Jak dobrze wypaść podczas prezentacji?

Maja Lose
rozwiń więcej
Zatrudniamy w naszej firmie wielu inżynierów. Są fachowcami w swoich dziedzinach i mają ogromne doświadczenie. Chcielibyśmy, jako firma, wykorzystać ich wiedzę w nowych projektach i zależy nam, aby dzielili się swoim doświadczeniem z innymi osobami. Na początek poprosiliśmy ich o poprowadzenie kilku prezentacji dla młodszych pracowników, a w przyszłości planujemy także edukować naszych klientów. Niestety, słuchacze niewiele z tych wystąpień zrozumieli. Zależy nam, aby inżynierowie dobrze wypadali podczas prezentacji, bo dzięki ich wiedzy skorzysta i nasza firma, i nasi klienci.

Opisany przypadek jest najlepszym przykładem na to, że wiedza merytoryczna nie wystarcza, aby poprowadzić zarówno efektywne, jak i efektowne wystąpienie. Przyjrzyjmy się zatem skutecznym sposobom na przeprowadzenie dobrej prezentacji.

Autopromocja

Przygotuj się

Im krótsze ma być wystąpienie, tym więcej czasu należy poświęcić na jego przygotowanie. Mamy więc świadomość, jakie znaczenie ma praca wykonana przed wyjściem przed publiczność. Z drugiej jednak strony, przygotowanie prezentacji wydaje się nudnym zajęciem i wśród wielu różnych codziennych zadań trudno nam znaleźć czas na tę inwestycję (tak właśnie – inwestycję). Przygotowując się do wystąpienia, mówca powinien umieć odpowiedzieć na poniższe pytania.

Kim są moi słuchacze?

Dobry prezenter analizuje, kto będzie słuchał wystąpienia. Z jakiego pokolenia są to osoby? Większość to kobiety czy mężczyźni? Co już wiedzą na temat, którego będzie dotyczyć prezentacja? Dzięki odpowiedziom na tak postawione pytania, mówca może dostosować do słuchaczy język prezentacji, przykłady, ewentualne cytaty i metafory. Warto też zdawać sobie sprawę, że wśród słuchaczy będą zarówno wzrokowcy (30–40 proc.), a więc ci, którzy skuteczniej zdobywają wiedzę, gdy widzą tekst, obrazy, zdjęcia czy wykresy, jak i słuchowcy (20–30 proc.), dla których niebagatelne znaczenie będzie miała intonacja i modulacja, a także natężenie głosu mówcy. Wśród odbiorców będą też kinestetycy, którzy najlepiej zapamiętują, gdy czegoś doświadczają lub sobie to wyobrażają. Chcąc poprowadzić efektywną prezentację, mówca powinien przygotować ją tak, aby najważniejsze treści zostały odbiorcom pokazane (a oni je zobaczą), powiedziane (a oni je usłyszą) i aby mieli możliwość ich „dotknięcia” (poprzez obejrzenie filmu, produktu lub jego części, rozwiązanie zagadki czy wyobrażenie sobie jakiejś sytuacji).


Jakie mają interesy (potrzeby i motywacje)?

Każdemu ze słuchaczy na czymś zależy. Jeśli inżynierowie występują przed grupą np. menedżerów projektów, odbiorcom będzie prawdopodobnie zależało na zdobyciu wiedzy, którą wykorzystają przy najbliższych projektach. Będą chcieli usłyszeć inspirujące ich treści, aby wpaść na własne pomysły, ale także chętnie dowiedzą się, jakie błędy inżynierowie popełnili w przeszłości, aby tym razem uchronić przed nimi siebie i firmę. To oznacza, że oprócz wiedzy technicznej mówcy powinni przygotować wiele przykładów – tych sytuacji, z których wyszli zwycięsko, jak również tych, w których polegli. Jeśli menedżerowie chcą się jak najwięcej dowiedzieć, to mówca powinien zaplanować czas na zadawanie pytań i odpowiadać na nie bez oceniania zarówno samych pytań, jak i ich autorów. A zatem ważna będzie atmosfera prezentacji – sprzyjająca uczeniu się. Po dobrze przygotowanym wystąpieniu słuchacze powinni wyraźnie widzieć korzyści wynikające z tego, że wzięli w nim udział.

Jaki jest cel prezentacji?

Im więcej wiadomo o słuchaczach, tym łatwiej postawić cel prezentacji. Z drugiej jednak strony, cel wystąpienia powinien łączyć oczekiwania słuchaczy, jak również cele mówcy i jego firmy. Na pierwszy rzut oka, w przykładowej prezentacji prowadzonej przez inżynierów dla menedżerów projektu, cel wydaje się oczywisty: przekazać wiedzę. Tak postawiony cel ma jednak dwie pułapki. Pierwsza tkwi w sformułowaniu „przekazać”: to przecież nie inżynier ma się pozbyć wiedzy, tylko słuchacze mają ją pozyskać. A więc zadaniem prezentera będzie sprawienie, że słuchacze zdobędą wiedzę. Na etapie przygotowania to bardzo ważny moment – zmienia bowiem prawdopodobny wykład w ciekawą, inspirującą opowieść lub nawet w warsztaty.

Druga pułapka to nasze założenie, że menedżerowie będą zainteresowani nową wiedzą. A może się przecież zdarzyć, że uczestniczą w prezentacji, bo wykonują polecenie przełożonego i siedzą w sali konferencyjnej z nastawieniem „niejedną prezentację przeżyłem, zapewne i tę jakoś przeżyję”. To oznacza, że prezenter powinien założyć dwa cele – maksymalny (zdobycie wiedzy przez słuchaczy), jak i mniejszy – coś w rodzaju planu B. Planem B może być w tym przypadku zainteresowanie słuchaczy na tyle, aby przyszli na następne w cyklu wystąpienie. Może być to wymienienie się dotychczasowymi doświadczeniami, aby słuchacze zrozumieli, że podczas pracy przy swoich projektach mają w mówcy doświadczonego sojusznika. Celem B może być także zebranie od grona menedżerów problemów, z którymi borykają się na co dzień, aby podczas kolejnego wystąpienia móc się do nich odwołać. Warto sobie tu również zadać pytanie „Po czym poznam, że swój cel, jako mówca, osiągnąłem?”.

Struktura i pomoce wizualne

Skoro wiemy, kim są słuchacze, jakie mają potrzeby i motywacje oraz został ustalony cel prezentacji, najwyższy czas ułożyć strukturę wystąpienia – co powinno być powiedziane najpierw, w jaki sposób wyjaśniać poszczególne kwestie i czym zakończyć wystąpienie. W zależności od celu prezentacji i od nastawienia oraz wiedzy słuchaczy struktura wystąpienia może wyglądać w różny sposób. Można zacząć od elementów łatwiejszych i poprowadzić odbiorców do kwestii najtrudniejszych. Można omawiać zagadnienia od tych najbardziej ogólnych do szczegółowych. Być może w przypadku omawianych inżynierów skuteczna struktura wyglądałaby tak: omówienie danej technologii, przykłady pozytywnie oraz negatywnie zastosowanej technologii i wnioski (do jakich projektów ją stosować, a do jakich nie). Warto zaplanować filmy, wizualizacje i inne pomoce, a także metody, które sprawią, że wystąpienie będzie bardziej interaktywne. Według dr Joy Mighty wśród różnych strategii nauczania wykład ma najniższą efektywność, bo wynoszącą zaledwie 5 proc. Oznacza to, że ograniczając się do tej metody inżynierowie sprawią, iż menedżerowie zapamiętają co 20. zdanie. Skuteczniejszymi metodami są na przykład demonstracje (30 proc.) czy grupy dyskusyjne (50 proc.). Przygotowując plan wystąpienia, warto pamiętać o zasadzie: „Spotkaj się z klientem tam, gdzie on jest, a nie tam, gdzie Ty jesteś”. Ta myśl każe nam pamiętać, że prowadząc prezentację, powinniśmy niejako wziąć słuchaczy za rękę i przeprowadzić ich przez nasz tok rozumowania – tylko wtedy wnioski z wystąpienia, dla nas oczywiste, staną się takie również dla nich.


Bądź interesujący... i zainteresowany

W to, aby prezentacja była interesująca dla słuchaczy, najwięcej pracy wkładamy podczas przygotowania. Dlatego też przygotowaniu powinno się poświęcić najwięcej czasu. Dzięki tej inwestycji prezenterzy – inżynierowie będą mieli do przekazania atrakcyjną treść, bogatą w materiały wizualne, przykłady i ćwiczenia. Podczas samego wystąpienia należy pilnować tego, aby głos i postawa ciała były spójne z przekazywaną treścią. Ważne jest także stałe utrzymanie uwagi słuchaczy, które można uzyskać dynamicznym prowadzeniem.

Często popełnianym przez mówców błędem jest maksymalne skoncentrowanie się na sobie – na tym, co mają powiedzieć, jak to mają powiedzieć oraz na tym, jak zapanować nad stresem. Wyobraźmy sobie takiego prezentera, np. inżyniera przedstawiającego jedną z technologii, który nie zauważy po minach menedżerów projektu, że coś jest dla nich niejasne. Lub że się nudzą, bo mowa jest o kwestiach im znanych. Taki inżynier, który przegapi nastawienie odbiorców, nie zrealizuje celu swojego wystąpienia, a więc prezentacja nie będzie efektywna. Dlatego też ważne jest, aby być stale zainteresowanym tym, co dzieje się wśród słuchaczy i jak odbierają to, co mówimy.

A po wystąpieniu...

Uczestniczyłam kiedyś w fascynującej prezentacji o relacjach z klientami wewnętrznymi. Zarówno treść wykładu była dobrze przygotowana i spełniała moje oczekiwania, jak i wykładowczyni zadbała o dynamizm i atrakcyjne pomoce wizualne. Na zakończenie wyświetliła slajd ze swoimi danymi i poprosiła o ewentualne pytania e-mailem. Nie omieszkałam wysłać do niej e-maila z podziękowaniem i kilkoma pytaniami pogłębiającymi temat wystąpienia. Nigdy nie otrzymałam odpowiedzi. Najwyraźniej mówczyni zaplanowała czas na przygotowanie prezentacji oraz na samo wystąpienie, zapominając jednak o zarezerwowaniu sobie czasu na obiecany kontakt po wykładzie. Wrażenie, jakie zrobiła na mnie podczas swojego wystąpienia, zdecydowanie zbladło i już nie oceniam jej jako profesjonalistki. Bo o słuchaczach trzeba pamiętać przed, w trakcie i po prezentacji. Tylko wtedy wypadniemy w ich oczach dobrze.


Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...