Jak odnaleźć klucz do zarządzania pracownikiem?

Maria Mycielska
rozwiń więcej
Od kilku lat zarządzam działem obejmującym kilkadziesiąt osób. Jeszcze niedawno ogłoszenia o pracę zawierały adnotacje o granicy wieku kandydata. Teraz, pomimo że takie praktyki są powszechnie uznawane za dyskryminację, wciąż panuje przekonanie, że wiek ma wpływ na podejście do pracy, postawy czy oczekiwania pracownika. Czy tak jest rzeczywiście? Na ile tego typu różnice wpływają na pracę? Czy są one na tyle istotne, aby zmienić moje podejście do zarządzania?

Wszyscy mamy tendencję do upraszczania świata. Statystyka może nam pomóc w tworzeniu stereotypów. Niemniej jednak menedżer zarządza konkretnymi ludźmi, a nie statystycznie określoną grupą. Jak i co powinieneś wiedzieć o swoich pracownikach, aby móc efektywnie zarządzać zespołem?

Autopromocja

Okazuje się, że różnice pokoleniowe w pracy mają znacznie mniejsze znaczenie, niż można by sądzić. Różnice pojawiają się w percepcji. Jeżeli doświadczysz trudności w komunikacji, zauważysz mniejszą elastyczność lub wolniejsze tempo swojego pracownika powyżej pewnego wieku, łatwo przypisujesz to wiekowi. Tymczasem pozostaje wciąż pytanie, jaką rolę odgrywa w tym wiek, a jaką inne czynniki.

Traktowanie z szacunkiem

Być może pracownicy powyżej pewnego wieku mają inne oczekiwania, inną hierarchię potrzeb w pracy? I tu rzeczywiście można zauważyć pewne różnice, choć są one zupełnie przewidywalne i logiczne. Z wiekiem zmniejsza się znaczenie poszerzania doświadczeń zawodowych, rozwoju kariery czy możliwości uczenia się. Wiele jednak innych potrzeb jest na tym samym poziomie bez względu na wiek. Wszyscy też, bez względu na przynależność do jakiejkolwiek grupy demograficznej, mają wspólną potrzebę, coś, czemu przypisują w miejscu pracy najwyższą wartość – traktowanie z szacunkiem.

Efektywne podejście do pracownika

Dobry lider potrafi dostosować swoje działania do konkretnych ludzi. Skąd jednak masz wiedzieć, co zadziała, jak zmienić podejście, jak zmotywować. Znowu pojawia się zagrożenie gotowych rozwiązań dla wszystkich lub założeń i stereotypów grupowych. Masz jednak pewne narzędzia zarządzania oraz techniki interpersonalne, które po to właśnie są, aby ci pomóc wybrać najbardziej efektywne podejście do pracownika. Można je sprowadzić do czterech prostych, na pozór, działań.

Określ wzajemne oczekiwania

Po pierwsze, masz narzędzia i techniki zarządzania wynikami twoich podwładnych. Zacznij od określenia wymagań związanych z danym stanowiskiem pracy. Stwórz listę obowiązków, która obejmie czynności stałe, jednorazowe zadania czy projekty, obowiązki zespołowe i indywidualne. Ustal priorytety i mierzalne cele. Dopiero gdy masz jasność co do własnych oczekiwań wobec pracownika, możesz sprawdzić jego oczekiwania wobec ciebie.

Bez względu na to, czy określasz oczekiwania wobec pracownika związane ze stanowiskiem, czy też oczekiwania odnośnie do delegowanego zadania, ważne jest oddzielenie zadań od osoby. Co to oznacza? Pomyśl o zadaniu czy obowiązku bez przypisywania go do konkretnej osoby. Zastanów się, jakich wymaga kwalifikacji, umiejętności, doświadczenia. Potem dopiero przeanalizuj swój zespół, czyli potencjalnych kandydatów.

Myśląc o zadaniu i osobie równocześnie, możesz łatwo ulec pokusie „szufladkowania” pracowników. Dopiero po przeanalizowaniu zadania zastanów się nad pracownikami, którzy mogą je wykonać, analizując ich dostępność, umiejętności i wiedzę oraz motywację. Wtedy może okazać się, że zadanie może być wykonane przez jedną lub kilka osób albo że może się nim zająć pracownik, którego wcześniej nie brałeś pod uwagę. Być może, na przykład kierując się jego wiekiem, z góry założyłeś, że nie będzie zainteresowany danym zadaniem. Najpierw zadaj sobie pytanie, czego potrzebuje zadanie, a potem, kto może to zadanie wykonać?


Rozmawiaj z pracownikiem

Rozmowa, w której przekazujesz, czego oczekujesz od pracownika, będzie świetną okazją, aby poznać jego podejście. Jasno określone cele i zadania to podstawa. Jeżeli jednak będzie to wyłącznie przekazanie informacji, a nie rozmowa, zmarnujesz okazję na poznanie nastawienia pracownika. Możesz odkryć silną motywację do rozwoju nowych umiejętności lub wiedzy u doświadczonego i dojrzałego wiekiem pracownika, który nie myśli o rozwoju kariery, ale za to jest znudzony powtarzalnością swojej pracy i szuka odmiany. Przekazywanie celów, zadań i oczekiwań to jedna z okazji, aby poznać też drugą stronę i dostosować swój styl zarządzania do indywidualnego pracownika.

Kolejnym narzędziem menedżera, które może pomóc w znalezieniu klucza do efektywności pracownika, jest ocena okresowa. Z oceną okresową wiąże się też rozmowa, która zwykle zaczyna się od samooceny pracownika. Możesz zadawać pytania, dzięki którym poznasz, z czego pracownik jest dumny, co sprawia mu przyjemność, co lubi w pracy, a czego unika, na czym mu zależy, które z jego osiągnięć są dla niego szczególnie istotne, co pomogło mu osiągnąć sukces lub co stało na przeszkodzie. Możesz dowiedzieć się też, czego oczekuje od ciebie, jakie twoje działania mu pomagają, a które mogą być barierą w osiąganiu wyników. Jeżeli potrafisz odpowiednio prowadzić rozmowy oceniające, masz szanse na zdobycie wiedzy, która będzie nieoceniona w zarządzaniu.

Naucz się słuchać

Jak wykazały badania nad pracownikami w różnych grupach wiekowych, wszyscy mają jedną podstawową potrzebę: traktowanie z szacunkiem. Słuchanie to właśnie jeden z przejawów szacunku. Jednak nie tylko o szacunek tu chodzi. Słuchanie to coś więcej niż słyszenie. To czynność, która wymaga od ciebie aktywności.

Prawdziwy lider potrafi słuchać i nie tylko okazywać w ten sposób szacunek, ale też zdobywać przez to informacje dotyczące konkretnego człowieka. Nie wystarczy rejestrować i rozumieć przekazaną informację. Aktywne słuchanie wymaga wejścia głębiej w znaczenie wypowiedzi i zrozumienia nie tylko, co, ale i dlaczego zostało powiedziane. Pełne rozumienie może być trudne, ponieważ większość informacji składa się zarówno z faktów, jak i emocji.

Słyszysz od pracownika, że to, co mu proponujesz, to świetny pomysł. Informacja wydaje się jednoznaczna, jednak wypowiedziana została obojętnie, a może nawet sceptycznie. Jeżeli potrafisz to zauważyć i właściwie ocenić, możesz zareagować. Możesz od razu odnieść się do możliwych zastrzeżeń. I nie musisz wcale zgadywać. Możesz sprawdzić, czy twoje obserwacje i przypuszczenia są słuszne, pytając: „wydaje mi się, że nie jesteś entuzjastycznie nastawiony do mojej propozycji?” albo „mam wrażenie, że masz jakieś zastrzeżenia?”.

Emocje to zwykle najbardziej prawdziwe źródło informacji o człowieku. Słowa można dostosować, emocje zwykle pojawiają się same. Nic dziwnego, że współczesny lider potrzebuje inteligencji emocjonalnej w zarządzaniu ludźmi. Jak to już słynny guru zarządzania Peter Drucker powiedział, najważniejsze w komunikacji jest to, co nie zostało powiedziane. Słuchaj więc między wierszami.

Uważnie obserwuj

To, co nie zostało powiedziane, często może być zauważone. Pracując z ludźmi, widzisz ich w różnych sytuacjach. Jeżeli potrafisz uważnie patrzeć, zdobędziesz kolejne informacje, które pomogą ci dostosować sposób zarządzania do pracownika. Jeżeli masz już trochę doświadczenia w zarządzaniu ludźmi, na pewno zauważyłeś, że nie wszystkich motywuje to samo.

Wraz z wiekiem rośnie nieco potrzeba uznania. Czy to oznacza, że powinieneś zwiększać częstotliwość pochwał w miarę starzenia się pracownika? Niestety, zadanie jest trudniejsze. Ludzie są różni. Twoja obserwacja pracownika, jego reakcji na uznanie, widoczne osiągnięcia w jego otoczeniu, mogą dopiero dać ci potwierdzenie.

Jeden ze stereotypów związanych z wiekiem pracownika mówi, że potrzeba bezpieczeństwa w miarę starzenia się rośnie. Badania nie potwierdziły tego, a przynajmniej w odniesieniu do bezpieczeństwa finansowego, które jest na podobnym poziomie we wszystkich grupach wiekowych.

Jeżeli uda ci się zaobserwować, jak silna jest, na przykład, potrzeba bezpieczeństwa u twojego pracownika, możesz wykorzystać tę cenną wiedzę na wiele sposobów. Jednym z nich będzie wybór twojego stylu delegowania. Pracownik o silnej potrzebie bezpieczeństwa będzie wymagał więcej wsparcia i uwagi z twojej strony. Delegowanie zadania i danie mu pełnej niezależności może odczuć jako zbyt duże ryzyko. W przypadku innego pracownika może być dokładnie na odwrót. Wsparcie i uwagę z twojej strony może uznać za brak zaufania.

Rozumienie indywidualnych pracowników i dostosowanie swojego sposobu zarządzania do ludzi, którymi się zarządza, to ogromne wyzwanie dla lidera, ale też wielka szansa na wykorzystanie w pełni ich potencjału. Być może nasza naturalna tendencja do grupowania i przyklejania etykietek ułatwia nam wiele codziennych spraw. W zarządzaniu jednak czasami idzie za daleko. Wkładanie do szufladek nie tylko ze względu na wiek, ale płeć, narodowość czy inne cechy, to próba rozumienia ludzi przez pryzmat grupy, do której należą. Przez takie podejście łatwo możemy stracić z oczu unikalną wartość indywidualnego pracownika.

Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...