Okres przedświąteczny, czas obdarowywania najbliższych, najlepiej sprzyja budowaniu dobrej atmosfery oraz więzi emocjonalnej między pracownikami a firmą. Warto jednak pamiętać, iż o lojalność i motywację pracowników powinniśmy dbać przez cały rok, a nasze działania powinny mieć charakter długofalowy.
Dbanie o lojalność i motywację pracowników jest wyzwaniem dla wszystkich menedżerów zarządzającymi zespołem. W końcu nie od dziś wiadomo, iż zadowolony i pozytywnie nastawiony do firmy pracownik to skarb i klucz do sukcesu całej firmy. Jak zatem sprawić, aby przez cały rok czuł on, iż jest doceniany i odpowiednio nagradzany przez swojego pracodawcę?
Czy pensja wystarcza
Otrzymywane co miesiąc wynagrodzenia nie spełniają już wystarczającej funkcji motywacyjnej dla pracowników – szczególnie w okresie gorszej koniunktury gospodarczej. Stała pensja nie wystarczy również do tego, aby stworzyć trwałe relacje z pracownikiem. To narzędzie z minionej epoki. Dziś dobrze skonstruowany system motywacyjny powinien zawierać wiele motywatorów – zarówno o charakterze emocjonalnym, jak i materialnym, które spełnią oczekiwania pracowników. Jeżeli więc nie możemy zaoferować podwyżki lub dodatkowej premii, warto rozejrzeć się za pozafinansowym sposobem budowania lojalności.
Świadczenia pozapłacowe mają bowiem za zadanie stworzenie u pracownika poczucia, że firma, dla której pracuje, jest miejscem o niepowtarzalnym charakterze, nastawionym na zrozumienie i spełnienie jego rzeczywistych potrzeb. Dobrze skonstruowany pakiet świadczeń pozapłacowych pomaga także w utrzymaniu wysokiego zaangażowania pracownika, a to z kolei przekłada się na lepsze wyniki finansowe firmy.
Co ceni pracownik
Warto jednak podkreślić, iż świadczenia pozapłacowe to jednak olbrzymi zbiór, do którego zalicza się zarówno opiekę medyczną, bilety do kina, jak i telefon komórkowy, więc wybór nie jest łatwy. Zarówno pracownicy, jak i firmy mają tu swoje preferencje. Nie ma nic gorszego niż nietrafiony upominek lub też sytuacja, w której każdy pracownik otrzymuje dokładnie taki sam rodzaj benefitów. Dlatego też pracownicy cenią najbardziej te formy świadczeń pozapłacowych, które są dopasowane do ich indywidualnych potrzeb czy zainteresowań. Warto zatem dołożyć starań, aby je poznać. Rozwiązaniem są tu zarówno anonimowe ankiety czy rozmowy z pracownikami, jak i pozostawienie decyzji w gestii samego pracownika.
Obecnie obserwujemy ciągłe przywiązanie pracodawców do tradycyjnych form nagradzania pracowników, takich jak np. kupony podarunkowe, z drugiej strony, rośnie zainteresowanie nowoczesnymi narzędziami, takimi jak: przedpłacona karta podarunkowa czy zestawy podarunkowe vivabox skierowane do konkretnych grup odbiorców: kobiet i mężczyzn, a także do dzieci.
Warto również podkreślić, iż trzymanie się utartego schematu przekazywania świadczeń w okolicach świąt czy też jako dofinansowanie urlopu wypoczynkowego nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem.
Okazji jest wiele
Każda firma ma przecież swój cykl działalności – czas, kiedy podsumowuje dokonania, ogłasza wyniki finansowe, czy też zamyka rok obrotowy. Warto zatem wykorzystać również te momenty, aby przekazać pracownikom dodatkową nagrodę za ich pracę i współudział w sukcesie firmy. Co więcej, istnieje również wiele mniejszych sytuacji, takich jak zdobycie klienta, wygranie przetargu, zakończenie projektu itp., które mogą stać się powodem do nagrodzenia pracownika. Okazji jest zatem wiele i w zasadzie nie ma reguł. Poza jedną: dobrze skonstruowany system musi obejmować wszystkich pracowników, być przemyślany i zaplanowany na długofalowe działania.