Antal International, międzynarodowa agencja specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów średniego i wyższego szczebla, zapytała składających aplikacje – głównie młodych menedżerów oraz absolwentów szkół wyższych – u którego z pracodawców obecnych na polskim rynku najchętniej podjęliby pracę. W badaniu „Najbardziej pożądani pracodawcy zdaniem specjalistów i menedżerów” przeprowadzonym w lipcu i sierpniu tego roku wzięło udział 1214 respondentów z całej Polski.
Pod dobrą marką
W wyniku badania powstał swoisty ranking najpopularniejszych pracodawców z różnych sektorów rynku. Jako najbardziej pożądane miejsca pracy respondenci wskazywali najczęściej międzynarodowe koncerny, a także polskie firmy o znanych markach i utrwalonym wizerunku. W każdej z 12 branż wyznaczono po trzy najczęściej wskazywane firmy.
Przyjazne systemy
– Wyniki badania pokrywają się z naszymi obserwacjami – mówił podczas prezentacji rankingu 24 sierpnia w Warszawie Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International. – Zagraniczne koncerny mają bardzo dobrą reputację wśród pracowników średniego i wyższego szczebla menedżerskiego. Ich atutem są przejrzyste ścieżki karier, motywacyjne systemy wynagradzania, duża oferta szkoleń.
Zarówno menedżerowie pragnący zmienić pracę, jak i absolwenci dopiero starający się o zatrudnienie na pierwszym miejscu stawiają reputację firmy i wartości, jakim hołduje. Menedżerowie i specjaliści przykładają zwykle dużą wagę do atmosfery pracy. Pod tym względem nie różnią się od pracowników niższych szczebli, którzy – mając możliwość wyboru pracodawcy – chętniej podejmują pracę w firmach przyjaznych pracownikom.
– W polskich realiach takie warunki spełniają zwykle firmy międzynarodowe, o długiej historii i bogatym doświadczeniu, co znajduje potwierdzenie w rankingu Antal International – powiedział Andrew Samu, dyrektor Simplika Sp. z o.o., członek zarządu Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
Wraca rynek pracownika?
W obecnej sytuacji, kiedy polski rynek pracy wyspecjalizowanej powoli znów staje się rynkiem pracownika, dla pracodawcy bardzo istotne jest zachęcenie najlepszych kandydatów, aby zatrudnili się właśnie u niego. O przewadze konkurencyjnej decyduje w takim przypadku wizerunek firmy, przy tworzeniu którego muszą współpracować piony HR, PR i marketingu.
Jednym z działań mających na celu budowanie wizerunku dobrego pracodawcy jest polityka zarządzania talentami. Działania z tym związane kierowane są bezpośrednio do obecnych pracowników, jednak w perspektywie długofalowej ich pozytywne skutki wykraczają poza organizację.
– Niezwykle ważne jest, aby zauważać i rozwijać talenty. To nie tylko motywuje menedżerów, lecz także przekłada się na wzrost satysfakcji z pracy ich podwładnych i – co za tym idzie – na wynik firmy – podkreślał Artur Skiba.