Zostań atrakcyjnym pracodawcą, czyli wewnętrzny i zewnętrzny employer branding

Agnieszka Morzy
rozwiń więcej
Masz świadomość, że największym dobrem Twojej firmy są świetnie wykwalifikowani pracownicy? Brawo! Pierwszy krok z zakresu działań w ramach employer brandingu masz już za sobą. Spróbuj teraz przekonać profesjonalistów, że to właśnie Twoje przedsiębiorstwo będzie dla nich idealnym miejscem rozwoju.

Jeśli podjąłeś decyzję o wprowadzeniu w swojej firmie kampanii employer brandingowej, powinieneś zacząć nie tylko od gruntownej analizy stanu swojego przedsiębiorstwa, lecz także zastanowić się nad ogólną sytuacją ekonomiczną. Wpływa ona bowiem na oczekiwania Twoich potencjalnych pracowników.

Autopromocja

Poszczególne branże różnie przeszły przez kryzys. W związku z tym sposoby dotarcia do kandydatów musiały ulec zmianie. – Firmy zastanawiają się, jak zapewnić swoim pracownikom poczucie bezpieczeństwa i pokazać, że można odbudować ścieżki karier, które w dobie kryzysu nagle się urwały – twierdzi Marek Kozłowski, szef employer brandingu w Grupie StepStone.pl. Już sam fakt tego typu obserwacji świadczy o tym, jak bardzo zmieniła się sytuacja na polskim rynku pracy wraz z przemianami ustrojowymi i przystąpieniem kraju do Unii Europejskiej. Obecnie pracodawca musi brać pod uwagę preferencje pracowników dotyczące komfortu pracy i perspektyw rozwoju – nie dzierży już wszystkich kart. Ogólna sytuacja ekonomiczna odgrywa więc bardzo znaczącą rolę.

Na dobór odpowiednich narzędzi wpływa także branża i wielkość firmy. Przykład mogą stanowić controlling i audyt, które bazują wyłącznie na specjalistycznej wiedzy, w ich wypadku więc wybór najlepszych z najlepszych jest gwarancją przyszłych sukcesów. W Polsce firmy te to najczęściej oddziały międzynarodowych korporacji. Nie budują zatem zupełnie nowatorskich strategii, ale przeszczepiają metody już sprawdzone na rynkach pracy w innych krajach.

Zacząć od środka

Marek Kozłowski twierdzi, że priorytet powinny stanowić przede wszystkim wewnętrzne elementy strategii ze szczególnym naciskiem na dział komunikacji. – Jeśli sprawnie działamy na tym polu, nasi dotychczasowi pracownicy stają się ambasadorami firmy. Musimy więc najpierw dobrze przemyśleć ścieżki karier i sposoby motywowania – podkreśla ekspert. Zadowolony pracownik chętnie opowie o tym kilku osobom, jeśli jednak ogólna atmosfera pracy nie będzie mu sprzyjała, z prędkością światła rozniosą się złe wieści o firmie i żaden świadom swojej wartości specjalista nie zapuka już do naszych drzwi. W tej kwestii palmę pierwszeństwa powinna dzierżyć kadra menedżerska. Jej stosunek do podwładnych może istotnie zaważyć na wizerunku firmy, dlatego też szkolenie menedżerów w zakresie tzw. kwalifikacji miękkich nie jest jedynie trendem, ale koniecznością. – W przeciwnym razie pracownicy, owszem, będą przychodzić do firmy ze względu na jej markę, ale odchodzić z powodu szefa i nawet satysfakcjonujące wynagrodzenie nie będzie w stanie ich zatrzymać – zaznacza Marek Kozłowski. Zyski firmy są niezwykle istotne, ale warto pokazać swoim kadrom, że to człowiek jest dla nas ważny z jego charyzmą i zaangażowaniem. Wartość organizacji budujemy wspólnymi siłami.

Wewnętrzna baza wyjściowa pozwoli nam skonstruować model komunikacji, który skierujemy do potencjalnych kandydatów. Można zacząć od studentów i w ten sposób wychować sobie przyszłych specjalistów. Ogłoszenia o praktykach i stażach w największych koncernach pojawiają się na prawie wszystkich uczelniach wyższych. W ten sposób ich marka na trwałe zapisuje się w świadomości osób, które za kilka lat poszukiwanie pracy zaczną najprawdopodobniej od tych firm.


Mocne logo i świadomość marki

Niestety, nie wszystkie firmy (nawet jeśli są to wielkie koncerny, które byłyby w stanie przeznaczyć odpowiedni budżet) mogą potencjalnym kandydatom prezentować swój wizerunek jako pracodawcy. Pozbawieni możliwości kampanii w mediach masowych są przedstawiciele branż tytoniowej oraz alkoholowej. Nie narzekają oni jednak na brak zainteresowania ze strony profesjonalistów. Rodzi się więc pytanie, w jaki sposób, za pośrednictwem jakich kanałów docierają do przyszłych pracowników? Otóż w tym wypadku narzędziem działań employer brandingowych staje się produkt. Okazuje się, że dzieje się to za sprawą mocnego loga – ono staje się pretekstem do tego, aby poszukujący ciekawych ofert pracy odwiedzali strony karier producentów danych towarów.

Dodatkowo firmy te oferują często bardzo dobry pakiet socjalny i stabilność zatrudnienia w sektorze odpornym na zachwiania rynku. Nie są jednak agresywne ze swoimi kampaniami. Organizacje mają jednocześnie świadomość, że tak intensywne działania nie są im szczególnie potrzebne.

Pracownicy działów HR firm z branży tytoniowej i alkoholowej zwracają jednak uwagę na jeden fakt – nie każdy chce pracować w tego typu instytucjach. Bardzo często dochodzi do konfliktu wartości między polityką przedsiębiorstwa a systemem wartości wyznawanym przez kandydata na dane stanowisko.

Odpowiedzialność w firmie

Kampania z zakresu employer brandingu powinna stanowić syntezę współdziałania co najmniej kilku działów przedsiębiorstwa: human resources, public relations oraz marketingu. Za koordynację procesu, zwłaszcza w dużych firmach, odpowiada menedżer ds. employer brandingu lub menedżer ds. komunikacji. On czuwa nad efektywną konsolidacją strategii na płaszczyźnie całej firmy. Do jego obowiązków należy m.in. śledzenie i wdrażanie najskuteczniejszych sposobów rekrutacji oraz opracowanie optymalnego systemu oceny potencjalnych pracowników przy maksymalnej redukcji kosztów. Osoba na tym stanowisku musi być typem wizjonera. Ona bowiem opracowuje plany i określa priorytety w kwestii zarządzania wizerunkiem pracodawcy.

Niestety, niewiele firm decyduje się na stworzenie odrębnego stanowiska w zakresie działalności employer brandingu. W efekcie odpowiedzialność rozkłada się na kilka działów. W Polsce praktyki kształtowania wizerunku pracodawcy jeszcze kuleją. – W krajach takich jak Belgia, Holandia czy Niemcy nie zdarza się, żeby kontakt z kandydatem został urwany na jakimś etapie, np. nie dostarczono mu informacji o tym, na jakim etapie się znajduje i co jeszcze go czeka. Pamiętajmy, że to bardzo frustrujące dla osoby poszukującej pracy, a warto dołożyć starań, aby miała ona o firmie jak najlepsze mniemanie, nawet jeśli nie zostanie przyjęta – zauważa Marek Kozłowski. Niedociągnięcia te wynikają najczęściej z niedostatków technologicznych oraz braku odpowiednio przeszkolonych kadr. Bez nich trudno prowadzić zróżnicowaną komunikację skierowaną do wielu grup docelowych o zróżnicowanych oczekiwaniach, np. studentów, inżynierów lub menedżerów.


Działania lokalne

Sytuacja wygląda zgoła odmiennie, kiedy umiejętności działu sprzedaży, marketingu i HR są skoncentrowane w ręku jednej osoby. Niemożliwe? A jednak! Dzieje się tak bowiem w przypadku małych i średnich firm. Okazuje się jednak, że nawet w ich przypadku skuteczny employer branding jest możliwy, tylko w nieco innym wymiarze. Współpraca z lokalnymi urzędami pracy i gminą to także kształtowanie wizerunku pracodawcy. Dzięki temu społeczność będzie informowana o najnowszych ofertach pracy, rekrutowaniu uczniów lub pracowników sezonowych. Firmy te są także transparentne, ponieważ w wymiarze lokalnym łatwiej dowiedzieć się absolutnie wszystkiego na temat ich działalności. Bardzo często też chętnie inwestują w pracownika oraz oferują bardzo dobry pakiet socjalny. Dzięki temu przedsiębiorstwa te są silnie promowane w regionie. Oczywiście, z perspektywy wielkich korporacji jest to działalność w skali mikro, ale w wypadku małych i średnich firm spełnia potrzeby równie skutecznie, jak zawiłe strategie międzynarodowych koncernów.

Bilans zysków

Employer branding jest w gruncie rzeczy tendencją ostatnich kilku lat i na polskim rynku dopiero zaczynamy wprowadzać metody z nim związane. Brakuje więc specjalistów w tej dziedzinie, a warto pamiętać, że kształtowanie wizerunku pracodawcy to nie tylko działanie na zewnątrz, lecz przede wszystkim koncentracja na elementach struktur wewnętrznych. Dopiero wówczas będziemy mogli rozważyć uczestnictwo w przedsięwzięciach, takich jak konkursy stażowe czy targi pracy. Musimy dołożyć wszelkich starań, aby nasi pracownicy mieli poczucie, że to oni są podstawową wartością organizacji, a ich rozwój idzie w parze z sukcesami całego przedsiębiorstwa. Jest to także w pewnej mierze działanie zewnętrzne, gdyż stawiając na doskonale wykwalifikowane kadry, jednocześnie komunikujemy światu, że już mamy tych najlepszych i dalej tych najlepszych poszukujemy.

Inwestycje, które należałoby poczynić, rozkładają się w różnym stopniu na zaplecze technologiczne, przeszkolenie personelu, który zajmie się stworzeniem projektów ścieżek karier oraz opracowanie pakietów socjalnych, a także stron karier. Największe koszty pociągnie za sobą intensywna kampania w mediach, plakaty, ulotki itp. Podstawą jest przede wszystkim analiza potrzeb przedsiębiorstwa. Jeśli strategia będzie do nich dopasowana, wówczas znacząco ograniczymy koszty przy największej możliwej efektywności. Kandydaci sami będą interesować się aktualnymi wakatami i odwiedzą firmowe strony karier. Nie jest to jednak jedyna oszczędność. Pamiętajmy, że employer branding to działanie długofalowe, więc wraz z upływem czasu, kiedy nasza marka jako pracodawcy zakorzeni się już w powszechnej świadomości, koszty ogólne, wyłożone na tę przestrzeń działalności, będą sukcesywnie malały.

Podstawą staje się świadomość faktu, że employer branding jest rzeczywistą gwarancją zwiększenia efektywności przedsiębiorstwa i faktycznie wpłynie na jej rozwój oraz sukcesy w przyszłości. Zacząć jednak należy od zbudowania takiej struktury organizacyjnej, która sprawi, że ogólna atmosfera pracy będzie odpowiadała oczekiwaniom pracowników oraz zachęcała ich do podejmowania kroków w kierunku samokształcenia. To też świadczy o sile naszej firmy. Następnie wystarczy tylko powiedzieć o tym światu, a z pewnością na wymierne efekty nie będzie trzeba długo czekać.

Kadry
Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

Komornicy mogą pracować tylko do 65. roku życia. Sprawę bada TK
30 kwi 2024

Obowiązuje konstytucyjna zasada wolności pracy i swoboda wykonywania zawodu. Niemniej jednak przepisy ustawowe mogą wprowadzać kryteria, które ograniczają tą wolność. Tak też jest w przypadku komorników, którzy mogą pracować tylko do 65. roku życia. Czy to jest sprawiedliwe? Czy ma miejsce dyskryminacja komorników ze względu na wiek? Szczególnie jeżeli stan psychofizyczny pozwala na świadczenie pracy. Sprawę bada TK. 

Urlop okolicznościowy na komunię dziecka
29 kwi 2024

Zbliża się okres Pierwszy Komunii Świętych dzieci. Wiele osób zastanawia się czy na komunię dziecka przysługuje urlop okolicznościowy? Ogólnie na co przysługuje urlop okolicznościowy? Jakie są zasady udzielania urlopu okolicznościowe? Jak obliczyć wynagrodzenie za urlop okolicznościowy w 2024 roku? Kiedy i komu należy się urlop okolicznościowy? Kto płaci za urlop okolicznościowy ZUS czy Pracodawca? Ile razy w roku można wziąć urlop okolicznościowy?

Majówka za granicą - pamiętaj o EKUZ
29 kwi 2024

Wyjeżdżasz na weekend majowy za granicę, pamiętaj o EKUZ! Dzięki temu unikniesz stresu i niepotrzebnych kłopotów kiedy będziesz potrzebował opieki medycznej. Zapoznaj się z uprawnieniami, które Ci przysługują. Przezorny zawsze ubezpieczony, dlatego warto wiedzieć: czym jest EKUZ, co obejmuje EKUZ a czym jest EKUS. Odpowiedzi poniżej.

Czy pracodawca może odwołać pracownika z majówki?
29 kwi 2024

Majówka w tym roku jest wyjątkowo długa, przy 3 dniach urlopu można odpoczywać aż przez 9 dni. Wiele pracowników wzięło wolne min. w dniu 2 maja. Czy pracodawca może odwołać pracownika z majówki? Zatem czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego? Kto pokrywa koszty i czy pracownik może się nie zgodzić?

pokaż więcej
Proszę czekać...