Wykorzystanie innowacyjnych narzędzi i technologii w zarządzaniu talentami

Agnieszka Porębska
rozwiń więcej
Anna Podolak
rozwiń więcej
Utalentowani pracownicy mają bardzo sprecyzowane oczekiwania nie tylko pod względem zarobków, możliwości awansu czy dostępu do pakietów socjalnych. Specjaliści chcą wykonywać swoje obowiązki przy użyciu nowoczesnych narzędzi i technologii, oszczędzających czas i dających możliwość skoncentrowania się na tym, co najważniejsze – wynikach i rozwoju.

Dobrze wiedzą o tym polskie firmy z branży SSC/BPO*. Są to organizacje nastawione na efektywność, oparte na wiedzy, których sukces w biznesie zależy w dużej mierze od umiejętności własnego zespołu. Wdrażają one innowacyjne narzędzia identyfikujące i rozwijające kompetencje pracowników. Dostrzegają również, że tego typu narzędzia to istotna oszczędność czasu i tym samym mniejsze koszty działalności.

Autopromocja

Innowacja na etapie rekrutacji

Sposobem na zatrzymanie zdolnych i cennych dla organizacji pracowników jest wdrożenie nowoczesnych narzędzi z zakresu talent management. Narzędzia te odgrywają kluczową rolę na wszystkich etapach cyklu zatrudnienia, począwszy od rekrutacji, poprzez okres pracy, włączając w to również aspekty rozwoju pracownika i zarządzania jego potrzebami, aż do zakończenia współpracy. Potrzeba wdrożenia odpowiedniego systemu nabiera szczególnego znaczenia wraz z rosnącą skalą zatrudnienia. Narzędzia takie jak job search, czyli baza ofert działająca jak wewnętrzny portal pracy, umożliwiają aplikowanie on-line na wszystkie dostępne stanowiska oraz polecenie innych kandydatów zewnętrznych. Aplikacja ta, połączona z systemem rekrutacyjnym, daje możliwość efektywnego zarządzania procesem naboru. Pozwala w szybki sposób dokonać selekcji kandydatów i regularnie monitorować poszczególne fazy procesu. Nowoczesne systemy wspierające zarządzanie ludźmi pozwalają samodzielnie modyfikować swoje dane osobowe oraz aktualizować historię zatrudnienia. – Każdy pracownik ma możliwość aktualizowania swojego resume w systemie, uzupełnienia go o nowo nabyte umiejętności, wspierając tym samym proces wewnętrznej rekrutacji – wylicza Marcelina Lasota, koordynator ds. personalnych we wrocławskim Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard.

Współczesne korporacje stosują wiele narzędzi pozwalających na identyfikowanie, grupowanie i rozwijanie umiejętności pracowników oraz wykorzystywanie ich wiedzy. Tworzenie baz wewnątrz organizacji, gromadzących informacje o kompetencjach zespołu, ma zastosowanie praktyczne, szczególnie na początku realizacji projektu, który wymaga unikatowych kwalifikacji. Przykładem takiego narzędzia jest stosowany w firmie Infosys BPO Poland skill central. Jest to baza informacji dotyczących znajomości języków, zdobytych certyfikatów, np. finansowych, odbytych szkoleń etc. – Przykładem wykorzystania bazy danych o specyficznych kompetencjach pracowników jest koncepcja SPARK (Shared Project Assignement Resources and Knowledge, czyli przypisywanie zasobów i wiedzy do projektów wspólnych), dający pracownikom możliwość uczestnictwa w specjalnych projektach, w których rozwijają swoje talenty pod kierunkiem menedżera projektu, ale fizycznie pozostają w swoich departamentach – opisuje Anna Tumidajewicz, dyrektor ds. finansowo-księgowych Infosys BPO Europe. – Jest to bardzo praktyczna alternatywa dla tzw. flying squad, czyli wydzielonego zespołu ekspertów, którzy wykorzystują swoje doświadczenie i umiejętności przy realizacji zadań dla klientów, szczególnie w obliczu sytuacji o strategicznym znaczeniu, trudnych, potencjalnie kryzysowych, wymagających szerszego spojrzenia – dodaje.


Czas (i informacja) to pieniądz

Innowacyjne narzędzia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi mają na celu również oszczędność czasu pracowników oraz zapewnienie obsługi z zakresu HR na jak najwyższym poziomie. To inwestycja służąca stworzeniu komfortowego środowiska pracy, w którym dostęp do informacji jest pełny i szybki.

Administrowanie danymi

Nowoczesnym narzędziem do zarządzania informacją przez dział HR jest system oparty na platformie HRMS People Soft. Ten system wykorzystuje np. Hewlett-Packard we wszystkich swoich oddziałach na świecie. Narzędzie to umożliwia administrowanie danymi personalnymi oraz zarządzanie wszelkimi zmianami, jakie mają miejsce na przestrzeni całego okresu zatrudnienia. Dodatkową funkcją systemu jest możliwość administrowania zapytaniami zgłaszanymi przez pracowników. Każdy pracownik ma możliwość zalogowania się i wysyłania pytań na tematy dotyczące zatrudnienia. Spectrum tematów może być różne: od rozliczania urlopu czy delegacji, przez premie, po system oceny rocznej itp. Na pytania odpowiadają specjaliści z działu HR. Na tej podstawie można stworzyć wirtualne dokumenty typu Frequently Asked Questions (FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania).

Miesięcznie dział HR otrzymuje nawet 460 zapytań. Korzystanie z systemu umożliwia sprawne zarządzanie zgłaszanymi zagadnieniami oraz identyfikację obszarów generujących największą liczbę pytań. To z kolei daje podstawę do rozbudowywania FAQ­ów. Ponadto stanowi to znaczne usprawnienie dla pracowników działu HR, którzy ze względu na skalę zatrudnienia nie byliby w stanie odpowiadać na każde z pytań osobiście. Pracownicy mają również możliwość ocenić, czy udzielona im odpowiedź spełniła ich oczekiwania, pozwalając nam tym samym na stałe podnoszenie jakości obsługi HR – wyjaśnia Marcelina Lasota.

– System ten jest również połączony z narzędziami do raportowania. Za pomocą takich narzędzi można w sprawny sposób monitorować różne metryki HR-owe, jak chociażby fluktuację pracowników – tłumaczy Marcelina Lasota.

Komunikacja wewnętrzna

Wymianie informacji, również tych mniej formalnych, sprzyja także intranet, który jako zaawansowany system zintegrowanej komunikacji wewnętrznej firmy staje się coraz powszechniejszy. W zależności od potrzeb organizacji bywa mniej lub bardziej złożony. Każdy z działów czy departamentów firmy może mieć własne, dedykowane podstrony, ale zawsze służy to temu samemu celowi – szybkiej wymianie wiedzy i informacji. Dodatkowo pracownicy uzyskują dostęp do tzw. sharepointów, czyli uwspólnionych dysków, które stanowią wirtualną przestrzeń do przechowywania dokumentów elektronicznych. Narzędzia tego typu mają wiele zalet: od kluczowej dla nowoczesnego przedsiębiorstwa oszczędności czasu, poprzez redukcję kosztów, po budowanie unikalnej kultury organizacyjnej opartej na ciągłej i szybkiej wymianie doświadczeń.


Transfer wiedzy i ocena

Organizację pracy i transfer wiedzy w globalnych korporacjach zatrudniających tysiące ludzi w oddziałach na różnych kontynentach ułatwiają takie narzędzia HR jak np. ILite+, wdrożone przez Infosys. To system, który umożliwia wirtualne zapisanie się na wybrany kurs wewnątrz organizacji. Dodatkowo porządkuje on wszystkie zagadnienia związane ze szkoleniami: od momentu wyrażenia chęci uczestnictwa, po otrzymanie odpowiednich materiałów. Rekrutacja, rozwój kompetencji, udogodnienia w codziennej pracy – to tylko niektóre obszary, w których stosuje się narzędzia talent management.

Osobnym zagadnieniem są systemy oceny pracownika i postępów, jakie zrobił od momentu ostatniej analizy jego kompetencji. Do tego służy narzędzie PERFORMAGIC, dające możliwość globalnego zarządzania ocenami, kompetencjami i planami rozwojowymi na poziomie zarówno indywidualnym, jak i całej firmy. System PERFORMAGIC zawiera w sobie wzory umiejętności i cech, wymaganych przy pełnieniu określonych funkcji w organizacji. Ocenę kompetencji wspomaga również narzędzie Feedback 360, które umożliwia wydanie szerszej opinii (postępy analizuje zespół osób, a nie jeden podwładny).

Rozwój kompetencji

Zaawansowane narzędzia HRM stanowią znaczące wsparcie dla zarządzania talentami oraz zarządzania wiedzą. – Dajemy naszym pracownikom dostęp do aplikacji zawierającej tysiące szkoleń e-learningowych, umożliwiającej samodzielne podnoszenie kwalifikacji w zakresie umiejętności zarówno twardych, jak i miękkich – tłumaczy Marcelina Lasota. Oprócz elektronicznych szkoleń korporacje wprowadzają innowacyjne i kompleksowe programy rozwojowe. Przykładem takiego projektu jest program Ambasadorów Praktyki, wdrożony przez Infosys BPO na skalę globalną, czy Akademia Talentów realizowana w arvato services. Jest to cykliczny program rozwoju wiedzy i kompetencji dla pracowników contact center, który identyfikuje wyróżniających się pracowników i pomaga zarządzać ich ścieżkami rozwoju. – Pracownicy w grupach maksymalnie trzy osobowych rozwiązują case studies i prezentują wnioski przed kierownictwem firmy. Najlepsi otrzymują nagrody pieniężne, stypendia na studia lub szkolenia, a przy okazji mogą wykazać się inicjatywą i zaistnieć na szerszym forum organizacji – wyjaśnia Ewa Kuchta, dyrektor personalny w arvato services.

Rozwijanie umiejętności w nowoczesnych przedsiębiorstwach to już nie tylko tradycyjne szkolenia w salach konferencyjnych, analizy mocnych stron przedsiębiorstwa na flipchartach czy kursy języka angielskiego, ale nowoczesne, technicznie zaawansowane i jednocześnie proste w użyciu aplikacje, za pomocą których pracownik może rozwinąć swoje umiejętności i uczestniczyć w długofalowych globalnych programach poszerzających kompetencje.


Wyposażony pracownik

Telefon, notebook, bezprzewodowy internet – takie narzędzia są już podstawą w każdej firmie. Coraz powszechniejsze staje się wyposażanie pracowników w narzędzia typu BlackBerry czy elektroniczne karty identyfikacyjne (ID). Newslettery to również niejedyny sposób komunikacji wewnętrznej. To także intranet, elektroniczne platformy wymiany myśli, blogi oraz firmowe komunikatory zastępujące pogaduszki przy kawie w firmowej kuchni. Wideokonferencje oraz telekonferencje zamiast spotkań w salce konferencyjnej to stałe elementy dnia w korporacjach działających w międzynarodowym środowisku, w którym oddziały z różnych krajów muszą się ze sobą w sposób efektywny komunikować.

W środowisku, w którym coraz większą rolę odgrywa cloud computing, czyli praca z danymi w zdecentralizowanym środowisku, również narzędzia wspomagające zarządzanie personelem zaczynają ewoluować w stronę coraz bardziej zaawansowanych technologii, zapewniających większą elastyczność zastosowania i efektywność działania. W dłuższej perspektywie oznacza to nie tylko wielkie oszczędności i ograniczanie biurokracji, ale przede wszystkim wykorzystanie i rozwój potencjału własnego zespołu.

 

PRZYPIS

*SSC (Shared Services Centers) – Centra Usług Wspólnych – to centra tworzone wewnątrz grupy kapitałowej przedsiębiorstwa, w formie wydzielonego oddziału lub oddzielnej spółki ze 100­proc. kapitałem spółki matki, oferujące usługi dla swojego przedsiębiorstwa oraz dla jego klientów. SSC nie mają więc własnej osobowości prawnej i biznesowej.

BPO (Business Process Outsourcing) – Outsourcing Procesów Biznesowych – to jeden z najbardziej innowacyjnych segmentów usług dla biznesu. BPO to obsługa przez zewnętrznego dostawcę określonych procesów w przedsiębiorstwie, takich jak księgowość, finanse, HR.

Kadry
Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

pokaż więcej
Proszę czekać...