W jaki sposób przyjmować krytykę?

Sylwia Królikowska-Evenhuis
rozwiń więcej
W trakcie ostatniej rozmowy podsumowującej półrocze przełożony powiedział mi, że powinnam pracować nad tym, w jaki sposób przyjmuję informacje zwrotne i krytykę. Jego zdaniem, zamiast wysłuchać na spokojnie, co inni ludzie mają mi do powiedzenia, zaczynam niepotrzebnie się bronić i dyskutować, a przez to nie mam szans na dalszy rozwój i doskonalenie. Uważam się za osobę asertywną i nie pozwolę, by inni niesłusznie mnie oceniali i oskarżali. W jaki zatem sposób powinnam przyjmować krytykę, by nie doprowadzać do niepotrzebnych dyskusji?

Umiejętność przyjmowania informacji zwrotnych jest bardzo ważna na drodze do naszego rozwoju i doskonalenia. Idealną sytuacją jest, gdy ktoś przekazuje nam konstruktywną informację zwrotną, tj. odnosi się do naszego zachowania, a nie cech osobowości, potrafi być konkretny i rzeczowy oraz ma dobrą intencję, czyli jego komunikat ma na celu faktycznie pomóc nam w rozwoju. Jeśli jednak ktoś krytykuje nas w sposób nie do końca konstruktywny, tj. ocenia lub oskarża, generalizuje nasze zachowanie, używając zwrotów „ty zawsze”, „ ty nigdy”, wtedy trudno jest odnaleźć w komunikacie elementy, które mogą służyć naszemu doskonaleniu. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet jeśli ktoś zamiast udzielać nam konstruktywnej informacji zwrotnej, po prostu nas krytykuje, powinniśmy wiedzieć, w jaki asertywny sposób poradzić sobie z tego typu komunikatami. Najpopularniejsze typy krytyki, z którymi możemy się spotkać, to: krytyka słuszna, częściowo słuszna, niesłuszna i aluzyjna.

Autopromocja

Krytyka słuszna

Wbrew pozorom przyjmowanie krytyki słusznej jest bardzo trudne. Oznacza bowiem, że musimy przyznać się do popełnionego błędu, co dla niektórych bywa wręcz niemożliwe, gdyż jest przez nich interpretowane jako przyznanie się do porażki. W przyjmowaniu krytyki słusznej nie chodzi jednak o to, by uznawać swoją porażkę czy też „kajać się w prochu i w popiele”, ale o to, by uczciwie przyznać przed samym sobą i przed innymi, że tym razem, w tym konkretnym przypadku nie miało się racji czy też po prostu popełniło się błąd (co, jak wiemy, jest rzeczą ludzką i zdarza się nawet najlepszym). Co więcej, przyjmując krytykę słuszną, nie ma potrzeby nadmiernie przepraszać czy też obwiniać się za popełniony błąd. To, co jest najważniejsze, to umiejętność znalezienia i zaproponowania rozwiązania zaistniałej sytuacji, a także zaproponowanie działania, które pozwoli uniknąć podobnej sytuacji w przyszłości. Jeśli zatem nie zdążyliśmy napisać raportu na czas i nasz szef zwraca nam na to uwagę, nie ma potrzeby nadmiernie przepraszać, obwiniać siebie, czy, co gorsza, obwiniać innych za swoje niepowodzenia. To, co należy zrobić w sytuacji, gdy faktycznie popełniliśmy jakiś błąd, to po prostu przyznać się do tego, krótko przeprosić i natychmiast zakomunikować, co zamierzamy zrobić w danej sytuacji, np. „faktycznie, nie dostarczyłam Ci raportu w umówionym terminie, przepraszam za to. Już się zabieram za jego pisanie i prześlę Ci go dziś do piętnastej”. Jeśli mamy taką potrzebę, możemy dodać informację, co takiego miało wpływ na to, że popełniliśmy dany błąd, nie może się to jednak przerodzić w nadmierne tłumaczenie się. Dodatkowo można dodać informację, jakie działania zamierza się podjąć, by podobna sytuacja nie pojawiała się w przyszłości, np. „następnym razem zapiszę sobie w kalendarzu, kiedy konkretnie powinnam Ci oddać gotowy raport”. Taki komunikat sprawia, że osoba, która zwraca nam uwagę na popełniony błąd, nie ma potrzeby kontynuować tematu, bo przecież nie dosyć, że sami przyznajemy się do błędu i obiecujemy poprawę, to jeszcze proponujemy rozwiązanie zaistniałej sytuacji.

Krytyka częściowo słuszna

Najczęściej zdarza się tak, że krytyka kierowana pod naszym adresem jest krytyką częściowo słuszną, co oznacza, że jedna jej część jest prawdziwa, z drugą zaś częścią nie możemy się zgodzić. Taka krytyka najczęściej przyjmuje formę generalizowania, np. „Ty nigdy nie potrafisz kontrolować swoich emocji”. W tym przypadku prawdą jest, że teraz faktycznie się zdenerwowałem, nie jest zaś prawdą, że nigdy się nie kontroluję. Krytyka częściowo słuszna pojawia się także, gdy ktoś nie posiada pełnych informacji na dany temat i, formułując swoje opinie, opiera się tylko na częściowych danych (np. informacjach uzyskanych tylko od jednej strony konfliktu). Bardzo ważne jest, by umieć na spokojnie oddzielić prawdę od niesprawiedliwego generalizowania. Jeśli zatem ktoś zwraca nam uwagę, że ciągle narzekamy, warto odpowiedzieć, że teraz faktycznie narzekamy na daną sprawę (można dodać informację, dlaczego to robimy, np. bo faktycznie dana sprawa nas denerwuje i mimo kilkakrotnego zwracania uwagi, nic się nie zmieniło), zazwyczaj jednak nie narzekamy, tylko proponujemy rozwiązanie danej sytuacji. Taki sposób przyjmowania tej krytyki pokazuje naszemu rozmówcy, że potrafimy uczciwie przyznać się do błędu „tu i teraz” i jednocześnie nie pozwalamy, by ktoś nas niesłusznie oceniał.


Krytyka niesłuszna

Krytyka niesłuszna potrafi skutecznie wyprowadzić z równowagi. Ktoś wypowiada się bowiem na temat naszego zachowania albo po prostu nas ocenia, a nasze zdanie na ten temat jest zaś zupełnie inne. Aby nie dać się wyprowadzić z równowagi, należy umieć rozróżnić fakt od opinii. Fakty są obiektywne (np. kupiłem sobie różowe auto), opinie na ten temat mogą być różne (jednym ten kolor się podoba, a drugim nie). Osoba krytykująca nas niesłusznie najczęściej wypowiada swoją opinię, swój pogląd na daną sytuację, np. „nie chcesz mi pomóc”, „jesteś niekompetentny” itd. W takim przypadku najlepiej jest oddzielić punkt widzenia osoby, która nas krytykuje, od naszego punktu widzenia na dany temat, używając sformułowań w stylu „przykro mi, że tak uważasz, moje zdanie na ten temat jest inne”. Nie ma potrzeby na siłę przekonywać kogoś, że nie ma racji, że się myli. Oczywiście, jeśli mamy ochotę, możemy dyskutować, dlaczego ktoś uważa, że nie chcemy mu pomóc czy też, dlaczego ktoś myśli, że jesteśmy niekompetentni. Istnieje jednak bardzo duże ryzyko, że po pytaniu „dlaczego uważasz, że...” osoba zacznie „na siłę” wymyślać argumenty potwierdzające jej tezę i nagle okaże się, że dysponuje kilkunastoma argumentami przemawiającymi na rzecz tego, że jesteśmy niekompetentni. Dodatkowo, jeśli widzimy, że nasz rozmówca nie przyjmuje naszych argumentów i nie jest otwarty na rzeczową dyskusję, najlepiej jest unikać zbędnych nerwów i zakończyć rozmowę stwierdzeniem „przykro mi, że masz takie wrażenie, masz prawo mieć swoje zdanie, moje zdanie na ten temat jest inne”. Jeśli krytyka niesłuszna wynika ze zdenerwowania, zamiast wchodzić w tzw. przepychanki słowne, lepiej skupić się na działaniu, np. jeśli ktoś jest zdenerwowany i mówi nam, że jesteśmy niekompetentni, najlepiej odpowiedzieć krótko „przykro mi, że masz takie wrażenie; rozumiem, że coś się wydarzyło, powiedz, co się stało i czego oczekujesz ode mnie w tej sytuacji”. Zamiast na emocjach, skupmy się więc na działaniu, co obydwu stronom przyniesie dużo większe korzyści, niż wzajemne obwinianie się i oskarżanie.

Krytyka aluzyjna

Każdemu z nas zdarzyło się choć raz usłyszeć w bezpośredniej rozmowie komunikat w stylu „czy wszystkie kobiety muszą...”, „czy nikt w tym biurze nie potrafi...” itd. Krytyka aluzyjna jest krytyką nie wprost wynikającą najczęściej z faktu, że nasz rozmówca nie ma odwagi powiedzieć nam wprost, co myśli o nas i naszym zachowaniu. Można oczywiście na taki komunikat odpowiedzieć w sposób dowcipny lub użyć parafrazy. Ta ostatnia sprawia, że rozmówca formułujący komunikat aluzyjny, np. „czy wszystkie kobiety są tak niestabilne emocjonalnie?” musi odpowiedzieć na nasz komunikat postawiony wprost, np. „czy dobrze rozumiem, że uważasz, że ja jestem niestabilna emocjonalnie?”. Najczęściej obserwowaną reakcją na parafrazę jest „ucieczka”, tj., nadawca krytyki zazwyczaj odpowiada „nie mówiłem o tobie, tak tylko sobie dywaguję”. Jeśli jednak potrafi uczciwie przyznać, że mówił o nas, możemy zareagować w sposób właściwy dla przyjmowania krytyki słusznej, niesłusznej lub częściowo słusznej (wszystko zależy od tego, czy jego komunikat postrzegamy jako prawdziwy, czy też nieprawdziwy).


Kadry
Czy 5 maja 2024 to niedziela handlowa?
28 kwi 2024

Czy 5 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku? Jakie kary za pracę w dni niehandlowe?

Składki KRUS 2024. Termin mija 30 kwietnia
28 kwi 2024

Zostały ostatnie 2 dni. Termin płatności KRUS mija 30 kwietnia 2024 r. – rolnicy opłacają składki za II kwartał. Tabela składek KRUS 2024 wskazuje wysokość składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, wypadkowe, chorobowe, macierzyńskie. Jaka jest kwota łączna składek KRUS? Ile wynosi składka pomocnika rolnika w każdym miesiącu?

Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii
26 kwi 2024

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?
26 kwi 2024

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy
26 kwi 2024

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych
26 kwi 2024

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

ZUS wypłaca w 2024 roku zasiłek przedemerytalny, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić
28 kwi 2024

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!
26 kwi 2024

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?
26 kwi 2024

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową
25 kwi 2024

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

pokaż więcej
Proszę czekać...