Inspiracją do dwudniowej dyskusji przedstawicieli ponad 200 organizacji z całego świata były wykłady plenarne uznanych na całym świecie specjalistów i guru zarządzania: C.K. Prahalada, Vijay Govindarajana, Lyndy Gratton, Fonsa Trampenaars, Anne Rudy i Gro Harlem Brundtland. Uczestnicy konferencji, oprócz udziału w sesjach plenarnych, mieli także możliwość udziału w dyskusji otwartej, jak również w wielu warsztatach praktycznych.
W tym roku w konferencji wzięły udział znane postaci świata polityki: Wim Kok – premier Holandii w latach 1994–2002, a obecnie członek Grupy Zadaniowej ds. Zatrudnienia w Europie oraz grupy wysokiego szczebla zalecającej rewitalizację strategii lizbońskiej, jak również członek rad nadzorczych w firmach Shell, ING, TNT i KLM oraz Gro Harlem Brundtland, była premier Norwegii, także przewodniczyła Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).
Szansa dla Europy
– W dzisiejszych czasach Europa traci konkurencyjną przewagę na rzecz szybciej rozwijających się gospodarek Azji i Ameryki Południowej oraz bardziej innowacyjnych Amerykanów – mówił Wim Kok podczas wykładu rozpoczynającego konferencję. – Czy Europa utrzyma swoją pozycję gospodarczą? W jaki sposób możemy stać się bardziej elastyczni i wykorzystać innowacje do stymulowania rozwoju? Czy strategia lizbońska, dzięki której Europa ma stać się najbardziej dynamiczną i konkurencyjną gospodarką na świecie do 2010 roku, pomogła – czy zawiodła? – pytał Wim Kok. Starzejące się społeczeństwa, głosy sprzeciwu Europejczyków wobec imigrantów, wysokie zróżnicowanie dochodów to tylko niektóre problemy współczesnej gospodarki. Rozwiązaniem może stać się podniesienie wieku emerytalnego, aby znaleźć środki na finansowanie emerytalnych zobowiązań, czy akceptacja imigracji zarobkowej, tak jak zrobiła to Ameryka. Odzywają się też głosy, aby ograniczyć wynagrodzenia kierownictwa najwyższego szczebla w interesie społecznej spójności. Lecz gdzie leży złoty środek, jeśli w ogóle taki istnieje? – Ważna jest świadomość nas, Europejczyków, oraz dalsza praca i koncentracja zarówno na polityce społecznej, jak i nastawienie na rozwój i edukację – dodał na zakończenie Wim Kok.
Globalne problemy
Gro Harlem Brundtland, uznana przez „Financial Times” za czwartą najbardziej wpływową Europejkę od 25 lat, omówiła zagadnienia związane ze zmianą klimatu i rozwojem ludzkości w tym kontekście. Globalne ocieplenie, wzrost populacji, masowa migracja, pandemie i trudne położenie kobiet, szczególnie w krajach rozwijających się – z takimi zagadnieniami muszą mierzyć się obecnie przywódcy świata. Gro Harlem Brundtland w swoim przemówieniu podkreśliła konieczność stawienia czoła problemom naszej planety, lecz także wyzwaniom związanym z równouprawnieniem płci, z którymi niejednokrotnie sama musiała się zmierzyć.
Siła kreatywności
Część dotyczącą zarządzania, podobnie jak w zeszłym roku, zdominowały zagadnienia związane z innowacyjnością w biznesie, które przedstawili profesorowie: C.K. Prahalad i Vijay Govindarajan. Najnowsze badania C.K. Prahalada koncentrują się na przyszłości konkurencji i nowym wieku innowacji. Kluczem do tworzenia wartości i rozwoju firm jest uzyskanie dostępu do globalnej sieci zasobów, aby współtworzyć doświadczenia klientów. Według C.K. Prahalada, żadna firma nie jest wystarczająco duża pod względem pola działania czy wielkości, aby zaspokoić głód doświadczeń klientów. Konieczne jest więc porzucenie postawy, związanej z chęcią posiadania zasobów, a skupienie się na określeniu systemów dostępu do owych zasobów. Organizacje muszą bardziej strategicznie wykorzystywać IT. Mówiąc krótko, muszą wszystkich klientów traktować indywidualnie, lecz dysponować globalnymi źródłami zasobów. W szczególności to obszary IT i HR wymagają znacznie bardziej strategicznych działań. Organizacje muszą stawiać czoła wyzwaniom w postaci budowania prawdziwie zróżnicowanych zespołów międzynarodowych. Ponadto przedsiębiorcy muszą zacząć postrzegać imigrację talentów jako możliwość strategiczną, nie zaś zagrożenie kulturowe. Otwartość na różnorodność i imigrację pozwala osiągnąć konkurencyjną przewagę na skalę kraju.
Według Vijay’a Govindarajana – profesora handlu międzynarodowego w Tuck School oraz rezydenta i głównego konsultanta ds. innowacji w GE – żyjemy w czasach niemal stałych zmian. Nieustannie i w niezwykłym tempie pojawiają się nowe technologie. Globalizacja przynosi nowe rynki, nowych klientów, nowych konkurentów i nowe wyzwania, zaś Internet powoduje większą przejrzystość strategii, działań i wyników osiąganych przez firmy. Organizacje odkrywają, że stosowane przez nie strategie wymagają ciągłych zmian. Wcześniejsze założenia nie są już aktualne; zdarza się również, że poprzednia strategia została skopiowana i zneutralizowana przez konkurentów. Często również osiągnięcia technologiczne i globalizacja oferują nieoczekiwane nowe możliwości. W jaki sposób możemy stworzyć i wykorzystać nowe płaszczyzny rozwoju? Które kompetencje są najważniejsze i w jaki sposób możemy je wykorzystać? Govindarajan przedstawił w trakcie sesji sposoby identyfikacji DNA firmy oraz to, co jest konieczne dla przewidzenia zmian i odpowiedniej reakcji. Kluczem do sukcesu jest nieustająca innowacyjność, szczególnie pod względem strategii.
Przyroda w biznesie
Krótką powtórką z lekcji biologii rozpoczął swój wykład Rod Beckström – dyrektor amerykańskiego Centrum Cyberbezpieczeństwa Krajowego, menedżer i współautor książki „Rozgwiazda i pająk: uparta siła organizacji bez przywództwa”. Co się stanie, jeśli odetniemy nogę pająkowi? Pająk będzie żył, jednak już na zawsze tylko z trzema nogami. Jeśli odetniemy mu głowę – będzie martwy. Jeśli jednak odetniemy ramię rozgwieździe, w tym miejscu odrośnie nowe ramię. Co więcej, z odciętego ramienia wyrośnie też nowa rozgwiazda. Jest to możliwe, gdyż rozgwiazdy – w przeciwieństwie do pająków – są zdecentralizowane: każdy niezbędny organ znajduje się w każdym ramieniu. Rod Beckström przeniósł te prawidła do świata organizacji i wskazał aktualne przykłady organizacji-rozgwiazd, które podbijają społeczeństwo i biznes, zmieniając zasady strategii i konkurencji. Na przykłąd Toyota, wykorzystując schemat rozgwiazdy, skutecznie rywalizowała z takimi firmami-pająkami, jak GM czy Ford. Czy też Napster i Kazaa, które istotnie osłabiły globalny przemysł muzyczny. Dlaczego darmowa, opierająca się na społeczności internetowej Wikipedia, w ciągu jednej nocy bije na głowę Encyklopedię Britannicę? Dlaczego malutka strona internetowa „Craig’s list” (lista Craiga) osłabia globalną prasę? Rod Beckström jasno identyfikuje cechy i praktyki biznesowe organizacji-rozgwiazd w porównaniu z organizacjami-pająkami. Organizacje-pająki są scentralizowane i zbudowane wokół schematów organizacyjnych. Organizacje-rozgwiazdy skupiają się wokół wspólnej ideologii lub jednej płaszczyzny komunikacji, a Internet wspomaga ich rozwój.
Dwa bieguny oczekiwań
W drugim dniu konferencji podczas wystąpienia Anne Ruddy – przewodniczącej światowej organizacji non profit Worldat- Work – pojawiły się pytania o motywację pracowników. Głównym zadaniem Worldat- Work jest gromadzenie fachowej wiedzy o wynagrodzeniach, świadczeniach i dodatkach pozapłacowych, a także analiza równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Sesja Anne Ruddy zatytułowana „Niepewność gospodarcza a wpływ na pakiet motywacyjny i zarządzanie talentami” skoncentrowała się na podwójnym wyzwaniu, z jakim w chwili obecnej mamy do czynienia w postaci depresji gospodarczej i rosnącej inflacji. Uniknęło ich tylko kilka sektorów i lokalizacji. Taka presja stanowi ogromne wyzwanie dla firm na całym świecie pod względem zarządzania pakietem motywacyjnym, osiągnięciami i talentami. Pracownicy dostrzegają spadek wartości swoich dochodów i żądają wyższych podwyżek wynagrodzenia, a firmy mają coraz mniejsze możliwości ich wypłaty. Anne Ruddy mówiła o badaniach przeprowadzonych przez WorldatWork i Hay Group, które dają odpowiedź na pytanie, w jaki sposób organizacje radzą sobie z problemem motywowania i utrzymywania utalentowanych pracowników. Uczestnicy prelekcji wspólnie zastanawiali się, w jaki sposób depresja gospodarcza wpłynie na naciski w kierunku większego zrównoważenia pomiędzy pracą a życiem prywatnym? Czy taka równowaga jest w ogóle możliwa, gdy presja na osiąganie „więcej za mniej” wciąż wzrasta?
Arena perspektyw
Wszystkie omawiane w trakcie sesji plenarnych zagadnienia miały swą kontynuację podczas nieformalnych dyskusji. Otwarte fora dyskusyjne zapewniały uczestnikom możliwość podzielenia się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami. Rozmowy w kuluarach stanowią co roku ważny element międzynarodowej konferencji Hay Group, podobnie jak interaktywne warsztaty, w trakcie których zwykle omawiane są studia przypadków. W tym roku warsztaty poświęcone były m.in.:
- nowym metodom wynagradzania;
- fuzjom, przejęciom na rynkach rozwijających się;
- sytuacji firm rodzinnych w okresie zmian gospodarczych;
- świadomemu podejściu do planowania sukcesji;
- angażowaniu menedżerów do motywowania pracowników.
W Walencji, mieście, które zasłynęło przeprowadzeniem odważnej modernizacji, pokazano, w jaki sposób firmy mogą odnosić sukcesy nawet na niezwykle trudnych rynkach. Uczestnikom 26. konferencji Hay Group zapewniono możliwość poznania i przedyskutowania rozwiązań, dzięki którym będą mogli obrócić depresję gospodarczą na swoją korzyść i osiągnąć sukces nawet w najtrudniejszym okresie.