Jak zmotywować młodszych od siebie podwładnych?

Anna Marta Wilczkowska
Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu
rozwiń więcej
Jestem nowym przełożonym zespołu pracującego od wielu lat. Jestem również najmłodszym menedżerem w firmie znajdującej się na rynku od kilkudziesięciu lat. Trudno mi jako nowemu przełożonemu wykrzesać w podległym zespole pracowników tę iskrę – impuls do intensywnego działania. W jaki sposób mam budzić pozytywne emocje w ludziach, którzy uważają, że wiedzą wszystko znacznie lepiej niż ja?

Przedstawiona trudność złożona jest z dwóch elementów. Pierwszy z nich dotyczy budowania własnej pozycji. Drugi problem odnosi się do motywowania pracowników. Przyjmuję, że w omawianym przypadku jest to problem wiodący.

Autopromocja

Każda szanująca się kultura organizacyjna określa zasady procesu motywowania pracowników. Wpływ na skuteczność motywacji mają nawyki i przyzwyczajenia nieformalne, jakie funkcjonują w zespołach o długim stażu pracy w tym samym składzie osobowym: nieformalna kultura pracy, wartości wyznawane przez poszczególnych pracowników oraz to wszystko, co składa się na relacje między ludźmi.

Świadomość emocji

Proponuję zabawić się w taką grę: Przyglądaj się osobom, z którymi pracujesz. Obserwuj zachowania współpracowników wobec siebie nawzajem, staraj się wyczuć atmosferę panującą w czasie rozmów pracowniczych i narad. Na swoich podwładnych popatrz tak, jakby były to dwa odrębne byty: intelekt i emocje. Słuchaj uważnie ich słów, ale jeszcze uważniej tego, co brzmi w tonie głosu, maluje się na twarzach, co dzieje się z rękoma, sylwetką osób, które dyskretnie obserwujesz. Zastanów się, co zobaczyłeś, a co usłyszałeś.

Intelekt analizuje informacje werbalne według żelaznych zasad logiki, układa je według znaczeń, analizuje ich przyczyny i skutki, segreguje i etykietuje, planuje kolejne posunięcia i odpowiedzi. Emocja stanowi wektor, siłę, impuls działania. Jeśli jest zgodna z treściami wypowiadanymi przez rozmówcę, wierzymy mu, bo jego zachowanie potwierdza prawdziwość słów. Emocja podpowiada też rozumienie mowy ciała, użycia metafor, tonów i zabarwień głosu. Trzeba pamiętać o tym, że każdy człowiek może mieć nieco inny kod rozumienia emocjonalnego, co wiąże się m.in. z naszymi różnymi doświadczeniami.

Emocje są wspólnym mianownikiem obydwu elementów składowych przedstawionego problemu. Dotyczą zarówno podwładnych, jak i przełożonych. Wszystko, czego doświadczamy, wywołuje w nas określone odczucia emocjonalne – silniejsze bądź słabsze – zależnie od nasilenia bodźca i naszego ogólnego stanu psychicznego. Emocja powstaje w wyniku subiektywnej oceny danego zdarzenia i rozumienia jego wpływu na cele i interesy osoby. Odczuwamy ją jako pozytywną, jeżeli zdarzenie jest zgodne z naszymi własnymi celami i interesami; jako negatywną, jeśli jest z nimi niezgodne.

Jednym z kluczy jest nastawienie, uczucia, z jakimi podchodzimy do naszej pracy, do współpracowników. Świadomość emocji, które w nas występują w określonych sytuacjach, pomaga kontrolować zachowania, postawy wobec innych ludzi.

Zasada, o której trzeba pamiętać: każda akcja wywołuje reakcję. Tak więc, w kontaktach z podwładnymi należy przedsiębrać takie akcje, które będą miały pozytywny oddźwięk, zgodny z naszymi oczekiwaniami. To wielka sztuka, ale ten, kto ją posiądzie, będzie odnosił ogromne sukcesy zawodowe i osobiste.


Od emocji własnych do motywacji

Motywacje określają cele, do których dążymy, natomiast emocje odzwierciedlają stan uczuć, których doświadczamy, starając się te cele osiągnąć. Głównym powodem, dla którego uczucia i motywacje omawiam razem, jest to, że emocje pobudzają nas do działania i uruchamiają nasze indywidualne sposoby postrzegania, procesy pamięciowe, myślenia, rozumowania, a przede wszystkim – komunikowania się z otoczeniem.

Wybór działania oparty na emocjach to motywacja. Często jest on wyborem woli, a więc świadomego „chcę”. Można powiedzieć, że motywowanie innych to sprawianie, aby chcieli wykonać jakąś czynność.

Próbując odpowiedzieć na pytanie, jak zmotywować pracownika, najpierw musimy zbadać, jakie mają potrzeby. Dopiero wtedy można dobrać właściwe systemy motywacyjne.

Proces motywowania wymaga spełnienia następujących warunków: osiągnięcie celu musi być postrzegane przez pracownika jako użyteczne, a prawdopodobieństwo jego realizacji – wyższe od zera.

Wartości a motywowanie ludzi

Pracowników można motywować przez wartości. W rozpatrywanej tu sytuacji poznanie hierarchii wartości pracowników, przyrównanie jej do wartości, którym hołdują cele i misja firmy, pomoże również budować pozycję menedżera. Kluczowym działaniem jest dobre rozpoznanie tych wartości, które pracownicy szczególnie cenią i dążą do ich osiągnięcia. Pracujemy wówczas na pozytywach. Są również takie wartości, których załoga unika. One również mogą służyć jako motywatory, ale jako niepozytywne – moim zdaniem – mniej wydajne.

Wartości mogą mobilizować, jeśli są wysoko cenione przez pracowników, którzy jednocześnie mają głębokie przekonanie, że wykonywana praca jest najskuteczniejszą drogą do ich osiągnięcia.

Pamiętajmy również o tym, że człowiek wiąże wartości z emocjami, a te wpływają na sposób myślenia. Koło się zamyka. Motywowanie przez wartości ma swoje narzędzia w działaniach ekonomicznych, pragmatycznych, rozwojowych, emocjonalnych i wreszcie społecznych i etycznych.


Samodzielność i satysfakcja

Możliwość samodzielnego ustalania celu w niektórych przypadkach bardzo dobrze wpływa na wykonanie pracy. Buduje poczucie odpowiedzialności za realizację powierzonego zadania, a także daje zadowolenie i satysfakcję. To zaś wpływa pozytywnie na samoocenę pracownika. Trudno przecenić rolę satysfakcji jako czynnika motywującego. Ma ona również swój niebagatelny udział w sytuacji, gdy pracownicy nie mogą sami wyznaczać celów. Satysfakcja sprawia, że chętniej akceptują stawiane im cele. Znaczy to, że powinni być na bieżąco informowani o postępach swojej pracy i nagradzani za osiągnięcie celów, które znajdują się w zasięgu ich możliwości, oraz są zachęcani i wspierani przez przełożonych.

UWAGA

Warto zastanowić się, czy naszych podwładnych nie dosięgły rutyna i wypalenie zawodowe. Przeciwdziałanie im jest znacznie tańsze i prostsze niż usuwanie ich skutków, a dodatkowo podnosi motywację pracowników. Rutyna zawodowa często zamyka ludzi na zmiany, innowacje i nowości. Tworzy schematy postępowania, myślenia, zamyka emocje, a przede wszystkim zabija entuzjazm.

Świadomość a motywacja

Świadomość naszej obecnej sytuacji wpływa na emocje, które w danej chwili odczuwamy, a nasz stan fizjologiczny determinuje siłę, z jaką je odczuwamy. Jak już wspomniałam, istnieje ścisły związek myśli i uczuć, co powoduje, że zmiana na jednym polu pociąga za sobą zmianę na drugim. Jeśli myślę o kimś, że jest niemiły, atakujący – tak go będę postrzegać, a jego zachowania wobec mnie będę przyjmować jako agresję. Jeśli uważam, że ktoś nie zna się na swojej pracy – będę wobec niego bardziej krytyczna niż wobec osoby, którą uważam za specjalistę.

Często daje o sobie znać przekonanie, że emocje przeszkadzają nam w pracy zawodowej lub negatywnie ingerują w racjonalne myślenie. Uwzględnienie odpowiedzi na pytanie: dlaczego robię to, co robię, a więc określenie świadomości przyczyn własnego działania poważnie poprawia stan motywacji.

Aby wpłynąć na zmianę zachowań, w tym przypadku zwiększenie intensywności działań podejmowanych przez pracowników, konieczna jest zmiana emocji z tym zachowaniem kojarzonych. Jeśli pracownicy uważają, że dodatkowe wysiłki w kierunku osiągnięcia postawionego im celu są bezsensowne lub niemożliwe – trzeba zadbać o zmianę myślenia o problemie. Być może wystarczy przybliżyć cel, sprawić, by stał się w oczach załogi realny do osiągnięcia.

Jednym z rozwiązań jest rozwijanie świadomości emocji w trakcie treningu. Można pogłębić wiedzę o motywowaniu podległych osób i współpracowników, a także o możliwościach wpływania na ludzi, aby byli bardziej zmotywowani do planowanych działań. Dodatkową korzyścią jest okazja do przyjrzenia się samemu sobie, odkrywania własnych motywacji.


Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...