawsze będą stali za Tobą. Od nich zależy, czy menedżer odniesie sukces, ale to od menedżera zależy, czy ci ludzie będą chcieli na ten sukces pracować.
Budowanie zaufania
Podstawowa zasada to zbudowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania w zespole. Jest to proces długofalowy, na który ma wpływ wiele elementów.
Ścisłe odróżnienie spraw osobistych od służbowych jest w praktyce podstawowym i niezbędnym warunkiem zachowania autorytetu, tak bardzo potrzebnego przy pełnieniu funkcji przełożonego. Otwartość, chęć dzielenia się nie tylko informacjami, lecz także pomysłami ze swoimi pracownikami budują zaufanie do pracodawcy, jak również powodują, że podwładni otwierają się na innych uczestników grupy. Jeśli podwładni mają inne zdanie w pewnych sprawach, przełożony powinien je uszanować, rozważyć, i uwzględnić, jeśli okaże się trafne. Podwładni, którzy, kierując się troską o dobro firmy, mają odwagę sprzeciwić się przełożonym i przedstawić swój pogląd we właściwej formie, zasługują na uznanie i wyróżnienie ze strony przełożonych, a nie na ich gniew, niechęć czy mściwość.
Wiarygodność, dotrzymywanie słowa, uczciwość i prawdomówność to bezdyskusyjnie elementy, bez których zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania nie jest możliwe. Wiedza i umiejętności to atuty, dzięki którym możemy zaimponować naszym podwładnym i stać się dla nich inspiracją do działania. Nic nie buduje tak silnej więzi między pracownikami a ich przełożonym, jak świadomość, że przełożony dba o dobro grupy i chroni swoich podwładnych.
Zasady funkcjonowania zespołu
Bardzo skutecznym elementem dbania o dobre stosunki w zespole jest stworzenie jasnych zasad funkcjonowania. Należy pamiętać, by nie było ich zbyt wiele i by były zrozumiałe dla wszystkich pracowników. Zasady te powinny dotyczyć codziennego funkcjonowania w grupie oraz określać zachowania, do przestrzegania których zobowiązujemy wszystkich pracowników, jak również i siebie samych. Zapobiegnie to konfliktom, które mogą się zrodzić na gruncie codziennej współpracy. W takim porozumieniu mogą znaleźć się następujące elementy:
- punktualność - ustalamy z pracownikami, że spóźnienia nie są mile widziane i spotykacie się w pracy np. o godzinie dziewiątej. W sytuacjach losowych są zobowiązani do powiadomienia wyznaczonego pracownika o ewentualnym spóźnieniu;
- aktywność - wszyscy aktywnie uczestniczą w codziennych zadaniach zespołowych. Jesteście grupą, której uczestnicy współpracują ze sobą i są dla siebie wsparciem;
- zaangażowanie - z pełnym zaangażowaniem oddajecie się swojej pracy;
- szczerość - jesteście szczerzy wobec siebie, w waszej grupie nie ma miejsca na kłamstwa i kombinacje;
- prawo do błędu - nikt nie jest idealny, każdy ma prawo popełnić błąd. To ważne, by podwładni mieli świadomość, że z każdym problemem mogą zgłosić się do przełożonego i również liczyć na jego zaangażowanie i szczerość.
Pracownicy, który spostrzegają, że ich przełożony także przestrzega ustalonych reguł, czują do niego respekt i szacunek.
Budzenie entuzjazmu
Człowiek, który nie wierzy w sens tego, co robi, i nie widzi celu swoich działań, nie jest w stanie porwać innych do walki. Wiara w celowość i szczere przekonanie o sukcesie przedsięwzięcia jest motorem napędowym do działania. Czy jednak potrzebujemy realnych przesłanek, by zmotywować ludzi do pracy? Często przecież obserwujemy sytuacje, w których entuzjazm liderów, mimo iż nie ma nic wspólnego z realiami, udziela się innym. Może sam zapał, entuzjazm i zaangażowanie są w stanie doprowadzić ludzi do sukcesu.
Niewątpliwie entuzjazm, którym zarażamy naszych pracowników, wpływa na budowanie naszego autorytetu i sprawia, że pracownicy chcą nas naśladować.
Jasne cele i kryteria oceny
To ważne, by pracownik identyfikował się z celami firmy. Cele, które realizują podwładni, powinny być celami ich przełożonego. Każdy menedżer musi pamiętać, że cele powinny być zrozumiałe dla pracowników. Każdy pracownik od samego początku powinien wiedzieć, czego się od niego oczekuje, jak również, jakie wyniki pracy uznawane są za dobre. Dzięki takiemu podejściu do wyznaczanych celów i ich oceny pracownicy doskonale wiedzą, co należy do ich obowiązków i jak wykonane zadanie będzie ocenione. Podwładni czują się bezpieczni i wiedzą, że nie zostaną bezpodstawnie oskarżeni o niewykonanie zadania, jak również menedżer w łatwy sposób może zauważyć problem, który należy rozwiązać. Taka organizacja celów powoduje, że pracownicy nie tracą czasu na niepotrzebne bądź nawet niepożądane działania i równocześnie są wdzięczni przełożonemu za pomoc w wyznaczeniu celów, które niejednokrotnie są nadrzędnymi celami w ich życiu.
Niezmiernie istotną częścią komunikacji między przełożonym a podwładnym jest informacja zwrotna. Dostarcza wiedzy na temat zachowania i działania, w taki sposób, aby pracownik zachował pozytywny stosunek do siebie i do tego, co robi. Informacja zwrotna, zwłaszcza jeżeli dotyczy negatywnej oceny zachowania pracownika, powinna być udzielana bezpośrednio po zdarzeniu. Nie jest właściwe gromadzenie w sobie negatywnych wrażeń spowodowanych czyimś niewłaściwym zachowaniem i okazywanie pracownikowi naszego niezadowolenia. Negatywny komunikat zwrotny nie powinien atakować człowieka i jego godności osobistej. To bardzo istotne, by dać pracownikom do zrozumienia, że jako ludzie są dla nas i dla organizacji bardzo cenni, a negatywnie oceniamy tylko konkretne wydarzenie. Skuteczna krytyka powinna zawierać informacje o oczekiwaniach, jakie mamy w stosunku do ocenianej negatywnie sytuacji. Pracownik powinien otrzymać jasny przekaz, czego od niego oczekujemy i jakie wykonanie zadania będzie uznawane za poprawne.
Pracownicy, którzy otrzymują takie komunikaty zwrotne, nie obrażają się na swoich przełożonych, gdyż wiedzą, że mają na uwadze ich dobro. Tak skonstruowany komunikat zwrotny jest konstruktywny i buduje wśród podwładnych szacunek do szefa.
UWAGA
Zapewnienie szansy rozwoju pracownikom oraz umożliwienie wykorzystania ich potencjału na najwyższym poziomie silnie motywują pracowników do działania. Prawie wszyscy chcemy czuć, że realizujemy swój potencjał i mamy możliwość wykorzystania tego, co w nas najlepsze. Ludzi, którzy dają swoim pracownikom takie możliwości, podwładni bardzo cenią i czują wdzięczność, że zwierzchnicy dają im możliwość wykazania się i poszerzania horyzontów.