Co zrobić, aby inwestycja w szkolenia nie była zmarnowana?

Elżbieta Dudzińska
rozwiń więcej
Wiele razy inwestowałem w różne programy. Z moich obserwacji wynika, że szkolenia nie przekładają się wcale lub przekładają się w małym stopniu na wyniki, nowe umiejętności etc. Co można zrobić, aby kwota przeznaczona na szkolenie nie była straconą inwestycją?

Podobne obserwacje i wątpliwości ma wielu menedżerów. Niestety, często sami się do takiej sytuacji przyczyniają. Proszę sobie przypomnieć własne szkolenia. Ile razy zdarzyło się, aby bezpośredni przełożony przed szkoleniem starał się wzbudzić zainteresowanie nim, wysyłał e-maile i inspirował do aktywnego uczestnictwa, a po szkoleniu pomagał w rozwijaniu i wdrażaniu nowych umiejętności, prowadził coaching z tym związany, odwoływał się do szkolenia? Wielu z nas błędnie zakłada, że odbycie szkolenia jest równoznaczne z nabyciem danych umiejętności, zdobyciem wiedzy czy zmianą postawy. Tymczasem to dopiero początek drogi.

Autopromocja

Przy założeniu, że potrzeby szkoleniowe zostały właściwie zdefiniowane oraz że szkolenie zostało przeprowadzone profesjonalnie, istnieją możliwości, nawet konieczność działań dodatkowych podejmowanych przed szkoleniem i po nim po to, aby inwestycja w szkolenie przyniosła efekty.

Przed szkoleniem

Należy wcześniej stworzyć atmosferę sprzyjającą zainteresowaniu szkoleniem i poczuciu jego ważności.

Dobrze, aby bezpośredni przełożony zainteresował się tym, co będzie na szkoleniu, oraz tym, jak później można rozwijać i wzmacniać nowe umiejętności. Oprócz tego koniecznie powinien podkreślić, że jest to ze strony firmy ważna inwestycja w pracowników oraz że po szkoleniu będzie wspólnie z nimi pracował nad wdrażaniem i rozwijaniem nowych umiejętności.

Dobrą praktyką są również bezpośrednie telefony trenera do poszczególnych uczestników w celu doprecyzowania indywidualnych oczekiwań co do zaplanowanego zakresu szkoleń. Takie działanie zwiększa zaangażowanie i zainteresowanie, bo daje uczestnikom poczucie, że szkolenie jest dopasowane do ich indywidualnych potrzeb.

Z punktu widzenia osób z wyższego szczebla zarządzania dobrze jest również sprawdzić, jak wygląda zaangażowanie w szkolenie wśród bezpośrednich przełożonych potencjalnych uczestników. Oto kilka pytań do menedżera zespołu, który będzie szkolony:

  • Jakie są tematyka i cele szkolenia?
  • Jak przełożony zamierza rozwijać umiejętności przełożonych po szkoleniu?
  • Jakie komunikaty dotyczące szkolenia wysłał do swojego zespołu?

Nastawienie do szkolenia

To aspekt szkolenia, na który też mamy częściowy wpływ. Już opisana powyżej proaktywna postawa menedżera i telefony od trenera działają pozytywnie, ale są jeszcze inne elementy decydujące o sukcesie. Nastawienie do szkolenia jest wypadkową kilku czynników oraz indywidualnego podejścia poszczególnych uczestników do własnego rozwoju. Warto wspomnieć właściwe rozpoznanie potrzeb szkoleniowych, wcześniejsze doświadczenia pracowników ze szkoleniami czy czas wybrany na szkolenie. Jeśli zaplanowano je na okres największej aktywności pracowników lub ma się odbywać podczas dni wolnych, może powodować to negatywne nastawienie do szkolenia.

Biorąc pod uwagę dwa czynniki, tj. stosunek do swojego rozwoju i stosunek do firmy, można podzielić potencjalnych uczestników szkolenia na zainteresowanych, entuzjastów, sceptyków i oponentów*. Wymienione wcześniej działania zdecydowanie zwiększają liczbę zainteresowanych, a zmniejszają liczbę sceptyków i oponentów.

Po szkoleniu

Działania poszkoleniowe (follow up) są nieodzowną i niezwykle ważną częścią procesu szkoleniowego. Dość powszechne jednak jest założenie, iż skoro ludzie przeszli szkolenie sprzedażowe, to znaczy, że potrafią sprzedawać. Nic bardziej błędnego! Szkolenie to dopiero początek drogi.

Szkolenie dla niektórych uczestników jest zaledwie wyjściem z obszaru nieświadomej niekompetencji i wejściem w obszar niekompetencji świadomej. Ćwiczenia na szkoleniu to często pierwsze kroki w obszarze świadomej kompetencji. Dla innych uczestników szkolenie może być uświadomieniem sobie własnej postawy i obudzeniem chęci zmiany, chęci rozwijania nowej postawy. To nie wystarczy. Takie osoby potrzebują wsparcia, zainteresowania, informacji zwrotnej, kibicowania, czasami nadzoru, aby nowa postawa czy umiejętności się rozwinęły, ugruntowały, rozkwitły. Czy możemy powiedzieć o kimś, kto dziś odebrał prawo jazdy, że potrafi dobrze jeździć?

Pamiętajmy, że mózg jest neuroplastyczny. Zawsze możemy zdobyć nowe umiejętności, zmienić swoją postawę, wyplenić stare nawyki, ale to wszystko zależy od czasu i liczby powtórzeń danego zachowania. Powtarzanie zwiększa prawdopodobieństwo przyswojenia wiedzy poprzez rozwój i wzmocnienie odpowiednich szlaków neuronalnych. Jeśli tylko damy szansę na stosowanie nowych umiejętności po szkoleniu, to z czasem, po zadomowieniu się w obszarze świadomej kompetencji, przechodzimy niepostrzeżenie w obszar nieświadomej kompetencji.


Co należy zrobić po szkoleniu?

Prowadzenie przez przełożonych coachingu i mentoringu jest jednym z najważniejszych sposobów ugruntowujących i rozwijających to, czego uczono na szkoleniu. Konieczne jest więc dokładne poznanie celu i treści szkolenia, ustalenie, jakie umiejętności i postawy były rozwijanie, jaka wiedza została przekazana oraz jak uczestnicy zareagowali na szkolenie. Bardzo ważna jest też uprzednia współpraca z trenerem, który może pomóc we właściwym określeniu metod i sposobów dalszego rozwijania nowych kompetencji. Uczestnicy powinni już przed szkoleniem wiedzieć, że planowana jest jego kontynuacja, że otrzymają wsparcie i coaching dotyczący dalszego rozwoju. Taka świadomość podnosi odpowiedzialność i własne zaangażowanie pracowników.

Innym, równoległym sposobem są bezpośrednie rozmowy trenera z uczestnikami, doradztwo i pomoc we właściwym praktykowaniu tego, co zostało pokazane na szkoleniu. Trener odwiedza uczestników i pomaga rozwiązywać problemy z wdrażaniem treści szkoleniowych, koryguje błędne pomysły czy niewłaściwe interpretacje.

Osoby z wyższego szczebla zarządzania powinny okazać zainteresowanie przebiegiem szkolenia, jego celem, satysfakcją uczestników, tym, jak są wdrażane nowe umiejętności, jakie działania podejmuje bezpośredni przełożony uczestników szkolenia. Sprawi to, że bezpośredni przełożeni szkolonych osób będą bardziej zdyscyplinowani i zmotywowani do tego, by także zainteresować się szkoleniem przed jego rozpoczęciem i zaangażować we wdrażanie i rozwijanie nowych umiejętności po jego zakończeniu.

Efektywna inwestycja

Jak widać, samo szkolenie nie zagwarantuje posiadania nowych umiejętności. Bez dodatkowego wsparcia udzielonego uczestnikom przez przełożonych i kadrę menedżerską korzyści ze szkolenia mogą być znikome. Zawsze będą one wartościowe dla entuzjastów szkoleń, bo ci mają wewnętrzną siłę i motywację, aby samemu stosować i rozwijać nowe umiejętności. Ale to, niestety, statystycznie bardzo mała grupa. Większość z nas potrzebuje dodatkowego wsparcia, dopingu, motywacji, czasami nadzoru, bo w przeciwnym razie szybko i łatwo wraca na stare, utarte szlaki.


 

PRZYPIS

* Sławomir Jarmuż, Tomasz Witkowski, „Podręcznik trenera”, Moderator, Wrocław 2009.

Kadry
Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

pokaż więcej
Proszę czekać...