Wizja na celowniku

Halina Guryn
rozwiń więcej
Sformułowana misja i wizja firmy to standard w każdej niemal organizacji. Często jednak zdarza się, że są to deklaracje pozostające tylko na papierze. Co więc zrobić, aby wizja firmy była znana pracownikom, akceptowana przez nich i na co dzień realizowana? Praktyczne metody działania i osiągnięte efekty pokazuje przykład firmy Auchan Polska.

Prace nad zmianą kultury organizacyjnej w polskim oddziale Auchan rozpoczęły się kilka lat temu. Były prowadzone ze świadomością, że to proces długi i wymagający konsekwencji w działaniu. W 2002 roku, kiedy zostały sformułowane główne założenia nowej kultury organizacyjnej, wizja firmy stała się jednym z najważniejszych jej elementów. Uznano bowiem, że nie tylko modele myślenia i systemy kompetencyjne decydują o rozwoju organizacji. Olbrzymie znaczenie ma też spójność między wizją strategiczną firmy a osobistymi wizjami pracowników. Stwierdzono zatem, że najpierw trzeba wizję firmy rozpowszechnić wśród pracowników i zestawić z ich indywidualnymi wyobrażeniami na temat własnej roli i zadań w organizacji.

Autopromocja

Dorota Patejko, dyrektor ds. komunikacji w Auchan Polska, mówi, że w upowszechnieniu wizji firmy pomocna była koncepcja Petera Sengego. W książce „Piąta dyscyplina” przestrzegał on przed formułowaniem wizji strategicznej, która nie wynika z osobistych wizji pracowników – nie ma wtedy możliwości sprawdzenia na poszczególnych poziomach organizacji, w jakim stopniu pracownicy utożsamiają się z wizją firmy i na ile czują się jej współtwórcami. Świadomość takiego ryzyka była obecna w polskim Auchan w każdej fazie projektu.

Szkolenia i warsztaty

Pierwszy okres realizacji projektu trwał od 2002 do 2004 roku. W tym czasie skoncentrowano się na przekazaniu pracownikom informacji o wizji firmy i założeniach jej rozwoju do roku 2010 – od przedsiębiorstwa działającego w rozpoznanym dobrze środowisku w stronę firmy, która będzie potrafiła funkcjonować w zmiennych i nie do końca przewidywalnych warunkach rynkowych. W pierwszej fazie tego procesu najważniejsze było więc zrozumienie i przyswojenie wizji przez wszystkich pracowników.

Uznano, że najlepszą metodą będą tu seminaria, warsztaty i sesje prowadzone na każdym poziomie hierarchii firmy. Dzięki temu wprowadzony został system komunikacji nie tylko z góry na dół, ale i odwrotnie – z dołu do góry, bowiem podczas bezpośrednich spotkań pracownicy mogli wyrażać swoje opinie na temat codziennego życia przedsiębiorstwa, jego przyszłości i szans na realizację wizji na co dzień. Było to bardzo istotne dla powodzenia całego projektu. Wizja nie była przedmiotem zebrań informacyjnych, ale stała się tematem otwartego dialogu. Do prac na tym etapie zaangażowani zostali konsultanci z zewnętrznej firmy, których zadaniem było przeszkolenie menedżerów i przygotowanie ich do roli instruktorów, tak aby sami mogli poprowadzić w swoich zespołach spotkania dotyczące wizji firmy.

Rola konsultantów zewnętrznych

Do współpracy zaproszona została firma szkoleniowa Solve Partners, która poprowadziła warsztaty typu „train the trainers”. Brali w nich udział dyrektorzy sklepów i serwisów centralnych Auchan Polska. Uczyli się, jak zamiast prezentacji za pomocą slajdów komputerowych stosować interaktywne techniki pracy z grupą, jak mobilizować uczestników warsztatów do rozmowy na temat wizji zarówno firmy, jak i własnego rozwoju, własnych dążeń i aspiracji. Joanna Kunicka, partner Solve Partners, mówi, że warsztaty prowadzone były zgodnie z zasadą, że kaskadowe przekazywanie formuły wizji firmy z „góry na dół” i umiejętność mówienia o wizji w przystępny i zrozumiały dla każdego sposób jest kluczem do sukcesu projektu. Kierownicy na zakończenie warsztatów mieli za zadanie przygotować plan konkretnego działania, jak wiedzę o wizji firmy przekazywać podwładnym. Musieli więc opracować miniwarsztaty i niezbędne materiały zanim zaczęli pracę nad wizją w podległych im zespołach.

Konsultanci z Solve Partners prowadzili też spotkania ze średnią kadrą kierowniczą w wybranych sklepach Auchan Polska. Na zakończenie warsztatów uczestnicy przygotowali własne deklaracje, formułując odpowiedź na pytanie: jakie działania sam podejmę, aby zrealizować wizję, jakie moje zachowania to potwierdzą, jak możliwie jasno i przejrzyście przekażę innym wiedzę na temat wizji firmy. W czasie różnorodnych ćwiczeń i zadań grupowych uczestnicy wspólnie wypracowywali swoje rozumienie wizji firmy oraz deklarowali sposób, w jaki poszczególne działania będą wdrażać w życie.


Pierwsze rezultaty

Proces informowania i przekazywania wizji przyniósł firmie konkretne rezultaty. Pracownicy zaczęli zgłaszać swoje uwagi na temat komunikacji wewnętrznej i funkcjonowania organizacji. Pojawiły się opinie, że ludzie zaczęli lepiej się poznawać także w sytuacjach poza sklepami Auchan, zaczęli się bardziej integrować, np. podczas warsztatów (nie tylko z wizji, ale np. z budowania zespołu), uzyskali możliwość wypowiadania się na tematy związane z życiem codziennym firmy. Poczuli się osobami, których opinia jest ważna i których opinia ma znaczenie także w sprawach najważniejszych dla przedsiębiorstwa. Pojawiła się też sugestia ze strony załogi, aby spotkania zapoczątkowane tematyką wizji firmy prowadzić dalej, aby kontynuować dialog w tak otwartej formule.

Komitet wizji i forum prawnicze

Kolejnym etapem projektu było powołanie komitetu wizji. Dorota Patejko mówi, że powstał on właśnie w odpowiedzi na pytania pracowników o dalszy ciąg spotkań związanych z informowaniem, przekazywaniem refleksji i opinii na temat ważnych spraw dotyczących życia firmy i spraw, których osią jest wizja firmy. Komitet stał się zatem instrumentem komunikacji wewnętrznej dotyczącej oczekiwań pracowników wobec pracodawcy i odwrotnie – pracodawcy wobec załogi.

Rozszerzeniem tego procesu było forum pracownicze – miejsce, które miało na celu koncentrowanie opinii, ale i niepokojów załogi w kwestiach związanych z wizją firmy i własnymi wyobrażeniami i aspiracjami. Jego przedstawiciele (wybrani najlepsi pracownicy z poszczególnych obszarów firmy) brali udział w warsztatach z zakresu komunikacji, wzmacniania siły przekazu i poczucia wartości, rozpoznawania profili osobowości i dobierania odpowiednich do nich metod komunikacji, sposobów przekonywania innych do siebie. W każdym prowadzonym dla przedstawicieli forum pracowniczego warsztacie podejmowany był temat wizji i skuteczności w jej przekazywaniu współpracownikom.


Uaktualnianie wizji

W 2008 roku dokonano uaktualnienia wizji firmy i opracowano plany rozwoju przedsiębiorstwa na kilka następnych lat. W związku z tym znowu przed firmą pojawiło się wyzwanie, jak skutecznie przekazać informacje na ten temat wszystkim pracownikom firmy. Sięgnięto do sprawdzonych już wcześniej metod. Została podjęta decyzja o włączeniu wiedzy o wizji organizacji w program niemal wszystkich szkoleń i warsztatów, jakie są realizowane w Auchan Polska. W ten sposób proces upowszechnienia wizji trwa bez przerwy i jest prowadzony zgodnie z zasadą, że bierze w nim udział cała załoga – od najwyższej kadry menedżerskiej (dyrektorzy, menedżerowie personalni), przedstawicieli forum pracowniczego, po szeregowych pracowników.

Przy pomocy firmy zewnętrznej dopracowane zostały metody szkoleniowe, np. jako stały element włączono formułowanie zobowiązań ze strony pracowników na temat swojego działania w zakresie, w jakim prowadzone było szkolenie i w związku z osobistym planem realizacji wizji. Razem z pracownikami przygotowanych zostało również pięć krótkich (30-minutowych) modułów szkoleniowych do wykorzystania przez menedżera działu i pomocnych w wyjaśnianiu zagadnień dotyczących wartości firmy. Proces upowszechnienia wizji jest także częścią działań wprowadzających nowo zatrudnione osoby do pracy w Auchan Polska.

Wizja – stały element

Informacje dotyczące wizji są więc stałym elementem większości szkoleń realizowanych w firmie. Nadal są obecne w poszczególnych modułach warsztatów train the trainers (takich, jak Ekipa, Handel, Ekonomia Handlu) prowadzonych w ramach Szkoły Menedżera. Wizja jest również tematem podejmowanym w trakcie warsztatów z prowadzenia rozmowy oceniająco-rozwojowej, w których biorą udział menedżerowie wyższego i średniego szczebla.

Treści związane z wizją firmy są integralną częścią szkoleń, ale za każdym razem są przedstawiane w innej, nietypowej, postaci, np. krzyżówek, quizów – niespodzianek. W formie raczej zabawy, a nie poważnej, czy wręcz suchej informacji. Jak podkreśla Dorota Patejko, przekazywanie wizji firmy jest procesem, który ma miejsce na każdym poziomie organizacji, ale nie jest on łatwy. Wymaga bowiem dużego zaangażowania ze strony menedżerów zarówno najwyższego, jak i średniego szczebla oraz koncentracji nie tylko na wynikach biznesowych, lecz także na tzw. miękkiej stronie zarządzania, na nieustannym ćwiczeniu w sobie i innych umiejętności wzbudzania wspólnego entuzjazmu. Wtedy jest szansa, że wizja firmy nie zostanie tylko na papierze.

UWAGA

Artykuł powstał na podstawie wystąpienia Doroty Patejko, dyrektora ds. komunikacji w Auchan Polska, oraz Joanny Kunickiej, partnera Solve Partners, podczas IX edycji Kongresu Kadry, Warszawa 27–29 IV 2009 r., organizowanego przez Nowoczesną Firmę i Obserwatorium Zarządzania.

Kadry
Czy 5 maja 2024 to niedziela handlowa?
28 kwi 2024

Czy 5 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku? Jakie kary za pracę w dni niehandlowe?

Składki KRUS 2024. Termin mija 30 kwietnia
28 kwi 2024

Zostały ostatnie 2 dni. Termin płatności KRUS mija 30 kwietnia 2024 r. – rolnicy opłacają składki za II kwartał. Tabela składek KRUS 2024 wskazuje wysokość składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie. Jaka jest kwota łączna składek KRUS? Ile wynosi składka pomocnika rolnika w każdym miesiącu?

Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

ZUS wypłaca w 2024 roku zasiłek przedemerytalny, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
28 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

pokaż więcej
Proszę czekać...