Efektywne uczenie - jakie atuty mają szkolenia otwarte i jakie z tego wynikają korzyści?

Małgorzata Pietrusiak
rozwiń więcej
Do udziału w szkoleniach otwartych zgłaszają się uczestnicy zainteresowani konkretnym tematem, który sami wybierają. Poprzez wybór obszaru zainteresowania stają się uczestnikami bardziej świadomymi swoich celów możliwych do osiągnięcia w trakcie szkolenia. Są to często ludzie przygotowani do aktywnego uczestnictwa w programie, który uznali za interesujący dla siebie. Towarzyszy im wysoka motywacja do rozwijania konkretnych umiejętności i poszerzania wiedzy z danego zakresu. Sami decydują się na dane szkolenie, często prywatnie, chcąc uzyskać odpowiedzi na konkretne pytania. To jest właśnie największa przewaga szkoleń otwartych nad zamkniętymi.

Zmotywowani uczestnicy mają sprecyzowane oczekiwania co do szkolenia, chcą wyczerpujących odpowiedzi na swoje pytania. Swoim zaangażowaniem i chęcią poszerzenia wiedzy wywierają pozytywny wpływ na resztę grupy – są duchem i ciałem obecni na szkoleniu, chętnie uczestniczą w ćwiczeniach. To daje im więcej możliwości do zdobycia upragnionej wiedzy czy też przećwiczenia, sprawdzenia i doskonalenia różnych umiejętności. Przekłada się to najczęściej na zadowolenie ze spędzonego na szkoleniu czasu oraz przyszłe pozytywne efekty wykonywanej pracy zawodowej.

Autopromocja

Otwarta atmosfera

Na szkoleniach otwartych łatwiej o autentyczne otwarcie się na poznanie uczestników między sobą. Uczestnicy szkolenia są z różnych firm, nie znają się i nie mają jeszcze wyrobionych opinii na swój temat, nie boją się interpretacji swoich wypowiedzi tak jak na szkoleniu zamkniętym, kiedy to uczestnicy są z tej samej firmy i obowiązują przyjęte sposoby i style wypowiadania się. Na szkoleniu otwartym uczestnik reprezentuje w większym stopniu siebie niż firmę, rozwija się dla siebie, wypowiada się bardziej autentycznie niż na szkoleniu zamkniętym. Jest bardziej otwarty na opinie innych o sobie. Ponieważ ważną zasadą na szkoleniu otwartym jest wzajemna, konstruktywna krytyka, uważne słuchanie drugiej osoby, dochodzi do szczerych wypowiedzi, przekazywania swoich punktów widzenia innym uczestnikom szkolenia. Jest wiele korzyści z takiego autentycznego poznawania się. Często na szkoleniu panuje szacunek i tolerancja wobec odmiennych stylów bycia, życzliwość. Po zajęciach uczestnicy chcą nadal mieć możliwość kontaktu ze sobą, rozmowy i dalszego poznawania się.

Różnorodność uczestników

Kolejnym pozytywnym zjawiskiem występującym w szkoleniach otwartych jest różnorodność ich uczestników. Bardzo często uczestnikami szkoleń otwartych są ludzie wywodzący się z różnych branż zawodowych, na różnych szczeblach zarządzania, kierujący zespołami. Mogą to być również eksperci i specjaliści z wielu branż. Szkolenie otwarte daje możliwość spotkania się ludzi z tak wielu wymienionych obszarów ich działalności, co umożliwia unikatową wymianę wiedzy, która w innych warunkach byłaby niemożliwa. Każdy z uczestników szkolenia ma możliwość przedstawienia swoich specyficznych doświadczeń zawodowych zawierających się w obszarze przeprowadzanego szkolenia, a także wzbogacenia i weryfikacji swoich sposobów i schematów działania z punktu widzenia innych uczestników. Daje to każdemu z nich możliwość wprowadzenia zmian w dotychczasowych zasadach i przyjętych metodach rozwiązywania problemów. Dzięki takiej wymianie doświadczeń istnieje możliwość odkrycia nowych obszarów wiedzy do zdobycia, które mogą być inspiracją do tworzenia nowych tematów szkoleniowych.


Praktyczna wiedza

Cechą charakterystyczną szkoleń otwartych jest jak najlepsze ukierunkowanie ich na pogłębienie wiedzy szkolonych i wykorzystanie jej w praktyce zawodowej. Większość uczestników przychodzi na szkolenia z określonymi problemami i domaga się uzyskania konkretnych rozwiązań. Stawia to z jednej strony duże wymagania w stosunku do osób prowadzących (trenerów), jak również daje możliwość zajęcia się konkretnymi sytuacjami. Te szkolenia, które są elastyczne i dopuszczają tematy uczestników jako ważny materiał do omówienia czy do rozwiązania, mają bardzo ważną korzyść – są praktyczne! Uczestnicy zyskują praktyczną wiedzę (podpowiedź, informację zwrotną, inspirację) nie tylko od trenera. Dzięki temu teoria przyswajana w trakcie szkolenia oraz wypracowane rozwiązania stają się bardziej wiarygodne.

Odmienne doświadczenia

Kto zatem może mieć największe korzyści ze szkoleń otwartych? Do czego przede wszystkim mogą one służyć?

Szkolenia otwarte sprzyjają weryfikacji swojego funkcjonowania w grupie oraz ćwiczeniu i doskonaleniu swoich umiejętności pracy w zespole i bycia liderem. Dzięki przebywaniu w nowym zespole uczestnicy mają możliwość sprawdzenia, jakie działania własne wzmacniają współpracę, co powoduje, że konkretne osoby zostają typowane na lidera, a co nie sprzyja efektywności grupy. Nabierają oni doświadczenia pracy w grupie bez lęku, że zostanie to ocenione przez kogoś z firmy. Mają możliwość dostać rzetelne informacje zwrotne, które mogą wnieść więcej niż w przypadku szkoleń zamkniętych.

Formowanie się zespołu podczas szkoleń otwartych jest łatwiejsze, bo powstaje on od pierwszej godziny szkolenia, a efekty są widoczne po dwóch, trzech dniach interaktywnych zajęć. Z reguły grupa staje się bardzo zżyta, przepływ informacji i współpracy między członkami zespołu jest efektywny. Uczestnicy mają przydzielone określone role w zespole, które pokazują ich potencjał i najczęstszy sposób wchodzenia w kontakt z grupą.


Udział w szkoleniach otwartych jest szczególnie efektywny dla osób początkujących z danego zakresu wiedzy. Na przykład na szkoleniu z zarządzania ludźmi początkujący z omawianego obszaru kompetencji dzięki obecności fachowców z tej dziedziny mogą obserwować skutki określonego stylu zarządzania, dostają cenne praktyczne przykłady rozwiązań trudnych sytuacji z ludźmi od kilku osób naraz. Dzięki tej różnorodności praktycznej wiedzy dostępnej przez doświadczenie innych uczestników mogą szybko uczyć się od nich zarządzania i wybierać najbardziej dla nich efektywny styl działania.

Szkolenie otwarte jest bardzo wartościowe także dla osób już kompetentnych w danej dziedzinie, którzy szukają inspiracji i wzmocnienia swojej motywacji do pracy. Mają oni szansę zobaczyć swój rozwój, swoje doświadczenia zarówno poprzez pryzmat tych uczestników o ugruntowanych kompetencjach, ale także obserwując tych, którzy dopiero zaczynają. Różnorodność doświadczeń, autentyczna wymiana poglądów daje więcej możliwości odnalezienia wartości swojej pracy, zyskania dowartościowania od innych. Na większości szkoleń otwartych panuje bowiem reguła udzielania sobie pozytywnych informacji zwrotnych i docenienia swoich doświadczeń nawzajem.

Efektywność szkolenia

Najlepszą, moim zdaniem, metodą prowadzenia szkoleń otwartych jest forma interaktywna. Powoduje ona uczenie się, doskonalenie danych umiejętności poprzez przeróżne formy ćwiczeń (scenki, ćwiczenia z obserwatorem, ćwiczenia zespołowe, ćwiczenia indywidualne, na forum, case study). Taka forma nabywania wiedzy w nauczaniu dorosłych jest trwała i praktyczna. Oprócz tego wymusza małą liczebność grupy (maksymalnie kilkanaście osób), ponieważ wtedy istnieje możliwość przećwiczenia wybranego materiału merytorycznego i indywidualnego podejścia do uczestnika szkolenia.

Ważne jest także na szkoleniu otwartym elastyczność trenera i dopasowanie do potrzeb i zgłoszonych przypadków przez uczestników szkolenia. Jeżeli trener potrafi doprowadzić do wymiany wiedzy między uczestnikami, skonstruować ćwiczenie na postawie sytuacji podanej przez uczestnika szkolenia – to szkolenia będzie miało bardzo praktyczny wymiar i może przekształcić się w doradztwo ekspertów i wymianę doświadczeń.

Kadry
Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

pokaż więcej
Proszę czekać...