Zwany wirtualnym treningiem zarządzania GMC rozwija się w Polsce od 2000 roku, ma formę ogólnokrajowych konkursów on-line. Symulacja gromadzi rocznie ponad 2 tys. uczestników, wśród nich znaleźli się pracownicy m.in. takich firm jak: Deloitte, Bank Zachodni WBK, BP Polska, Bakoma, Cemex, MARS, British American Tobacco, Philip Morris i dziesiątki innych. W Polsce z zalet symulacji skorzystało już ponad 15 tys. osób, a wśród nich menedżerowie, specjaliści, osoby ze stanowisk kierowniczych, tzw. young potentials, słuchacze MBA, absolwenci, jak również wybitni studenci uczelni wyższych. Osoby uczestniczące w wirtualnych rozgrywkach GMC do samej gry strategicznej podchodzą entuzjastycznie, a jej osadzenie w realiach biznesowych sprawia, że projekt ma zastosowanie jako efektywne szkolenie z zarządzania przedsiębiorstwem i podejmowania decyzji w wielu firmach.
Zasady gry
Projekt wykorzystuje zaawansowany program komputerowy, w którym uczestnicy przejmują role zarządów wirtualnych spółek. Kierując przedsiębiorstwem przez kolejne etapy, gracze podejmują złożone decyzje operacyjne, m.in. z obszaru zarządzania personelem, produkcji, marketingu, sprzedaży, dystrybucji, finansowania działalności, podejmowanych inwestycji. Procesy, które w rzeczywistości zajmują całe lata, w grze zachodzą w ciągu zaledwie kilku dni lub nawet godzin. Dzięki temu uczestnicy gromadzą wiedzę i nowe doświadczenia z zakresu zarządzania firmą, poznają wpływ poszczególnych decyzji na wyniki organizacji, co z kolei zwiększa ich świadomość biznesową.
W GMC uczestniczą kilkuosobowe zespoły, a zatem dla osiągnięcia dobrych wyników bardzo ważne jest współdziałanie oraz grupowe podejmowanie decyzji. Dzięki zastosowanej symulacji szkoleni menedżerowie mogą zetknąć się z realistycznymi sytuacjami i uczyć się odpowiednio na nie reagować. Nawet doświadczeni przedstawiciele kierownictwa wysokiego szczebla mogą nauczyć się radzić sobie ze stresem towarzyszącym podejmowaniu trudnych decyzji w sytuacjach złożonych, pod presją nieubłaganych terminów.
Wymierne korzyści dla pracowników
– Dzięki udziałowi w konkursie GMC uczestnicy będą mogli rozwijać nowe kompetencje i umiejętności, nie tylko poprzez rozwiązywanie trudnych zadań konkursowych, lecz także ucząc się od siebie nawzajem. Najważniejsza jest nie wygrana, ale udział i zaangażowanie młodych ludzi oraz nas – firm uczestniczących w konkursie – deklarował Jacek Kowalski, dyrektor wykonawczy Grupy TP ds. Zasobów Ludzkich, gdy Telekomunikacja Polska przystąpiła do udziału w projekcie jako sponsor generalny. – GMC traktujemy jako innowacyjne narzędzie rozwojowe. Dowodem na popularność projektu w GTP jest ogromna liczba osób zgłaszających się co roku do udziału w konkursie – dodaje Zbigniew Krzysztoń, dyrektor Departamentu Pionu Zarządzania Kompetencjami i Rozwojem Pracowników Grupy TP.
Projekt typu GMC może być elementem programu rozwoju talentów, gdyż symulacje pozwalają rozwijać wiele umiejętności biznesowych. Wśród korzyści wynikających z uczestnictwa w projekcie GMC warto wymienić m.in.: rozwój kompetencji i nowe doświadczenia z zakresu: analizowania zasad rządzących rynkiem, wyboru i rewizji strategii marketingowych, kadrowych i finansowych, analizowania raportów finansowych, podejmowania kompleksowych decyzji menedżerskich, elastycznego reagowania na zmiany w otoczeniu; ocenę potencjału – wsparcie przy assessment centre; efektywną integrację, budowanie zespołów, poprawę komunikacji i współpracy międzydziałowej; wsparcie programu promowania i rozwoju młodych talentów; wzmocnienie ducha zdrowej rywalizacji wewnątrz firmy i rozwój świadomości biznesowej.
Sponsorem nadchodzącej edycji konkursu będzie również Bank Zachodni WBK. – Prowadzimy wiele programów rozwojowych, rozwijamy talenty, zależy nam również na tym, aby nasi pracownicy mogli korzystać z różnych form rozwojowych – jedną z nich jest uczestnictwo w grze GMC. Gra jest nam znana od kilku lat. Dotychczas brali w niej udział nasi „Liderzy Przyszłości” – pracownicy realizujący program rozwojowy dla osób z potencjałem menedżerskim, natomiast w tym roku chcemy zaprosić do gry wszystkich pracowników banku. W naszym intranecie planujemy szeroką akcję promocyjną, w której wezmą udział również osoby reprezentujące BZ WBK w poprzednich edycjach gry. Chcemy wystawić 15 drużyn złożonych z pracowników banku i jednocześnie wesprzeć rozwój kompetencji wśród studentów, sponsorując 15 drużyn z różnych uczelni. To jest nasza cegiełka – wkład w ekonomiczny rozwój społeczeństwa. – mówi Zuzanna Piasecka, starszy trener ds. rozwoju kadry kierowniczej w banku. Chęć sponsorowania studentów, oprócz wystawienia drużyn firmowych, deklaruje również TP. – Chcemy przy okazji konkursu nawiązać bliższe relacje z młodymi talentami, a studenci startujący w GMC to nasi potencjalni kandydaci – zapewnia Zbigniew Krzysztoń z Grupy TP.
Realny czas
W GMC Poland mogą brać udział pracownicy zajmujący różne stanowiska, reprezentujący zróżnicowane specjalności. Wystarczy, że firma zgłosi chęć zastosowania GMC wewnątrz organizacji. Organizator zapewnia pomoc i materiały przydatne w wewnętrznej komunikacji. Rejestracja uczestników (zespołów trzy-, pięcioosobowych) do XI polskiej edycji GMC potrwa do 20 października. Konkurs będzie składał się z dwóch etapów on-line (listopad – grudzień tego roku, styczeń – luty 2011 r.) oraz finału krajowego (marzec 2011 r.) i światowego (kwiecień 2011 r.). Formuła on-line umożliwia uczestnikom samodzielną pracę w wybranym czasie i miejscu. Do udziału w symulacji wystarczy standardowy pakiet Office i dostęp do internetu.
Nagrodami w konkursie są m.in. wyjazd na Światowy Finał GMC do Makao oraz studia podyplomowe w Akademii Leona Koźmińskiego.
Wyzwania wirtualnego rynku
– Najważniejsza będzie zdolność szybkiej analizy sytuacji rynkowej i reakcja na niespodziewane zachowania konkurencji. Celem będzie poprawienie efektywności całej organizacji poprzez poprawę wyników poszczególnych działów. Wyzwań będzie bardzo wiele, ostra konkurencja, niepewni dostawcy, mało efektywne kanały dystrybucji – to może stanowić przeszkodę, ale też i początek nowego planu strategicznego – zapowiada Paulina Mazur, menedżer projektu, przed nadchodzącą XI edycją Konkursu GMC.
Projekt objęły patronatem honorowym Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie oraz Narodowy Bank Polski. Swoją obecność w roli Sponsora Generalnego GMC 2010 potwierdziły już Telekomunikacja Polska oraz Bank Zachodni WBK. Patronami medialnymi są „Brie”, „Gazeta Bankowa”, „Parkiet”, „Rzeczpospolita”, oraz „Personel i Zarządzanie”. Więcej informacji o konkursie GMC znajduje się na stronie www.gmcpoland.pl.