Zwiększony dostęp do informacji na temat potencjalnych pracowników to istotna, ale niejedyna zaleta korzystania w pracy rekrutera z internetu. Medium to daje możliwości tworzenia nowych narzędzi, które mogą znacznie ułatwić i skrócić cały proces rekrutacyjny – od wystawiania ogłoszeń, poprzez samodzielne wyszukiwanie kandydatów, do otrzymywania aplikacji oraz selekcji kandydatów. Od kilku lat na rynku działają internetowe giełdy pracy oferujące swoim użytkownikom różne proste funkcjonalności. Korzystanie z nich przez specjalistów ds. rekrutacji zmienia styl i podnosi jakość ich pracy.
Łatwo, szybko, sprawnie
Już na etapie wystawiania ogłoszeń w sieci rekruter korzystający z portali internetowych ma do dyspozycji wiele udogodnień. Zaletami są szybkość i wygoda użytkowania. Ogłoszenia mogą pojawić się w serwisie już chwilę po tym, jak zapadnie decyzja o zatrudnieniu pracownika. Dodatkowym ułatwieniem są szablony. Pozwalają one w taki sposób skonstruować ogłoszenie, aby podkreślić najważniejsze informacje z punktu widzenia kandydata, np. wymagania firmy czy oferowane warunki zatrudnienia. Istniejące wzory można w prosty sposób modyfikować za pomocą podstawowego edytora HTML bądź uatrakcyjnić, dodając elementy graficzne w nagłówku lub stopce ogłoszenia. Dzięki temu można stworzyć własny, niepowtarzalny wygląd ofert, który wyróżni ją na tle innych, oraz ułatwi kandydatom szybką identyfikację firmy.
Ważną cechą portali rekrutacyjnych jest możliwość indywidualizacji. Wiele oferowanych narzędzi jest od siebie niezależnych, dzięki czemu to użytkownik decyduje, które z nich i na jakich etapach rekrutacji będzie stosować. Na przykład odpowiedzi na ogłoszenia mogą być kierowane na określony adres e-mail bądź pojawiać się na koncie użytkownika. Wybierając pierwszą opcję, użytkownik kończy korzystanie z usług serwisu na etapie otrzymania aplikacji. Natomiast decydując się na drugie rozwiązanie, ma do dyspozycji kolejne narzędzia, dzięki którym szybko i sprawnie może segregować dokumenty nadsyłane przez kandydatów. Często kandydaci mogą odpowiadać na ogłoszenia znajdujące się w portalu za pomocą formularza aplikacyjnego on-line.
Rekrutacja bierna lub aktywna
Dzięki rozwojowi technik informacyjnych rekruter może dziś wybrać, który ze sposobów poszukiwania pracowników będzie najbardziej odpowiadał jego możliwościom oraz potrzebom. Podstawową metodą pozostaje nadal umieszczanie ogłoszeń w prasie oraz w sieci. Praktyka pokazuje jednak, że korzystanie z tradycyjnego modelu coraz częściej stanowi jedynie podstawę pracy specjalistów ds. rekrutacji. Wielu z nich decyduje się na poszukiwania aktywne, co zwiększa znacznie zasięg ich działań. W takim przypadku rekruterzy sami „wyławiają” kandydatów z sieci i z ofertą zwracają się do nich bezpośrednio. Dzięki tej metodzie mogą dotrzeć dodatkowo do osób zatrudnionych, ale niewykluczających zmiany miejsca pracy, jeśli tylko otrzymają ciekawą propozycję.
Dotrzeć do najlepszych
Również rekruterzy stosujący aktywną metodę poszukiwania pracowników znajdą w internetowych serwisach ogłoszeń rekrutacyjnych o pracę funkcjonalne i łatwe w obsłudze narzędzia, znacznie przyspiesząjące ich pracę. Portale rekrutacyjne budują własną bazę profili zawodowych, które zawierają wybrane informacje na temat umiejętności i doświadczenia potencjalnych kandydatów, a także ich preferencji zawodowych oraz miejsca zatrudnienia. Przeglądanie ich zasobów za pomocą prostej, intuicyjnej przeglądarki umożliwia szybkie odnalezienie osób spełniających wymagania i bezpośredni kontakt z nimi w celu złożenia oferty. Istnieją także mechanizmy regularnego powiadamiania o nowych użytkownikach, spełniających określone przez rekrutera wymagania.
Duży zasięg
Kolejną zaletą korzystania z internetu jest jego powszechność. Serwisy rekrutacyjne posiadają obecnie kilka milionów użytkowników i stają się coraz popularniejszą formą poszukiwania pracy. Zasięg danego ogłoszenia można dodatkowo zwiększyć poprzez jego publikację jednocześnie w kilku lokalizacjach i kilku branżach, jakich dotyczy dane stanowisko pracy.
W tym samym czasie internetowe giełdy pracy udostępniają swoje bazy ogłoszeń dużym portalom ogólnoinformacyjnym oraz wyspecjalizowanym tematycznie serwisom branżowym. Zamieszczają one na swoich stronach specjalne wyszukiwarki ogłoszeń o pracę. W ten sposób oferty mogą przeglądać także osoby, które nie korzystają jeszcze z portali rekrutacyjnych.
Postępująca internetyzacja społeczeństwa doprowadziła do powstawania nowego trendu na rynku rekrutacji. Internet stał się dziś głównym źródłem informacji na temat nowych miejsc pracy, a wirtualne giełdy pracy podstawową platformą komunikacji pomiędzy pracodawcami a potencjalnymi pracownikami. Kolejne pokolenia młodych ludzi wchodzących na rynek pracy nie będą już znały innej metody poszukiwania pracy. Serwisy rekrutacyjne będą się rozwijać, oferując coraz lepsze i bardziej nowoczesne narzędzia, a naturalną konsekwencją tego będzie całkowita rezygnacja z ogłoszeń prasowych oraz tradycyjnego pasywnego modelu poszukiwania pracowników.