Jak udzielać informacji zwrotnej, aby kreować pożądane zachowania podwładnych?

Ewelina Jupowicz
rozwiń więcej
Kieruję 15-osobowym zespołem. Ostatnio spotykam się z negatywną reakcją pracowników na informacje zwrotne, jakich im udzielam. Podwładni nie zgadzają się z moją oceną sytuacji, wypierają się danych zachowań, albo szukają usprawiedliwień typu: „mamy kryzys na rynku”, „polityka organizacji nas ogranicza”, „konkurencja oferuje lepsze warunki” itp. i nie widzą powodu, aby skorygować zachowania. Jak udzielać informacji zwrotnej, aby zmotywować pracowników do zmiany zachowań?
Rola informacji zwrotnej jest nieoceniona, zarówno w procesie coachingu, jak i kierowania zespołem. Informacje zwrotne poszerzają świadomość pracowników poprzez tworzenie rzetelnego obrazu tego, jak są postrzegani. Pełnią również funkcję motywacyjną – wszyscy jesteśmy głodni pozytywnej informacji zwrotnej. Z mojego doświadczenia wynika, że menedżerowie zwykle udzielają podwładnym informacji zwrotnej w celu poprawy niechcianych zachowań, zapominając o wzmacnianiu zachowań pożądanych. W podobnych sytuacjach często są konfrontowani z oporem pracownika, który próbuje bronić swojej pozycji i usprawiedliwić zachowanie. Zamiast korzystać z feedbacku i korygować zachowanie, usztywnia swoje stanowisko, racjonalizując działanie – to normalna reakcja obronna na atak, bo tak postrzega krytykę menedżera. Jak więc udzielać informacji zwrotnej, aby osiągnąć zamierzony skutek?

Nie krytykuj

Konstruktywna informacja zwrotna prezentuje opinię, stymuluje samodoskonalenie i motywuje do szukania rozwiązań i podejmowania decyzji. Zręcznie przekazane opinie o niewłaściwym zachowaniu mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój pracownika. Udzielający informacji zwrotnej może napotkać następujące przeszkody:

Autopromocja
  • informacje zwrotne mogą być nieprzyjemnym zaskoczeniem, kiedy brakuje jasnych celów związanych z pracą lub rozwojem lub kiedy przełożony i podwładny różnie je interpretują,
  • mogą być odebrane jako krytyka lub nieuzasadniona ocena, jeśli nie zostaną przekazane w odpowiedni sposób,
  • mogą być odebrane jako niewiarygodne, jeśli udzielający nie jest w oczach odbiorcy dostatecznie kompetentny, aby móc się wypowiadać,
  • doświadczenia z otrzymywaniem informacji negatywnych mogą wywołać u odbiorcy postawę obronną.

Biorąc pod uwagę powyższe potencjalne przeszkody, zasadne jest rzetelne przygotowanie się do udzielenia informacji zwrotnej, która powinna być rzeczowa, poparta przykładami zachowań, dotyczyć zarówno negatywnych, jak i pozytywnych aspektów danej sytuacji. Jeśli udzielamy informacji zwrotnej w procesie coachingu lub jako podsumowanie oceny okresowej, warto włączyć pracownika w kreowanie rozwiązań i planowanie działań mających na celu wywołanie określonej zmiany. Partycypacja może przynieść nieocenione korzyści: motywację do analitycznego myślenia, analizy własnych niedociągnięć, innowacyjności, wreszcie większy stopień identyfikacji z postawionymi celami.


Systematyczność

Istotnym problemem deprecjonującym znaczenie informacji zwrotnej jest brak systematyczności w jej udzielaniu. Ma to miejsce w sytuacjach, kiedy informacja jest reakcją przełożonego na zachowanie pracownika – zazwyczaj negatywne, zamiast stanowić element jego planu rozwoju. Osiągnięcie zamierzonych rezultatów zdeterminowane jest przez nasze podejście do procesu rozwoju pracownika. W przypadku kiedy opracujemy plan – informacja zwrotna będzie sposobem sprawozdania z postępów i realizacji założonych celów. Feedback będzie pełnił funkcję motywacyjną i będzie stymulował rozwój podwładnego. W przypadku chaotycznej reakcji musimy liczyć się z oporem pracownika.

Zasady udzielania informacji zwrotnej

Pierwsza z przeszkód opisanych powyżej odnosi się do sytuacji, kiedy informacja zwrotna jest udzielana na podstawie niejasnych celów. Jeśli nie wiemy, jakie są oczekiwania nam stawiane, to jak mamy postępować? Chaotyczne i nieprzemyślane informacje nie mogą być podstawą do rozwoju czy korekty zachowań. To właśnie one najczęściej odbierane są jako nieuzasadniona krytyka. Przyczyną takich sytuacji są często bariery komunikacyjne, jak dokonywanie założeń, że pracownik powinien wiedzieć, co mamy na myśli i czego się od niego oczekuje, tymczasem nasze założenia mogą być błędne, a w konsekwencji krzywdzące dla odbiorcy informacji. Pracując z menedżerami, często słyszę informacje typu: „nie wywiązałeś się z zadania, tak jak oczekiwałem, następnym razem zrób to lepiej”, lub „popraw swoje zachowanie, w przeciwnym razie wyciągnę konsekwencje”, „jesteś dobrym pracownikiem, ale musisz się jeszcze wiele nauczyć, zanim wrócimy do rozmowy o awansie” itp. Żadna z tych informacji nie jest konstruktywna. Co to znaczy „poprawić zachowanie”, „zrobić coś lepiej” itp.

Inną przeszkodą jest założenie przełożonego, że zna najlepsze rozwiązanie, co skutkuje brakiem otwartości na pomysły pracownika, które w rezultacie mogą okazać się równie dobre lub nawet lepsze niż nasze. Kombinacja takich założeń w połączeniu z chaosem i brakiem systematyczności nieuchronnie prowadzi do klęski.

Istotą konstruktywnej informacji zwrotnej jest przeanalizowanie jej celu. Kluczowym pytaniem jest: „Co chcę osiągnąć poprzez udzielenie informacji zwrotnej?” Kolejnym krokiem będzie budowa komunikatu na podstawie założonego celu. Pamiętać należy o kilku zasadach: opiniujemy zachowania, a nie ludzi, informację opieramy na konkretnych przykładach, jeśli reagujemy na negatywne zachowanie, to informacji udzielamy natychmiast po jego wystąpieniu, angażujemy pracownika w kreowanie rozwiązań, nie udzielamy zbyt wielu negatywnych informacji naraz – menedżer powinien równoważyć komunikaty negatywne i pozytywne.

Model informacji zwrotnej

●  Powiedz pracownikowi, co zaobserwowałeś – skup się na działaniu i zachowaniu. Podawaj konkretne przykłady, które można powiązać z określonymi zachowaniami i sytuacjami.

● Wyjaśnij konsekwencje postępowania i przeanalizujcie ewentualne błędy. W tym celu zadaj sobie pytanie: Jak to zachowanie wpłynęło na sytuację i jaki był tego rezultat? Wpływ może być pozytywny lub negatywny, a ty musisz wyjaśnić, dlaczego.

● Powiedz, że chcesz omówić plany na przyszłość. Rozpocznij rozmowę na temat możliwości poprawy lub zmian bądź utrzymania obecnego dobrego poziomu funkcjonowania.

UWAGA

Podstawową zasadą karania i nagradzania jest reguła: nagroda działa lepiej niż kara. Odnosząc to do udzielania informacji zwrotnej, pamiętać należy, że wzmacnianie pozytywnych zachowań może przynieść bardziej pożądany efekt, niż krytykowanie zachowań negatywnych.


Kadry
Kiedy matury 2024? Terminy, przedmioty i praca nauczycieli
04 maja 2024

Około 263 000 zdających, którzy ukończą szkołę ponadpodstawową w roku szkolnym 2023/2024, przystąpi do egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych. Ogółem w 2024 r. przeprowadzonych zostanie ok. 556 885 egzaminów w części ustnej oraz ok. 1 405 725 egzaminów w części pisemnej. Kiedy matury 2024? Poniżej szczegółowe terminy, godziny, przedmioty i praca nauczycieli podczas matur.

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego
04 maja 2024

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego. Konkretna wysokość stawek zależy od kwalifikacji, posiadanego doświadczenia oraz od jednostki zatrudniającej. Która grupa zawodowa otrzyma takie podwyżki? 

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
04 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

pokaż więcej
Proszę czekać...