Co może zrobić trener biznesu, aby uczestnicy szkolenia wynieśli z niego jak najwięcej korzyści?

Daniel Kowalski
rozwiń więcej
Wiele osób, które przeszły, czasem kosztowne dla organizacji, szkolenia, zapomina nowo poznane metody i szybko powraca do starych, często nieefektywnych nawyków. Co może zrobić trener biznesu, aby utrwalić wiedzę uczestników oraz wpłynąć na trwałe pozyskanie przez nich nowych kompetencji? W jaki sposób powinien planować i realizować swoją pracę, aby ta dawała długotrwałe korzyści jego klientom?

Odpowiedź na pytanie, w jaki sposób trenerzy biznesu mogą wpływać na trwałą zmianę kompetencji uczestników swoich szkoleń, wymaga zdefiniowania pojęcia „kompetencja”. Większość opisów dotyczących kompetencji zwraca uwagę na trzy główne obszary: wiedzę, umiejętności i postawy. Wiedza odnosi się do tzw. twardych obszarów kompetencji – takich jak np. znajomość prawa w zakresie handlu zagranicznego. Umiejętności skorelowane są z reguły z aspektami społecznymi, np. biegłością w prowadzeniu negocjacji czy też ze zręcznością w wywieraniu wpływu. Postawy natomiast – z cechami osobowościowymi, czyli zaangażowaniem w wykonywaną pracę, stosunkiem do rozwoju osobistego bądź chęcią osiągania coraz lepszych wyników. Oczywiście na pojęcie kompetencji zawodowych można spojrzeć jeszcze z innych perspektyw, np. kompetencji poznawczych lub fizycznych, jednak te, z punktu widzenia wpływu trenera na zwiększenie efektywności zawodowej szkolonych przez niego osób, są mniej istotne.

Autopromocja

Warto zwrócić szczególną uwagę na ostatni składnik kompetencji – postawę. J. Strealu zauważa, że „Wybitne rezultaty zawodowe i powodzenie w życiu osiągają jednostki charakteryzujące się dużą potrzebą osiągnięć (ambicją i nieprzeciętną motywacją)”1. Dlatego istotne jest, by trener, któremu zależy na utrwaleniu wiedzy i umiejętności uczestników szkoleń, nauczył się wpływać również na ich podejście i aspiracje, a przełożony zlecający szkolenie docenił znaczenie każdego z tych trzech aspektów.

Wsparcie na starcie

Jednym z głównych elementów, które mają wpływ na efektywność szkoleniową, jest zaangażowanie uczestników. Trener biznesu, który chce zwiększyć tzw. transfer wiedzy oraz zmotywować ludzi do zmiany zachowań, powinien zadbać o to, aby prowadzony przez niego projekt był wydarzeniem ważnym oraz ekscytującym. Narzędzi wspierających w osiągnięciu tego celu ma wiele, poczynając od zainteresowania szkolonych samą osobą trenera, a na zaskakujących i różnorodnych formach ćwiczeń skończywszy.

Mniej oczywistym, a niezwykle cennym działaniem jest pozyskanie wsparcia wysokiej kadry zarządczej. Menedżer przekonany o potrzebie i wadze szkolenia stanowi nieocenioną pomoc we wpływaniu na wspomniane wyżej postawy uczestników. Pracownicy, którzy widzą zaangażowanie przełożonego, bardziej docenią rolę spotkań w kontekście realizacji priorytetowych celów organizacji. W związku z tym szkoleniowiec nadzorujący projekt, niezależnie od tego, czy jest trenerem wewnętrznym czy zewnętrznym, którego wynajęła firma, powinien zachęcać możliwie najwyższych rangą menedżerów do odbycia rozmowy ze szkolonymi pracownikami i podkreślenia rangi szkoleń.

Rola bezpośredniego kierownictwa

Krótka organizacyjna odprawa z pracownikami to dobry początek działań wspierających, jakie może podjąć kadra menedżerska. Kolejnym niezwykle istotnym etapem jest podjęcie przez zarządzających działań, które zmierzają do prawidłowej identyfikacji potrzeb rozwojowych szkolonych pracowników. Rolą trenera konsultanta jest w tej sytuacji uświadomienie kierownictwu firmy, że tylko prawidłowe zdiagnozowanie tego, kogo, z czego i w jaki sposób należy szkolić, daje szansę na efektywne wdrożenie nowej wiedzy i umiejętności. Dobrą praktyką jest bliska współpraca menedżera odpowiedzialnego za osoby obecne na warsztatach z trenerem, który ma je prowadzić. Korzyści z takiej kooperacji są dwojakie. Z jednej strony, im lepiej trener pozna i zrozumie specyfikę pracy ludzi, których ma uczyć, tym lepszy program szkoleń będzie w stanie stworzyć. I z drugiej strony, im lepiej menedżer pozna treści szkoleniowe i zaangażuje się w ich przygotowanie, tym chętniej będzie wspierać swój zespół w korzystaniu z nowych rozwiązań po szkoleniu.

WAŻNE

Trener powinien zadbać o możliwość konsultacji z kierownikiem przed szkoleniami, w ich trakcie i po nich oraz przygotować go do wspierania podwładnych w ćwiczeniu nowych zachowań.


Kroki, jakie może podjąć menedżer, są różne – od spotkań z zespołem lub poszczególnymi osobami, na których omówione zostaną treści i zaplanowane dalsze działania wdrożeniowe, przez cykliczne zebrania zespołu w celu wymiany spostrzeżeń, aż po indywidualne spotkania, gdzie formalny lider zespołu wciela się w rolę coacha lub mentora. Z pewnością trener powinien zawsze zadbać, aby kierownik spotkał się ze swoimi pracownikami i zapytał ich o rodzaj wsparcia, jakiego od niego oczekują, ustalił cele rozwojowe z poszczególnymi osobami oraz koniecznie określił, kiedy i w jaki sposób sprawdzany będzie poziom ich realizacji. Regularne spotkania menedżera z jego ludźmi, docenianie choćby najmniejszych przejawów zmiany zachowań, ustalenie sposobu monitorowania zmian i nagradzanie za postępy w znaczący sposób wpływają na przeniesienie trenowanych podczas szkolenia rozwiązań na codzienną praktykę biznesową.

Dobór metod pracy trenerskiej

Kiedy trener uzyska gwarancję, że szkoleniom nadano wysoki priorytet w życiu firmy oraz gdy odpowiednio przygotuje menedżerów liniowych do wsparcia zespołów, czas, aby sam wnikliwie rozważył formy przeprowadzenia treningu. W ich doborze powinien pamiętać o wspieraniu wszystkich trzech obszarów kompetencji – wiedzy, umiejętności i postaw. Do najbardziej wartościowych form szkoleniowych należą scenki rodzajowe, gry symulacyjne i biznesowe, ćwiczenia indywidualne i w mniejszych grupach, case study oraz zadania problemowe. Należy unikać długich wykładów, obszernych prezentacji oraz nader wnikliwych analiz filmów lub nagrań. Ogólna dyrektywa brzmi: im więcej przestrzeni na działanie uczestników i im mniej aktywności trenera, tym lepiej. Szkoleniowiec, chcąc wpłynąć na rozwój kompetencji, powinien zrezygnować z seminaryjnego sposobu prowadzenia zajęć i podjąć trud stworzenia programu aktywizującego uczestników. Niezwykle ważne jest stworzenie programu na podstawie cyklu Kolba bazującego na koncepcji nauki poprzez doświadczenie.

Zadania egzystencjalne

Oparcie programu szkolenia na cyklu Kolba doskonale sprawdza się w pracy z ludźmi zmotywowanymi i otwartymi na nowe treści. Co jednak powinien zrobić trener, którego grupę cechuje brak motywacji i chęci do zmian lub wręcz wrogość wobec firmy lub trenera? To duże wyzwanie dla szkoleniowca, szczególnie gdy zlecający szkolenia oczekuje efektów w postaci długotrwałych zmian w zachowaniach jego ludzi. Niemal pewnym rozwiązaniem tej trudnej sytuacji jest skorzystanie z metody zadań egzystencjalnych. Metoda ta polega na wywołaniu silnych, często również negatywnych emocji w uczestnikach szkolenia. Celem tego zabiegu jest zanurzenie w doświadczeniu, które spowoduje zmianę postaw i znacząco wpłynie na zapamiętywanie kluczowych zagadnień. Autorzy „Podręcznika Trenera”, opisując zastosowanie tej metody, piszą, że trening tym różni się od szkolenia, że wiedzę buduje się na bazie doświadczeń i przeżyć uczestników”2. W myśl zasady trener zamiast np. mówić (nawet w bardzo obrazowy sposób) o regułach wywierania wpływu społecznego, powinien zastosować je w relacji z grupą. Dzięki temu, grupa, która uległa wpływowi trenera, będzie miała doskonałą okazję na własnej skórze odczuć działanie danej techniki i zastanowić się, dlaczego była ona skuteczna w rękach trenera.

Narzędzia wspierające długotrwały rozwój

Trener, którego celem jest inicjowanie trwałych zmian w zachowaniach uczestników szkoleń, ma do dyspozycji cały arsenał narzędzi. Jednym z nich jest tworzenie tzw. mostów pomiędzy poszczególnymi modułami szkoleniowymi. Krótkie i zgrabne podsumowanie trenowanych metod systematyzuje warsztat i pozwala uczestnikom na lepsze ułożenie treści. Ponadto ludzie, którzy rozumieją celowość poznawanych przez siebie rozwiązań oraz uważają je za logiczne, z reguły z większym zaangażowaniem pracują w trakcie szkolenia. Trener powinien co najmniej kilka razy w ciągu dnia szkoleniowego robić krótkie podsumowania oraz sprawdzać, czy uczestnicy wszystko zrozumieli i czy nie mają żadnych pytań.

Inną metodą angażowania uczestników jest poproszenie ich o deklarację, nad czym chcą pracować po zakończeniu szkoleń. Trener może przed warsztatem stworzyć gotowy formularz bądź zaproponować grupie zapisanie pomysłów na czystej kartce. Następnie, w podsumowaniu dnia, może poprosić każdego z uczestników o podzielnie się na forum grupy najważniejszymi elementami do rozwoju. Deklaracja napisana własnoręcznie, a do tego wypowiedziana przed gronem kolegów z pracy i wynikająca z tego chęć bycia konsekwentnym, będą stanowiły dodatkową motywację do wprowadzania zmian. Trener może także umówić się z uczestnikami i ich menedżerem na weryfikację i wsparcie kierownicze w realizacji ustalonych w ten sposób celów.


Proces szkoleniowy

Osiąganie trwałych efektów w postaci nowej wiedzy, umiejętności oraz zmiany postaw uczestników wobec wykonywanych zadań możliwe jest jedynie wtedy, gdy pozwolimy trenerom na stworzenie procesu rozwojowego, a nie tylko na przeprowadzenie szkoleń. Proces różnić się powinien od szkoleń dogłębną analizą potrzeb szkoleniowych, pełnym wsparciem kadry kierowniczej oraz działaniami podejmowanymi pomiędzy poszczególnymi szkoleniami. Do takich działań należą np. zadania wdrożeniowe, czyli swoiste prace domowe zaprojektowane i zlecone przez trenera, których celem jest utrwalenie wiedzy i umiejętności. Bardzo wartościową formą domknięcia warsztatów są tzw. spotkania follow up. To zajęcia, na których pod okiem trenera uczestnicy mogą porozmawiać na temat wdrażania nowych metod oraz udzielić sobie informacji zwrotnej dotyczącej ich umiejętnego wykorzystania. Trener natomiast, w zależności od swoich kompetencji, może wcielić się w rolę coacha lub mentora, wspierając starania swoich podopiecznych. W procesie rozwojowym trener może także pracować indywidualnie ze szkolonymi osobami, zarówno pomiędzy szkoleniami, jak i pewien czas po ich zakończeniu, przyjmując, w zależności od potrzeb, rolę coacha, doradcy lub eksperta w danej specjalizacji. Dobrą praktyką trenerską jest również pozostawienie szkolonym telefonicznego kontaktu oraz zachęcenie ich do konsultowania kwestii wymagających doprecyzowania nawet do kilku miesięcy po zakończeniu projektu.


Kadry
Rząd: 4-dniowy tydzień pracy obowiązującym prawem. Kiedy nowelizacja kodeksu pracy?
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...