Wykorzystanie zrównoważonej karty wyników w zarządzaniu – studium przypadku

Paweł Berłowski
rozwiń więcej
Zastosowanie w firmie Whirlpool zrównoważonej karty wyników pozwoliło organizacji na zdefiniowanie tych obszarów działalności, których poprawa przyczyni się do osiągania jeszcze lepszych wyników. Działania, których wykonanie zaplanowano za pomocą BSC, rozplanowano pomiędzy różne działy, ale prawie wszystkie mają swoje odniesienia do zadań, za które odpowiedzialny jest dział HR.

– Stosując zrównoważoną kartę wyników, nie możemy ograniczyć się wyłącznie do spraw ściśle związanych z zarządzaniem wynikiem finansowym spółki – twierdzi Paweł Miłoszewski, dyrektor ds. zarządzania personelem w firmie Whirlpool Polska SA. – Zastosowanie tego narzędzia mierzenia sukcesu organizacji ma sens jedynie wtedy, kiedy jest ono wykorzystywane do mierzenia większości procesów w firmie – dodaje.

Autopromocja

Aby zrównoważona karta wyników w pełni się sprawdziła, trzeba także ściśle wyselekcjonować badane obszary. Umiejętny wybór priorytetów to podstawa sukcesu. Tylko w ten sposób da się zdefiniować odpowiednie mierniki, dzięki którym będzie można określić i zrealizować cele firmy bądź konkretnego jej działu.

Specyficzne wskaźniki

Balanced scorecard (BSC – zrównoważona karta wyników) została stworzona na początku lat 90. XX wieku przez Roberta S. Kaplana i Davida P. Nortona. Początkowo była to dość prosta metoda pomiaru wyników firmy, jednak w trakcie jej stosowania przeszła ewolucję. Obecnie jest to dynamiczne narzędzie służące menedżerom do efektywnego definiowania działań i mierzenia poziomu oraz efektów ich stosowania w zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Wykorzystanie zrównoważonej karty wyników wprowadza nową jakość obserwowania wskaźników sukcesu firmy. BSC wykorzystuje się do pomiaru efektów działania organizacji i do identyfikacji tych obszarów aktywności, które wymagają poprawy. Zrównoważona karta wyników ma różne narzędzia uzupełniające – np. kluczowe wskaźniki wydajności (KPI – key performance indicators), wskaźniki powodzenia gospodarki (wskaźniki benchmarkingowe) – które stosuje się w zależności od specyfiki firmy.

Konieczności uwzględniania specyfiki działalności dowodzi np. porównanie pomiaru wskaźnika rotacji w dwóch skrajnie różnych oddziałach: salonie sprzedaży i centrum badań inżynieryjnych danej firmy. Przy założeniu, że rotacja w obu z nich wynosi 33,3 proc., można wywnioskować, że w obu miejscach pracownicy są wymieniani przeciętnie co trzy lata. O ile w przypadku salonu sprzedaży wskaźnik ten nie budzi zastrzeżeń, gdyż taka częstotliwość rotacji nie wpływa w żaden sposób na efekty sprzedaży, a potencjalny pracownik nie musi spełniać wyśrubowanych wymagań, o tyle w drugim przypadku sytuacja byłaby już niepokojąca. Jeśli w miejsce doświadczonych i odpowiedzialnych na przykład za projektowanie sprzętu inżynierów trzeba co trzy lata wprowadzać nowe osoby, to świadczy to o braku stabilności i może przesądzać o dalszym funkcjonowaniu firmy.

Przykład ten dobrze obrazuje potrzebę odpowiedniego selekcjonowania wskaźników w zależności od specyfiki i potrzeb danego miejsca.


Nie tylko wynik finansowy

Zasadniczym celem stosowania zrównoważonej karty wyników jest efektywne zarządzanie całością firmy. Oczywiście w działalności każdej organizacji biznesowej najważniejszy jest wynik finansowy, jednak w karcie uwzględnia się także inne czynniki, zazwyczaj pomijane, które przecież determinują zysk przedsiębiorstwa. Należy więc wziąć pod uwagę wszystkie cztery perspektywy działalności organizacji:

  • finansową,
  • klienta,
  • procesów wewnętrznych,
  • rozwoju i innowacji.

W ich ramach wyróżnia się cele ogólne, mierniki efektywności i cele szczegółowe oraz plan działań, które doprowadzą do osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Wśród tych ogólnych i szczegółowych celów, planów i działań są elementy, za które odpowiada dział HR.

Zadania działu personalnego powinny być zatem zintegrowane z wizją, misją i strategią całej organizacji. Uwzględniając potrzeby firmy, dział HR skupia się na rotacji pracowników (w ramach perspektywy rozwoju) oraz na kosztach pracy, analizowanych w kontekście całej sfery finansowej firmy.

W przypadku Whirlpool wygląda to tak, że na przykład na podstawie analizy i interpretacji cen sprzętów AGD na rynku europejskim firma musi stworzyć odpowiednią strategię zarządzania kosztami, w tym także kosztami pracy, tak aby jej produkty były konkurencyjne w stosunku do innych – wyjaśnia Paweł Miłoszewski.

Potrzeba poprawy

Podczas ostatniego kryzysu najmniej ucierpiały te firmy, które wcześniej dokonały zmian w organizacji. Wziąwszy to pod uwagę, w firmie Whirlpool zdecydowano, że zastosowanie zrównoważonej karty wyników może być pomocne w określeniu konkretnych potrzeb, celów i planu działania wpływających na nieustanny rozwój i tak już sprawnie funkcjonującej firmy.

Żeby zmiany były skuteczne, powinny być dokonywane na wszystkich polach – podkreśla Paweł Miłoszewski. – Oczywiście najbardziej oczekiwane będą efekty finansowe, ale należy pamiętać, że będą one skutkiem działań prowadzonych w perspektywie klienta, procesów wewnętrznych i rozwoju w dłuższym okresie.

Jeżeli spojrzymy na jakość, to wysoki wskaźnik reklamacji może powodować konieczność kosztownych napraw w ramach serwisu gwarancyjnego lub pogwarancyjnego. Ponadto sprzęt wadliwy w oczywisty sposób powoduje niezadowolenie klientów, którzy rozczarowani zakupionym produktem najprawdopodobniej nie zdecydują się na ponowne skorzystanie z usług tej samej firmy. Niska jakość produktów może zatem w dłuższej perspektywie mieć wpływ na obniżenie sprzedaży, a zatem i zysków.


Dlatego tak ważne, z punktu widzenia firmy Whirlpool, jest ciągłe poprawianie jakości produkowanych wyrobów nawet wtedy, gdy wadliwość naszych produktów często jest niższa niż tych oferowanych przez konkurencję – podkreśla Paweł Miłoszewski.

Celem wprowadzanych zmian jest zatem ciągłe zwiększanie poziomu jakości wyrobów. W tym kontekście wyznaczono dwa mierniki:

  • poziom produktów z wadą, wykrywanych podczas kontroli statystycznej,
  • poziom reklamacji.

Cele szczegółowe to z kolei obniżenie poziomu wad o X procent i obniżenie reklamacji o Y procent.

Zastosowanie zrównoważonej karty wyników pozwoliło na precyzyjne określenie problemu i metod jego rozwiązania. Odpowiednie szkolenia pracowników przyczyniły się do zwiększenia ich kompetencji – ich praca była lepiej wykonywana, ocena jakości produktu trafna, a w konsekwencji liczba wykrywanych defektów mniejsza. To z kolei zmniejszyło koszty napraw i liczbę wpływających reklamacji, a zatem zwiększyło zadowolenie klientów z kupowanych produktów.

Efektywność szkoleń

W Whirlpool organizuje się szkolenia związane z jakością wypuszczanych na rynek produktów i szkolenia stanowiskowe. Problemem może się okazać ocena wyników takich warsztatów. Część z nich jest oczywiście wymierna, ale część może być trudna do oszacowania.

Jeżeli na przykład organizuje się szkolenie w zakresie kompetencji i umiejętności przywódczych, to łatwo jest zmierzyć przyrost wiedzy teoretycznej danego pracownika, np. za pomocą odpowiednich ankiet. Trudniej jednak oszacować, na ile potrafi on zastosować tę wiedzę w praktyce – stwierdza Paweł Miłoszewski.

Źródłem informacji o efektywności takiego szkolenia mogą być np. oceny okresowe. Wskaźnikiem tego, czy zdobyta wiedza teoretyczna ma przełożenie na praktykę, będzie na przykład współczynnik określający, ile osób odchodzi z zespołu kierowanego przez danego lidera.

Dostrzec problemy

Wyznaczenie danego celu i sposobu jego osiągania wymaga wielu spotkań, analiz i obserwacji, które pozwolą na określenie najważniejszych w danym momencie potrzeb. W opracowywaniu planu działania trzeba zatem wziąć pod uwagę różne czynniki, takie jak zmiana na rynku pracy, nowelizacje prawa, poziom emigracji zarobkowej itp.

Istotną kwestią w zarządzaniu tak dużą organizacją jak Whirlpool jest określanie problemów i sposobów ich rozwiązania z odpowiednim wyprzedzeniom – podkreśla Paweł Miłoszewski.

Menedżerowie Whirlpool, wiedząc o planach budowy kolejnych fabryk na Dolnym Śląsku, musieli się zmierzyć z problemem rotacji pracowników. Przewidzieli, że jednym z celów firm produkcyjnych będzie rekrutacja doświadczonych inżynierów. Dla konkurencji grupą docelową w polityce zatrudnienia mogli więc być pracownicy zdobywający doświadczenie w Whirlpool.


Zadaniem działu HR było zatem opracowanie planu zatrzymania w organizacji kluczowych specjalistów i menedżerów. Poziom rotacji określono w tym przypadku jako miernik, zaś rotację z inicjatywy pracownika na poziomie 5 proc. jako cel szczegółowy. Aby osiągnąć takie cele, zastosowano różne narzędzia, w tym zaczęto lepiej formułować i egzekwować ścieżki karier dla kluczowych menedżerów.

Badanie satysfakcji

Bardzo pomocnym miernikiem, zastosowanym w Whirlpool w ramach metody zrównoważonej karty wyników okazał się miernik poziomu satysfakcji pracowników, odzwierciedlający chęć pozostania w firmie, a także to, czy pracownik będzie chciał dać z siebie jak najwięcej, by przyczynić się do rozwoju organizacji.

Taki pracownik jest dla organizacji bezcenny, bo może przyczynić się do ciągłego rozwoju firmy – stwierdza Paweł Miłoszewski. Rozwiązaniem nie jest bowiem to, żeby ludzie realizowali z góry narzucone im zadania, ale żeby dzielili się swoimi pomysłami i próbowali je wdrażać. Jeżeli w firmie jest kilkaset osób, z których każda zauważa możliwości jakichś usprawnień i rozwiązań, to korzyść dla organizacji okazuje się ogromna.

Wprowadziliśmy system pomiaru zadowolenia pracowników.W ankietach mogą oni wyrazić swoje zdanie na temat organizacji pracy, a podczas warsztatów omawiających wyniki ankiety zawrzeć sugestie dotyczące najpotrzebniejszych zmian – wyjaśnia Paweł Miłoszewski.

Systematyczne zmiany

Zastosowanie w firmie Whirlpool metody zrównoważonej karty wyników pozwoliło zmniejszyć poziom zgłaszanych reklamacji, a zatem i obniżyć koszty związane z serwisem gwarancyjnym. Zorganizowane w tym celu szkolenia pracowników wpłynęły także na zmniejszenie rotacji i zatrzymanie najcenniejszych specjalistów w firmie.

Pośrednio efektem takiej polityki było także zwiększenie zaangażowania pracowników w rozwój organizacji. Dzięki systematycznie wprowadzanym zmianom firma może czuć się dobrze przygotowana na trudniejsze czasy.

Korporacja Whirlpool jest jednym z liderów światowej produkcji i sprzedaży sprzętu gospodarstwa domowego. Produkty firmy Whirlpool są sprzedawane pod powszechnie rozpoznawalnymi znakami towarowymi, między innymi takimi jak Maytag, Kitchen Aid, Bauknecht, Consul, Gladiator czy Polar. Działając w ponad 170 krajach, zatrudnia w 70 ośrodkach produkcyjnych i technologicznych około 73 tysięcy pracowników. Zajmuje się przede wszystkim produkcją pralek, kuchenek, piekarników, kuchenek mikrofalowych, zmywarek oraz chłodziarek i zamrażarek. Oddział Whirlpool Polska SA w swoich placówkach (Warszawa – dział organizacji marketingu i sprzedaży, Wrocław – zakłady produkcyjne, Centrum Rozwoju Produktów, Prototypownia, Regionalne Centrum Dystrybucji) zatrudnia ponad 2 tysiące osób.

Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...