W nowej roli, czyli proaktywne wspieranie realizacji celów biznesowych firmy przez działy HR

Robert Kujoth
rozwiń więcej
Lista priorytetów, zarówno tych strategicznych, jak i operacyjnych, leżących na biurkach dyrektorów HR w firmach z Europy Środkowo-Wschodniej ulegnie w najbliższych latach istotnemu przewartościowaniu – wynika z badania PwC*. Czy to oznacza całkowitą zmianę dotychczasowego modelu funkcjonowania działów HR?

Dyrektorzy HR nie mają w ostatnich latach łatwego życia. Wpierw przedsiębiorstwa tracące klientów i rynek realizowały trudną politykę zwolnień, naturalnie z reguły rękoma „personalnego”. Dział HR bliski biznesowi wspierał menedżerów w podejmowaniu trudnych decyzji, m.in. o rozstaniach z pracownikami, traktując ten trudny moment jako dobrą okazję do weryfikacji użyteczności narzędzi HRM (np. planów sukcesji czy programów dla tzw. talentów). Natomiast działy personalne skoncentrowane na administracji, które nie rozwinęły zaawansowanych narzędzi zarządzania ludźmi, po raz kolejny postawione zostały w trudnej sytuacji realizacji i ponoszenia odpowiedzialności za decyzje biznesu, do których podejmowania nie zostały zaproszone (trochę na własne życzenie). Zresztą – niezależnie od roli, jaką działy HR odegrały w kryzysie i procesach zwolnień, to na nich spoczywała odpowiedzialność za utrzymanie i wzrost morale zespołów.

Autopromocja

Zaraz potem, przedsiębiorstwa – mając w pamięci wydarzenia sprzed kilkunastu miesięcy – postanowiły położyć wyraźnie większy nacisk na myślenie w kategoriach przyszłości, planowanie zatrudnienia, nastawienie na pracowników wielozadaniowych, o uniwersalnych kompetencjach, wiązanie części wynagrodzeń z wynikami przedsiębiorstwa itp. Jednocześnie przyjęta została większa ostrożność, pragmatyzm, powściągliwość kosztowa we wdrażaniu narzędzi oraz projektów kadrowych, mająca skutkować ich wyższą wartością dla biznesu. To oznaczało, w wielu przypadkach, całkowitą zmianę dotychczasowego modelu funkcjonowania działów HR oraz przesunięcia wśród największych priorytetów strategicznych i operacyjnych.

Związać ludzi z firmą

Spośród wszystkich wyników badania HR Pulse Survey przeprowadzonego przez PwC wśród dyrektorów personalnych szczególnie wart odnotowania jest spodziewany gwałtowny skok strategii HRM na tej liście priorytetów. Można przypuszczać, iż będzie to oznaczało de facto pracę nad transformacją roli działów HR w organizacjach i przechodzenie od funkcji reaktywnej do aktywnego podejścia w budowaniu wartości firmy.

Jednym z efektów strategii HRM powinno być zapewnienie przemyślanego pozycjonowania organizacji jako pracodawcy w nowych warunkach rynkowych, które odpowiadać będzie m.in. na pytania, jak będziemy konkurować o ludzi, jaką wartość zaoferujemy obecnym pracownikom. Strategia HRM to również zaplanowanie ciągu działań odbudowujących więź pracownika z pracodawcą, począwszy od aktualizacji systemów wynagrodzeń przez działania z obszaru tzw. miękkiego HR, nakierowane na odnowienie zaufania do firmy oraz generalnie zapewnienie potencjału do długofalowego, zrównoważonego wzrostu organizacji. Tak rozumiana strategia HRM była dotychczas postrzegana jako średni priorytet, a dokładniej – jako ważny, ale mało pilny, więc wiecznie odkładany. W konsekwencji odsetek firm z obszaru Europy Środkowo-Wschodniej, które posiadają i realizują przemyślaną i spisaną strategię personalną, jest niesłychanie niski. Jednakże zgodnie z deklaracjami ok. 100 dyrektorów HR z Europy Środkowo-Wschodniej (m.in. z Polski, Czech, Rumunii i Węgier), to się zmieni i od 2011/2012 r. na kwestie związane z tworzeniem i realizacją strategii HRM zostaną przeznaczone i większe środki finansowe, i więcej czasu niż dotychczas.


Nowe strategie personalne zakładają nacisk na tworzenie wysokiego zaangażowania pracowników i budowanie w nich lojalności i dbałości o interesy organizacji w długim okresie. Z przeprowadzonego niedawno przez PwC innego badania wśród szefów firm w Polsce (jako elementu corocznego globalnego badania PwC Global CEO Survey) wynika, iż największą spodziewaną zmianą w strategii personalnej będzie rozwój pozapłacowych i pozafinansowych form motywowania i wiązania z firmą personelu.

Skuteczność przywódcza

Nadal nader istotnym priorytetem strategicznym pozostanie kwestia skuteczności przywódczej (drugie miejsce na liście). Deficyt kompetencji menedżerskich szczególnie uwidoczniony został w braku silnego, charyzmatycznego przywództwa, lecz także niskiej umiejętności zarządzania zmianą, zbyt małej elastyczności i niewystarczającej koncentracji na długofalowej perspektywie. Przywództwo jest kompetencją trudną do rozwoju, w szczególności w organizacjach, w których dotychczasowy profil rekrutacji nie wymagał predyspozycji w tym kierunku. Kierownik nie zawsze jest przywódcą zespołu. W polskich organizacjach często oczekuje się, że przywódcy ukształtują się i pokażą niejako sami – nie postrzega się tej kompetencji w kontekście rozwoju zaczynającego się już na niższych szczeblach zarządczych. Jednakże potrzeba wypracowania nowego modelu skutecznego przywództwa wymaga weryfikacji dotychczasowych ról i zmiany ich rozumienia przez menedżerów na wszystkich szczeblach zarządzania.

W stronę szkoleń i rozwoju

Natomiast, jeśli chodzi o wyniki badania HR Pulse Survey ograniczające się wyłącznie do rynku polskiego, to rzuca się w oczy planowana rewolucja w kwestii przewartościowania priorytetów operacyjnych HRM.

Traktowana dotychczas absolutnie pierwszoplanowo przez polskie firmy kwestia rekrutacji zostanie teraz sprowadzona do roli ważnego, acz nie priorytetowego, procesu wsparcia i „zdetronizowana” przez obszar szkoleń i rozwoju (skok z trzeciego miejsca na liście priorytetów na miejsce pierwsze). Przedsiębiorstwa konsekwentnie wskazują na zamiar przesunięcia części środków z rekrutacji na obszar szkoleń i rozwoju. Fakt ten nie musi oznaczać zamiaru zmniejszenia skali rekrutacji, raczej chęć przesunięcia środka ciężkości w kierunku rozwoju i szkoleń obecnych pracowników. Postawa taka nie dziwi, jeśli wziąć pod uwagę, że w czasach kryzysu najbardziej skuteczne okazały się te przedsiębiorstwa, które oczekują od swoich pracowników uniwersalnych kompetencji oraz elastyczności pretendujących ich do wsparcia biznesu w różnych obszarach, rolach czy na stanowiskach. W związku z tym przedsiębiorstwa takie znalazły szersze grono naśladowców, które również chce zapewnienia dostępu do pracowników wielozadaniowych, gwarantujących szybką reakcję na zmieniające się potrzeby rynku. Kryzys pokazał, jak bardzo pilna jest potrzeba zwiększenia inwestycji szkoleniowych i rozwojowych adresowanych do kierowników na wszystkich poziomach zarządzania, a polskie przedsiębiorstwa, zdaje się, wyciągnęły z tego wnioski i stawiają na szkolenia i rozwój. Co ciekawe, firmy otwarcie deklarują, iż obecnie nie mają wystarczających kompetencji/zasobów w obszarze zarządzania rozwojem i szkoleniami i muszą te zasoby dopiero pozyskać lub wykształcić.


Efektywność pracy

Na drugim miejscu na liście priorytetów operacyjnych pozostanie nadal obszar tzw. zarządzania efektywnością pracy (czyli m.in. mierzenie efektywności poprzez kluczowe wskaźniki oraz wiązania części wynagrodzenia z wynikami osoby, zespołu czy firmy). Jednakże w celu skutecznej realizacji tego priorytetu niezbędne będą nakłady czasowe i pieniężne w rozbudowę kompetencji w tym zakresie.

Wyniki analizy PwC są spójne z większością tego typu badań prowadzonych w naszym regionie Europy. Osoby odpowiedzialne za funkcję HR mające doświadczenie i wnioski z kryzysu ekonomicznego muszą przemyśleć przyszłą rolę działów HR w organizacji. Wszystko wskazuje na to, że będzie to rola zdecydowanie bardziej strategiczna niż dotychczas, koncentrująca się na proaktywnym (a nie reaktywnym) wspieraniu realizacji celów biznesowych firmy.

@RY1@i13/2011/004/i13.2011.004.000.0040.001.jpg@RY2@

@RY1@i13/2011/004/i13.2011.004.000.0040.002.jpg@RY2@

 

PRZYPIS

* Badanie kwestionariuszowe „HR Pulse Survey” zostało przeprowadzone przez PwC na próbie 100 dyrektorów personalnych reprezentujących firmy o różnych profilach i z różnych branż. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie 2010 r. W badaniu wzięły udział firmy z Europy Środkowo-Wschodniej (m.in. z Polski, Czech, Rumunii, Węgier, Ukrainy).

Kadry
Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

pokaż więcej
Proszę czekać...