Zmotywowani uczestnicy mają sprecyzowane oczekiwania co do szkolenia, chcą wyczerpujących odpowiedzi na swoje pytania. Swoim zaangażowaniem i chęcią poszerzenia wiedzy wywierają pozytywny wpływ na resztę grupy – są duchem i ciałem obecni na szkoleniu, chętnie uczestniczą w ćwiczeniach. To daje im więcej możliwości do zdobycia upragnionej wiedzy czy też przećwiczenia, sprawdzenia i doskonalenia różnych umiejętności. Przekłada się to najczęściej na zadowolenie ze spędzonego na szkoleniu czasu oraz przyszłe pozytywne efekty wykonywanej pracy zawodowej.
Otwarta atmosfera
Na szkoleniach otwartych łatwiej o autentyczne otwarcie się na poznanie uczestników między sobą. Uczestnicy szkolenia są z różnych firm, nie znają się i nie mają jeszcze wyrobionych opinii na swój temat, nie boją się interpretacji swoich wypowiedzi tak jak na szkoleniu zamkniętym, kiedy to uczestnicy są z tej samej firmy i obowiązują przyjęte sposoby i style wypowiadania się. Na szkoleniu otwartym uczestnik reprezentuje w większym stopniu siebie niż firmę, rozwija się dla siebie, wypowiada się bardziej autentycznie niż na szkoleniu zamkniętym. Jest bardziej otwarty na opinie innych o sobie. Ponieważ ważną zasadą na szkoleniu otwartym jest wzajemna, konstruktywna krytyka, uważne słuchanie drugiej osoby, dochodzi do szczerych wypowiedzi, przekazywania swoich punktów widzenia innym uczestnikom szkolenia. Jest wiele korzyści z takiego autentycznego poznawania się. Często na szkoleniu panuje szacunek i tolerancja wobec odmiennych stylów bycia, życzliwość. Po zajęciach uczestnicy chcą nadal mieć możliwość kontaktu ze sobą, rozmowy i dalszego poznawania się.
Różnorodność uczestników
Kolejnym pozytywnym zjawiskiem występującym w szkoleniach otwartych jest różnorodność ich uczestników. Bardzo często uczestnikami szkoleń otwartych są ludzie wywodzący się z różnych branż zawodowych, na różnych szczeblach zarządzania, kierujący zespołami. Mogą to być również eksperci i specjaliści z wielu branż. Szkolenie otwarte daje możliwość spotkania się ludzi z tak wielu wymienionych obszarów ich działalności, co umożliwia unikatową wymianę wiedzy, która w innych warunkach byłaby niemożliwa. Każdy z uczestników szkolenia ma możliwość przedstawienia swoich specyficznych doświadczeń zawodowych zawierających się w obszarze przeprowadzanego szkolenia, a także wzbogacenia i weryfikacji swoich sposobów i schematów działania z punktu widzenia innych uczestników. Daje to każdemu z nich możliwość wprowadzenia zmian w dotychczasowych zasadach i przyjętych metodach rozwiązywania problemów. Dzięki takiej wymianie doświadczeń istnieje możliwość odkrycia nowych obszarów wiedzy do zdobycia, które mogą być inspiracją do tworzenia nowych tematów szkoleniowych.
Praktyczna wiedza
Cechą charakterystyczną szkoleń otwartych jest jak najlepsze ukierunkowanie ich na pogłębienie wiedzy szkolonych i wykorzystanie jej w praktyce zawodowej. Większość uczestników przychodzi na szkolenia z określonymi problemami i domaga się uzyskania konkretnych rozwiązań. Stawia to z jednej strony duże wymagania w stosunku do osób prowadzących (trenerów), jak również daje możliwość zajęcia się konkretnymi sytuacjami. Te szkolenia, które są elastyczne i dopuszczają tematy uczestników jako ważny materiał do omówienia czy do rozwiązania, mają bardzo ważną korzyść – są praktyczne! Uczestnicy zyskują praktyczną wiedzę (podpowiedź, informację zwrotną, inspirację) nie tylko od trenera. Dzięki temu teoria przyswajana w trakcie szkolenia oraz wypracowane rozwiązania stają się bardziej wiarygodne.
Odmienne doświadczenia
Kto zatem może mieć największe korzyści ze szkoleń otwartych? Do czego przede wszystkim mogą one służyć?
Szkolenia otwarte sprzyjają weryfikacji swojego funkcjonowania w grupie oraz ćwiczeniu i doskonaleniu swoich umiejętności pracy w zespole i bycia liderem. Dzięki przebywaniu w nowym zespole uczestnicy mają możliwość sprawdzenia, jakie działania własne wzmacniają współpracę, co powoduje, że konkretne osoby zostają typowane na lidera, a co nie sprzyja efektywności grupy. Nabierają oni doświadczenia pracy w grupie bez lęku, że zostanie to ocenione przez kogoś z firmy. Mają możliwość dostać rzetelne informacje zwrotne, które mogą wnieść więcej niż w przypadku szkoleń zamkniętych.
Formowanie się zespołu podczas szkoleń otwartych jest łatwiejsze, bo powstaje on od pierwszej godziny szkolenia, a efekty są widoczne po dwóch, trzech dniach interaktywnych zajęć. Z reguły grupa staje się bardzo zżyta, przepływ informacji i współpracy między członkami zespołu jest efektywny. Uczestnicy mają przydzielone określone role w zespole, które pokazują ich potencjał i najczęstszy sposób wchodzenia w kontakt z grupą.
Udział w szkoleniach otwartych jest szczególnie efektywny dla osób początkujących z danego zakresu wiedzy. Na przykład na szkoleniu z zarządzania ludźmi początkujący z omawianego obszaru kompetencji dzięki obecności fachowców z tej dziedziny mogą obserwować skutki określonego stylu zarządzania, dostają cenne praktyczne przykłady rozwiązań trudnych sytuacji z ludźmi od kilku osób naraz. Dzięki tej różnorodności praktycznej wiedzy dostępnej przez doświadczenie innych uczestników mogą szybko uczyć się od nich zarządzania i wybierać najbardziej dla nich efektywny styl działania.
Szkolenie otwarte jest bardzo wartościowe także dla osób już kompetentnych w danej dziedzinie, którzy szukają inspiracji i wzmocnienia swojej motywacji do pracy. Mają oni szansę zobaczyć swój rozwój, swoje doświadczenia zarówno poprzez pryzmat tych uczestników o ugruntowanych kompetencjach, ale także obserwując tych, którzy dopiero zaczynają. Różnorodność doświadczeń, autentyczna wymiana poglądów daje więcej możliwości odnalezienia wartości swojej pracy, zyskania dowartościowania od innych. Na większości szkoleń otwartych panuje bowiem reguła udzielania sobie pozytywnych informacji zwrotnych i docenienia swoich doświadczeń nawzajem.
Efektywność szkolenia
Najlepszą, moim zdaniem, metodą prowadzenia szkoleń otwartych jest forma interaktywna. Powoduje ona uczenie się, doskonalenie danych umiejętności poprzez przeróżne formy ćwiczeń (scenki, ćwiczenia z obserwatorem, ćwiczenia zespołowe, ćwiczenia indywidualne, na forum, case study). Taka forma nabywania wiedzy w nauczaniu dorosłych jest trwała i praktyczna. Oprócz tego wymusza małą liczebność grupy (maksymalnie kilkanaście osób), ponieważ wtedy istnieje możliwość przećwiczenia wybranego materiału merytorycznego i indywidualnego podejścia do uczestnika szkolenia.
Ważne jest także na szkoleniu otwartym elastyczność trenera i dopasowanie do potrzeb i zgłoszonych przypadków przez uczestników szkolenia. Jeżeli trener potrafi doprowadzić do wymiany wiedzy między uczestnikami, skonstruować ćwiczenie na postawie sytuacji podanej przez uczestnika szkolenia – to szkolenia będzie miało bardzo praktyczny wymiar i może przekształcić się w doradztwo ekspertów i wymianę doświadczeń.