Niełatwy charakter

Agnieszka Janowska
rozwiń więcej
Dorota Strzelec
rozwiń więcej
Zespoły pracownicze składają się nie tylko z pracowników kreatywnych czy indywidualistów z dużym doświadczeniem zawodowym. Niejednokrotnie zdarzają się osoby bardzo konfliktowe, co wpływa negatywnie na pracę całego teamu. Czy szef ma prawo zwolnić osobę, którą uzna za problematyczną?

Czy można zwolnić konfliktowego pracownika?

Autopromocja

Konflikt między przełożonym a podwładnym nie zawsze może być przyczyną wypowiedzenia. Liczy się także jego źródło i forma. Konflikty w pracy są nieuniknione i mogą mieć miejsce w obrębie jednego zespołu, pomiędzy pracownikami różnych szczebli lub na linii pracodawca–podwładny. Jednak aktualne przepisy prawa pracy nie wskazują jednoznacznie, by konflikt w środowisku zawodowym stwarzany przez zatrudnionego lub fakt, że nie potrafi on pracować w zespole mogły stanowić przyczynę rozwiązania z nim stosunku pracy.

Nierzadko jednak trafiają się pracownicy, którzy okazują swoje niezadowolenie, krytykują podwładnych i przełożonych, wprowadzają nieprzyjazną atmosferę czy też stają się przyczyną dezorganizacji. Choć w tej sytuacji prawo pracy nie przyjdzie nam z odsieczą, drogowskazem może być orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Konstruktywnie i w granicach prawa

Z wyroków SN wynika, że wszystko zależy od tego, w jakich okolicznościach miała miejsce krytyka oraz w jaki sposób została wyrażona. Istnieją uzasadnione sytuacje, w których nie może to stanowić przyczyny zwolnienia pracownika. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 7 września 2000 r., sygn. akt I PKN 11/2000, OSNP nr 6/2002, poz. 139, pracownik może otwarcie, krytycznie i we właściwej formie wypowiadać się w sprawach dotyczących organizacji pracy. W tej sprawie krytyka pracownika mieściła się w granicach dopuszczalnych, dotyczyła jedynie kwestii zawodowych, miała więc na celu usprawnienie pracy i wyeliminowanie zachodzących nieprawidłowości. Nie polegała na obrażaniu, poniżaniu lub innym niewłaściwym zachowaniu. Również wykonywanie obowiązków przez pracownika nie budziło zastrzeżeń, a powodem konfliktu był fakt, że zwierzchnik nie mógł pogodzić się z krytycznymi uwagami. Na podstawie tego orzeczenia można wnioskować, że krytyka, która jest konstruktywna, wyważona (mieści się w odpowiednich granicach) i jest adekwatna do okoliczności oraz ma na celu poprawę sytuacji, nie może stanowić podstawy wypowiedzenia stosunku pracy.

WAŻNE

Dopuszczalna krytyka pracodawcy nie może sprowadzać się do jego oceny jako osoby ani też przymiotów czy zachowania. Właściwa powinna być też jej forma, nie do zaakceptowania jest więc arogancki i obrażający sposób wypowiadania się.

Nie można wymagać od pracownika bezkrytycznego zabiegania o przychylność przełożonego i akceptowanie jego zachowania bez względu na to, czy są one merytorycznie prawidłowe. W przeciwnym razie pracownik byłby pozbawiony prawa do krytyki poczynań pracodawcy.

Należy jednak oddzielić uzasadnioną krytykę, która ma na celu poprawę pracy, od faktu niewywiązywania się z podstawowych obowiązków pracowniczych. Zatrudniony nie może, powołując się na prawo do krytyki decyzji pracodawcy, odmówić wykonania poleceń, z którymi się nie zgadza (chyba że są one niezgodne z prawem i zawartą przez strony umową o pracę). W przeciwnym razie musi się liczyć z możliwością uzasadnionego rozwiązania z nim umowy o pracę.

Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z 17 grudnia 1997 r., sygn. akt I PKN 433/97, zgodnie z którym odmowa wykonywania poleceń wydawanych na podstawie art. 100 § 2 k.p. nie mieści się w pojęciu dopuszczalnej krytyki działań pracodawcy.

WAŻNE

Konsekwencje nieodpowiedniej krytyki to m.in. wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę lub rozwiązania jej w trybie przewidzianym w art. 52 § 1 pkt 1 k.p.


Zdrowa atmosfera w pracy

Problem może stanowić pracownik, który krytykuje szefa, ale swoje obowiązki wykonuje prawidłowo. Czy w tej sytuacji można kogoś zwolnić za tzw. trudny charakter? Kłótliwość, krytykanctwo lub malkontenctwo musi przekładać się na wykonywanie obowiązków. Ogólne odczucia i niezgodność charakterów to za mało – przyczyna wypowiedzenia musi być konkretna.

Inaczej jest w sytuacji, kiedy pracownik swym zachowaniem przyczynia się do powstawania konfliktów i psuje atmosferę w środowisku pracy. Zgodnie z art. 94 pkt 10 k.p. do obowiązków pracodawcy należy m.in. wpływanie na kształtowanie zasad współżycia społecznego w zakładzie pracy. Dotyczy to nie tylko stosunku między pracodawcą a pracownikami, lecz także wzajemnych relacji pomiędzy samymi pracownikami. Z kolei zatrudniony ma obowiązek przestrzegać tych zasad. Jeśli więc zachowanie któregoś z pracowników (zwłaszcza piastującego stanowisko kierownicze) zaburza współżycie społeczne, może to stanowić przesłankę do rozwiązania z nim umowy o pracę.

Potwierdza to również wyrok Sądu Najwyższego z 29 czerwca 2005 r., sygn. akt I PK 290/2004, zgodnie z którym zachowanie pracownika na stanowisku kierowniczym polegające na ubliżaniu współpracownikom może być zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.). Jeśli zatem dojdzie do złamania zasad współżycia społecznego, to obowiązkiem pracodawcy jest podjęcie takich działań, które położą kres tego rodzaju niepożądanym zjawiskom – włącznie z rozwiązaniem umowy o pracę z osobą, która zakłóca przebieg pracy i porządek w miejscu pracy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przyczyna wypowiedzenia musi być konkretna, nie może więc być oparta na powierzchownych odczuciach czy niezgodności charakterów. Z kolei krytyka danej strony stosunku pracy powinna być konstruktywna, merytorycznie uzasadniona i nie może wykraczać poza obszar zawodowy wykonywanej pracy.

Jeśli pracownik zatrudniony na czas nieokreślony otrzymał niezgodne z prawem lub nieuzasadnione wypowiedzenie umowy, może zaskarżyć pracodawcę przed sądem. Ma prawo żądać przywrócenia do pracy lub odszkodowania – jakie roszczenia wybierze, zależy już do niego. Sąd pracy może jednak nie uwzględnić roszczenia pracownika i w zamian za to zasądzić odszkodowanie.

WAŻNE

Obowiązek przestrzegania zasad współżycia społecznego – zasady ustalane są przez poszczególnych pracodawców, zwykle obejmują:

  • uprzejme zachowanie w stosunku do przełożonych,
  • podwładnych i współpracowników,
  • nieprzeszkadzanie innym w pracy, oraz
  • okazywanie pomocy podwładnym.

Pracodawca może swoim zachowaniem wpływać na kształtowanie się prawidłowych zasad współżycia społecznego wśród załogi.

 
Kadry
Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

pokaż więcej
Proszę czekać...