Filozofia ewolucji czyli Kaizen w firmie na tle nowych trendów zarządzania

Anna Karwacka
rozwiń więcej
Rozpoznanie rzeczywistych zachowań pracowników, identyfikacja strat i źródeł marnotrawstwa, ich eliminacja i uruchomienie procesu ciągłego doskonalenia – stają się źródłem rzeczywistego zwiększania wydajności pracy. Warto zadać sobie pytanie, czym jest Kaizen i jakie oferuje rozwiązania?

Filozofia Kaizen to rozpoznanie miejsc powstawania marnotrawstwa (jap. Muda – strata), którymi mogą być warsztat, linia produkcyjna, biuro (jap. gemba). Samo słowo kaizen pochodzi z japońskiego Kai – zmiana i Zen – lepiej. Tłumacząc dosłownie – to zmiana na lepsze. Sama filozofia nawiązuje do metodologii zarządzania Lean (szczupły, pozbawiony strat). Łącząc pojęcia w jeden spójny system zarządzania, mówimy o ciągłym doskonaleniu procesów produkcyjnych i biurowych. Istotne jest, że filozofia Kaizen nie jest filozofią rewolucji, a filozofią ewolucji i doskonalenia poprzez stałe, drobne codzienne czynności wykonywane w dążeniu do udoskonalenia istniejących rozwiązań1. W czym więc tkwi siła tej filozofii i dlaczego organizacje poszukują inspiracji rozwoju technik zarządczych w filozofiach Wschodu?

Autopromocja

Rozwój zrównoważony

Codzienne małe kroki wykonywane dla wspólnego rozwoju to wzięcie odpowiedzialności za całą organizację przez każdego jej członka. Taka filozofia ma swoje odpowiedniki w innych trendach zarządzania, jakie zdobywają teraz uznanie w ekonomii. Metodologię czy też filozofię Kaizen łączy się często z takimi nowymi trendami w zarządzaniu, jak rozwój zrównoważony oraz demokratyzacja i partycypacja pracowników w zarządzaniu. Partycypacja jest jednym z elementów rozwoju zrównoważonego, który postuluje społeczną odpowiedzialność biznesu w czterech wymiarach:

  • społecznym,
  • ekonomicznych,
  • środowiskowym oraz
  • instytucjonalnym.

„Rozwój zrównoważony to rozwój, który zapewnia realizację potrzeb obecnego pokolenia bez wywierania negatywnego wpływu na zdolność przyszłych pokoleń do zaspokojenia swoich potrzeb”2. Definicja rozwoju zrównoważonego (ang. sustainable development) pojawiła się po raz pierwszy na II sesji rady zarządzającej UNEP (program ochrony środowiska ONZ) w 1973 roku. Postanowiono wówczas, że dalszy postęp technologiczny i cywilizacyjny świata powinien następować bez niekorzystnych skutków dla środowiska naturalnego, a społeczeństwa powinny być zdolne do samoograniczania niszczącego wpływu technologii na ekosystem i funkcjonowanie w nim przyszłych pokoleń. Aspekt społeczny rozwoju zrównoważonego według różnych źródeł jest rozpatrywany w odniesieniu do wielu czynników: w tym partycypacji w wyborach i zarządzaniu (spółdzielczość, demokracja bezpośrednia).

Warto tutaj nadmienić, że w 2009 roku po raz pierwszy Nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii otrzymała kobieta, Elinor Ostrom z USA, po raz pierwszy również otrzymała ją badaczka za odkrycia w dziedzinie ekonomii o specjalności zarządzanie – kładąc tym samym nacisk na społeczny aspekt ekonomii jako decydujący o przewagach organizacji. Elinor Ostrom podważyła tezę jakoby wspólna własność była zawsze nieefektywna i irracjonalnie zarządzana3. Zatem zmniejszyła się wyrazistość teorii, według których wspólnota własnościowa jest zawsze destrukcyjna dla zasobów. Okazuje się, że wzięcie odpowiedzialności za wspólną własność pozwala efektywnie rozwiązać wszystkie problemy i nie prowadzi do konfliktów interesów. Z interesujących głosów w tej dyskusji warto dodać jeszcze jeden: Grzegorz Kołodko wskazuje na niedostateczne miary postępu gospodarczego, jaką jest np. produkt krajowy brutto. Kołodko postuluje wprowadzenie nowej, subiektywnej z założenia, miary, proponując „Zintegrowany Indeks Pomyślności”4, który uwzględniłby również kwestie dobrobytu, jakości życia, zdrowia, a nawet poziom zaangażowania. Tak więc zaangażowanie pracowników i ich satysfakcja staje się decydującym elementem tak wymiernej i skwantyfikowanej dotychczas nauki, jaką jest ekonomia.

Krótki przegląd tych trendów pokazuje, dlaczego przedsiębiorcy sięgają do nich i podejmują próby demokratyzacji zarządzania poprzez uczynienie pracowników współodpowiedzialnymi za procesy i ich stosowanie w organizacjach.


Kaizen w praktyce

Przykładem zastosowania filozofii Kaizen jest jeden z naszych klientów – firma branży finansowej należąca do jednej z największych grup kapitałowych operujących na rynkach usług finansowych. Bezpośrednim pretekstem do poszukiwań nowych rozwiązań w zakresie zarządzania stała się przestrzenna reorganizacja działania i aranżacja nowego biura firmy – standardem nieustępująca najbardziej ekskluzywnym projektom wnętrz. W nowym biurze poszukiwano nowych standardów wspólnej pracy mających na celu doskonalenie, dbałość i wzajemne poszanowanie siebie i wspólnej własności organizacyjnej. Celem projektu była więc zmiana postaw i wzięcie przez pracowników odpowiedzialności za rozwój organizacji.

Po konsultacjach z zarządem i managementem firmy uzgodniono, że zakorzeniona w filozofii Kaizen metodologia 5S stanie się bazą do dalszych działań. Celem całego projektu stało się poznanie podstaw filozofii Kazein i wynikającej z niej zasady 5S jako wstępu do wszystkich działań mających na celu poprawę jakości i produktywności pracy oraz fundamentu systemu zarządzania jakością. Zasada 5S została przedstawiona pracownikom jako metoda tworzenia i utrzymania dobrze zorganizowanego, czystego, wysoko wydajnego i wysoko jakościowego stanowiska pracy. Zasadę 5S zarysowano jako wstępny warunek do wdrożenia kontroli wizualnej stanowiska pracy.

Jasne cele i zasady

Po pierwszym etapie projektu – warsztacie strategicznym z udziałem zarządu udało się uzgodnić cele strategiczne i bazowe zasady, nad którymi w dalszym ciągu mieli pracować wszyscy zatrudnieni w organizacji. Celem drugiego etapu projektu – warsztatów realizowanych dla wszystkich pracowników firmy, było wypracowanie ostatecznej listy zasad, jakimi odtąd wszyscy mieli się kierować w codziennej pracy. Do zadań kierownictwa miało należeć zapewnienie pracownikom możliwości spełnienia wymogów poprzez instruowanie, szkolenie czy motywowanie, doskonalenie pracowników w pracy i stwarzanie warunków samodoskonalenia. Dodatkowo pracownicy mieli otrzymać swobodę pracy oraz powierzono im odpowiedzialność za stanowisko pracy i jego otoczenie. Podstawą samodoskonalenia w pracy miało odtąd być systematyczne działanie oraz praktyczne wdrożenie metody samodoskonalenia i koncepcji „czystego biurka”. Ostatnim elementem treningu odpowiedzialności był nawyk samokontroli – systematycznego postępowania poprzez wyznaczenie sobie własnych zasad.

Wzmocnienie postaw

Trzecim etapem projektu wdrożeniowego Kaizen in Office stały się follow up – przypomnienie zasad Kaizen i filozofii „czystego biurka”, wzmocnienie ukształtowanej postawy samodoskonalenia i systematyki na stanowisku pracy, sprawdzenie poziomu przyswojenia materiału szkoleniowego i zasad 5S, kontrola stosowania zasad w praktyce poprzez skonfrontowanie zastosowania w realnych warunkach pracy rozwiązań podanych i wypracowanych podczas szkolenia.

Dzięki sesji on the job training zweryfikowano wypracowany plan pracy, sprawdzono systematykę porządkowania środowiska pracy oraz wzmocniono postawy przejęcia odpowiedzialności za własne stanowisko pracy i samodoskonalenie.


Zaangażowanie pracowników

Długotrwały projekt wdrożeniowo-szkoleniowy zakończył się sukcesem, warto jednak zadać sobie pytanie, jakie muszą być spełnione warunki, aby z sukcesem zakończyć taką operację? Na podstawie wyników badania firmy AchieveGlobal z 2007 roku, dotyczącego zmian w polskich firmach, wyodrębniono cztery elementy mające podstawowe znaczenie dla powodzenia procesu zamiany wizji oraz jej wdrożenia i konkretnych rezultatów takiego procesu, są to: ludzie, procesy, systemy i technologia.

Spośród wymienionych elementów najbardziej krytycznym komponentem są ludzie. Pracownicy na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej powinni wspólnie dążyć do tworzenia odpowiednich systemów, udoskonalania procesów i rozbudowy potencjału technologicznego. Muszą oni wierzyć w sens wizji organizacji i jej strategię, by być w stanie modyfikować sposoby wykonywania zadań, rozwijać i utrwalać nowe umiejętności.

Z badań AchieveGlobal wynika, że realizacja strategii zmiany ma największe szanse powodzenia, gdy są spełnione poniższe warunki:

  • Menedżerowie i przywódcy zespołów słownie i poprzez podejmowane działania demonstrują swoje przekonanie o słuszności realizowanej strategii.
  • Wszyscy członkowie organizacji są świadomi możliwości, jakie stwarza nowa strategia i w pełni angażują się w jej realizację.
  • Wszyscy pracownicy są przekonani o tym, że otrzymają wsparcie oraz możliwości poszerzenia wiedzy i rozwoju umiejętności, by mogli przyczyniać się w pełni do osiągania założonych celów5.

Kluczowe pytania

Aby maksymalizować szanse powodzenia wdrożenia metodologii Kaizen w firmie (Gemba Kaizen), należy zadać sobie poniższe pytania:

  • Czy menedżerowie i przywódcy zespołów słownie i poprzez podejmowane działania demonstrują swoje przekonanie o słuszności realizowanej strategii?
  • Czy wszyscy członkowie organizacji są świadomi możliwości, jakie stwarza nowa strategia i w pełni angażują się w jej realizację?
  • Czy wszyscy pracownicy są przekonani o tym, że otrzymają wsparcie oraz możliwości poszerzenia wiedzy i rozwoju umiejętności, by mogli przyczyniać się w pełni do osiągania założonych celów?

Każda odpowiedź na te pytania stanie się przyczynkiem do poszukiwania inspiracji w nowych trendach zarządzania, w tym w filozofii Kaizen.


UWAGA

W literaturze można się spotkać z tezą, że upodmiotowienie pracowników i ich udział w podejmowaniu decyzji w ramach przedsiębiorstwa jest warunkiem rozwoju zrównoważonego.

Zasada 5S

czyli pięć poziomów organizacji stanowiska pracy

1S – selekcja (seiri – sort) – eliminacja zbędnych materiałów,

2S – organizacja (seiton – storage) – miejsce dla wszystkiego,

3S – czystość (seiso – sine) – sprzątanie, czyszczenie, usuwanie odpadków,

4S – standaryzacja (seketsu – standarize) – stałe miejsce dla rzeczy, stałe zasady organizacji i utrzymania czystości,

5S – samodyscyplina (shitsuke – sustain) – automatyczna realizacja powyższych zasad.

 

PRZYPISY

1D. Tester, M. Wiśniewska-Dobosz, „Kompetencje menedżera Kaizen (cz. 1)”, „Logistyka a jakość”, 3/2007.

2Światowa Komisja ds. Środowiska i Rozwoju – Komisja Burtlanda 1987.

3E. Mączyńska, „Ekonomia a przełom cywilizacyjny”, materiały wykładowe SGH, styczeń 2010.

4G.W. Kołodko, „Wędrujący świat”, Prószyński i s-ka, Warszawa 2008, s. 272.

5Masaaki Imai „Gemba Kazein. Zdroworozsądkowe, niskobudżetowe podejście do zarządzania”, MT Biznes, Warszawa 2007.

Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...