Co warto wiedzieć o outsourcingu kadrowo-płacowym

Piotr Wróblewski
rozwiń więcej
Obsługa kadrowo-płacowa dla wielu pracodawców jest działaniem czasochłonnym, kosztownym i wymagającym nieustannego monitorowania zmian prawa. Tymczasem wywiązywanie się z zobowiązań tej domeny nie musi być codziennym obowiązkiem pracodawcy. Rozwiązaniem pozwalającym na optymalizację działań i kosztów firmy oraz skupienie się na głównej działalności biznesowej jest skorzystanie z usługi outsourcingu kadrowo-płacowego.

Z usług świadczonych przez outsourcerów korzystają firmy ceniące partnerstwo oraz jakość współpracy zarówno z zewnętrznymi kontrahentami, jak i własnymi pracownikami. Zlecenie obsługi kadrowo-płacowej profesjonalnej firmie jest zapewnieniem nie tylko poprawności oraz terminowości wykonanych zadań, lecz także całkowitej poufności oraz odpowiedzialności, która przesunięta zostaje na outsourcera. To przesunięcie priorytetów firmy z operacyjnych na strategiczne umożliwia skoncentrowanie się na kluczowych działaniach firmy.

Autopromocja

Dla kogo outsourcing

Bardzo istotny jest fakt, że w warunkach polskich naliczanie wynagrodzeń jest procesem podlegającym częstym zmianom prawnym, a dostosowanie się do nowych przepisów wymaga stałego śledzenia publikacji prawnych oraz poszukiwania wiążących interpretacji odpowiednich instytucji. Zmiany prawne przekładają się nie tylko na konieczność stałego doszkalania pracowników, lecz także bieżącego dokonywania zmian w systemie informatycznym. Z tej perspektywy skorzystanie z zewnętrznej usługi pozwala na oszczędność czasu i zasobów ludzkich oraz redukcję kosztów związanych z zakupem, utrzymaniem i aktualizacją systemu informatycznego potrzebnego do obsługi procesu, a także szkoleniem pracowników i utrzymywaniem dokumentacji papierowej.

Rozwiązanie takie gwarantuje bezpieczeństwo przechowywania danych, wsparcie specjalistów podczas audytów i kontroli zewnętrznej oraz możliwość konsultacji dotyczących specjalistycznych zagadnień związanych z outsourcowanymi procesami.

Zakres usług

Kompleksowa usługa outsourcingu kadrowo-płacowego obejmuje wszystkie czynności związane z naliczaniem wynagrodzeń, rozliczeniami z pracownikami i urzędami z tytułu wynagrodzeń oraz przygotowywaniem oraz przechowywaniem dokumentacji kadrowej i płacowej. Przy takim modelu współpracy zaangażowanie firmy klienta ogranicza się głównie do prostego informowania outsourcera o osobach nowo zatrudnionych, urlopach, zwolnieniach, premiach czy zmianach wynagrodzenia. Po naliczeniu wynagrodzeń klient proszony jest o akceptację listy płac. Zakończeniem prac w danym okresie rozliczeniowym jest wypłata pracownikom wynagrodzeń, przekazanie klientowi pliku do zaksięgowania list płac, a do urzędów odpowiednich deklaracji.

Zakres usług może się zmienić w zależności od decyzji klienta, jakie czynności mają być realizowane wewnątrz firmy. Zdarza się, że przygotowywanie umów o pracę pozostaje po stronie klienta, a do zadań outsourcera, w kwestiach kadrowych należy zgłoszenie pracownika do ZUS oraz założenie i dalsze prowadzenie teczek osobowych.

Kolejnym modelem współpracy jest outsourcing wyłącznie płacowy, gdzie zakres usług ograniczony jest do czynności związanych z przygotowywaniem listy płac, rozliczeniami z pracownikami oraz instytucjami, a także raportowaniem.


Wybór firmy payrollowej

Wybierając dostawcę usług payrollowych, należy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Jakie usługi są oferowane i czy zaspokoją potrzeby firmy?

Większość firm zajmujących się outsourcowaniem działu payroll jest w stanie zrobić więcej niż tylko naliczanie wynagrodzeń i administrowanie dokumentacją kadrową. Warto zapoznać się ze szczegółowym zakresem oferowanych usług, a także upewnić się, że usługi te faktycznie są dostępne (czy istnieje pole wyboru tylko części z nich), a dostawca ma doświadczenie w ich realizacji. Przydatne mogą się tu okazać referencje aktualnych klientów outsourcera.

  • Jakie są ukryte opłaty/koszty?

Warto określić, jakie usługi z zakresu oferty usługodawcy byłyby najbardziej interesujące oraz zorientować się, jakie zadania dodatkowe będą im towarzyszyły, jakie narzędzia i ile osób jest potrzebnych do współpracy z outsourcerem po stronie firmy oraz zapytać wprost o ewentualne koszty, które nie pojawiły się w ofercie. Należy upewnić się też, czy informacja będąca odpowiedzią została dobrze zrozumiana i czy jest możliwość uzyskania jej na piśmie.

  • Jaka jest reputacja firmy?

Po szczegółowej rozmowie z agencją i przed podpisaniem umowy warto zweryfikować jej reputację na rynku. Należy przejrzeć fora internetowe i porozmawiać z innymi firmami, które korzystały z jej usług i zapytać o ich doświadczenia ze współpracy, a także – o ile to możliwe – o wady i zalety usługodawcy będącego przedmiotem naszego zainteresowania. Warto też bezpośrednio zapytać o sytuacje trudne, z którymi nasz dostawca się zetknął i jakie znalazł na nie rozwiązania oraz o wszelkie okoliczności, o których nie wspominał, a powinniśmy wiedzieć.

Nowoczesność systemu

Bardzo ważnym elementem przy wyborze dostawcy jest system, na którym będą dokonywane rozliczenia. Jednym z podstawowych czynników przy podejmowaniu decyzji o outsourcingu kadrowo-płacowym jest możliwość dostępu do nowych technologii, bez konieczności ponoszenia dużych, jednorazowych inwestycji. Z tego powodu należy zwrócić uwagę, czy system jest nowoczesny, czy jest zapewniona nad nim stała opieka, czy terminowo są wykonywane jego aktualizacje, czy wszystkie zmiany w przepisach prawa pracy są dokonywane w odpowiednim czasie.

Klienci często decydują się na oddanie w outsourcing tylko części dotyczącej płac. W takich sytuacjach ważne jest, aby była możliwość zdalnego logowania się do systemu kadrowo-płacowego dostawcy – w ten sposób klient nie musi dodatkowo inwestować w system kadrowy, a wszystkie dane są przechowywane w jednym miejscu ze stałym dostępem on-line. W takich przypadkach należy zwrócić uwagę na to, czy nie zdarzają się przestoje w dostępie do systemu i jak często są archiwizowane dane. Ważne jest też, czy istnieje możliwość nadania uprawnień dla pracownika klienta tylko do części danych, np. tylko do kadrowych, bez możliwości podglądu danych płacowych oraz czy klient może sam raportować z systemu i czy istnieje możliwość zbudowania interface’ów z programem księgowym. Niezwykle istotne jest też raportowanie, więc przy wyborze systemu należy zwrócić uwagę, czy system generuje oczekiwane przez nas raporty potrzebne do prowadzenia bieżącej działalności i na potrzeby zarządu.


Uwaga na umowę

Gdy partner outsourcingowy jest już wybrany, nadchodzi czas na podpisanie umowy. Na co należy zwrócić uwagę, podpisując umowę z dostawcą? Przede wszystkim na zakres przedmiotowy obowiązującej umowy. Czy jest wypisany pełen zakres prac wykonywanych przez dostawcę w ramach obsługi kadrowej, płacowej, raportów itd. Należy zwrócić uwagę, czy umowa określa, kto za co odpowiada, np. która ze stron przygotowuje umowy o pracę, która przygotowuje zaświadczenia o zarobkach, kto jest odpowiedzialny za realizację przelewów dla pracowników i do instytucji państwowych. Czy w ramach ceny dostawca zapewnia przygotowanie i wysyłanie deklaracji do ZUS, PFRON, US nie tylko tych miesięcznych – również rocznych. W umowie musi znaleźć się też informacja, od kiedy jest świadczona usługa, określenie odpowiedzialności stron za dokumenty sporządzone przed okresem współpracy, jak również klauzula o zachowaniu poufności i ochrony danych osobowych.

Niezwykle istotnym czynnikiem w umowie jest cena. Ważne jest, aby były wyszczególnione wszystkie opłaty, które klient będzie ponosić. Firmy bardzo różnie ustalają stawki. Czasami są to opłaty ryczałtowe za obsługę określonej grupy pracowników, czasami stawka jest ustalana za każdego pracownika. Niekiedy w stawce są zawarte wszystkie opłaty, a niekiedy kwota jednostkowa jest niższa, ale też w ramach ceny jest ograniczony zakres wykonywanych czynności. Muszą być ściśle określone opłaty za dokonywanie korekt za lata poprzedzające okres współpracy, jak też opłata za dodatkowe godziny pracy specjalisty.

Niektóre z firm określają także liczbę godzin doradczo-konsultacyjnych w ciągu miesiąca, z których klient ma prawo skorzystać. Inne firmy doradztwo traktują jako stały element umowy. Na koniec należy zwrócić uwagę na termin wypowiedzenia umowy. Najczęściej jest to okres 3-miesięczny. W ten sposób obie strony zabezpieczają ciągłość procesu. Jest to istotny element głównie z punktu widzenia klienta, gdyż prawdziwym problemem może być wybór innego dostawcy oraz przeniesienie danych w ciągu dwóch, trzech tygodni.

Praktyczne strony współpracy

Dobrze skonstruowana oferta obsługi kadrowo-płacowej daje nam poczucie bezpieczeństwa i pełnego zaspokojenia naszych oczekiwań. Jak taka współpraca wygląda w praktyce? Po pierwsze, zyskujemy zewnętrznego profesjonalistę, który, wykorzystując swoją specjalistyczną wiedzę i doświadczenie, w jak najlepszy sposób roztacza opiekę nad naszą firmą. To właśnie on udziela niezbędnych informacji z zakresu kadr i płac, służy pomocą przy rozwiązywaniu problemów. Ponadto zobowiązany jest do terminowego wykonywania obowiązków zawartych w podpisanej przez obie strony umowie, nalicza wynagrodzenia, sporządza wymagane prawem deklaracje oraz raportuje przy uwzględnieniu specyficznych wymagań klienta.

Po drugie, mamy również swoje obowiązki związane z terminowym przekazywaniem danych firmie zewnętrznej, określone przez zawartą między stronami umowę oraz harmonogram współpracy zawierający szczegółową charakterystykę terminów przekazywania danych pomiędzy stronami.


Kolejnym elementem związanym z praktycznym trwaniem współpracy jest niewątpliwie dostęp do nowych narzędzi umożliwiających usprawnienie naszej dotychczasowej pracy, takich jak np. zdalny dostęp do systemu kadrowo-płacowego czy dokonywanie rozliczeń z urzędami skarbowymi. Skorzystanie z tego typu rozwiązania niesie ze sobą wiele korzyści, bowiem bez ponoszenia kosztów utrzymania oprogramowania wewnętrznego zyskujemy dostęp do interesujących nas danych 24 godziny na dobę. Tworzenie raportów na potrzeby zarządu, sporządzenie niezbędnych raportów urlopowych oraz innych raportów dotychczas funkcjonujących w naszej firmie zajmuje teraz kilka sekund i może zostać sporządzone o każdej porze dnia i nocy. Co jeszcze daje nam skorzystanie z usługi zdalnego dostępu? Możliwość prowadzenia pełnej bazy kadrowej oraz modyfikowania danych kadrowych pracowników bez konieczności utrzymywania dodatkowego systemu kadrowo-płacowego.

Wystawianie rocznych deklaracji rozliczeniowych PIT również nie było nigdy prostsze. Praco- i czasochłonne czynności związane z przygotowaniem i dystrybucją wymaganych przez prawo deklaracji rocznych spoczywa od momentu przekazania obsługi na firmie zewnętrznej. Również sporządzeniem dodatkowych deklaracji, takich jak PIT-8C, może zająć się zewnętrzny specjalista, a nam pozostaje tylko sprawdzenie, czy wszystkie czynności objęte umową zostały wykonane zgodnie z naszymi oczekiwaniami.

Utrzymanie partnerskich relacji

Po zakończeniu etapu wdrożenia, współpraca pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą przechodzi w pewnym stopniu do normalności. Relacje pomiędzy partnerami biznesowymi normalizują się i nadchodzi odpowiedni czas na doskonalenie wypracowanych kontaktów. W praktyce jednak utrzymanie i nieustanne doskonalenie partnerskich relacji biznesowych ma również bardzo duże znaczenie, bowiem pozwalają one na jak najlepsze dostosowanie oferowanych przez outsourcera usług do potrzeb i oczekiwań klienta.

Ponadto dobrze utrzymywane relacje pomiędzy stronami powodują, iż usługobiorca zyskuje nie tylko zewnętrznego specjalistę, ale – co ważniejsze – zaufanego specjalistę, do którego może się zwrócić w każdej sytuacji bez konieczności martwienia się o ewentualne absencje osoby dedykowanej do sprawowania opieki nad usługobiorcą. Zakres odpowiedzialności za prawidłowość naliczania wynagrodzeń i prowadzenia spraw personalnych ciążący na usługodawcy powoduje, iż nie może on sobie pozwolić na błędy, gdyż w przypadku kontroli przeprowadzanych przez odpowiednie instytucje to właśnie on zostanie pociągnięty do odpowiedzialności.

Czy oznacza to zatem, że jako usługobiorca bezgranicznie mamy zaufać naszemu usługodawcy? Zdecydowanie nie. Dobry outsourcer nie stroni od poddawania się kontroli zewnętrznej, która pozwala mu na doskonalenie obecnych relacji oraz jak najlepsze dostosowanie oferowanych usług do potrzeb partnera będącego drugą stroną umowy.

Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...