W jaki sposób komunikować awans pracownikom

Barbara Kochańska-Mierzejewska
rozwiń więcej
Właśnie zrealizowaliśmy proces okresowych ocen naszego zespołu, w efekcie którego niektórzy z jego członków zostaną awansowani. W jaki sposób przekazać informację o tym samym zainteresowanym, jak również ich współpracownikom?

Taka sytuacja jest korzystna, zarówno z punktu widzenia awansowanego, jak i pozostałych pracowników, którzy nabierają przekonania o istniejących w firmie możliwościach rozwijania swojej kariery. Korzyści odnosi również organizacja, której personel nabywający coraz to nowe kompetencje nieustannie podnosi jej wartość i konkurencyjność.

Autopromocja

Awanse w strukturach firmy nie zawsze muszą wiązać się z objęciem stanowisk kierowniczych. Poza awansem pionowym pracownik może otrzymać propozycję awansu poziomego, związanego ze zmianą wykonywanych obowiązków, która pozwoli mu rozwijać nowe umiejętności i zdobyć nowe doświadczenia.

Często okazuje się, że znacznie łatwiejsze jest wprowadzanie zmian, niż zadbanie o to, by ludzie je zrozumieli i chcieli w nich uczestniczyć. Dlatego też warto zastanowić się nad sposobami komunikowania awansu. Uświadomienie sobie wagi tej komunikacji z pewnością przełoży się na większe zaangażowanie menedżera w cały proces.

Rozmowa z pracownikiem

Decyzja o awansowaniu pracownika to zazwyczaj efekt wysokiej oceny postępów w rozwoju zawodowym danej osoby. Tak więc najczęściej pracownik dowiaduje się o tym, że otrzyma awans, podczas rozmowy przeprowadzanej standardowo w ramach procesu ocen okresowych.

Bardzo ważne jest, aby poza wyraźnym zaakcentowaniem mocnych stron oraz pochwałą osiągniętych dotąd wyników przełożony precyzyjnie omówił z pracownikiem jego nową rolę, a także zakres obowiązków i stawianych przed nim zadań oraz oczekiwań. Często bowiem zdarza się, że pracownicy w tym z jednej strony radosnym, ale z drugiej trudnym dla nich momencie, pozostawiani są samym sobie. Sami muszą szukać sposobów odnalezienia się w nowej roli i dostosowania się do nowej sytuacji. Wtedy czar szybko pryska i wydarzenie, które miało ich uskrzydlać, staje się ciężarem nie do udźwignięcia. Doświadczony menedżer ma tego świadomość i zna korzyści, jakie uzyska w przyszłości, już dzisiaj pomagając podwładnemu wdrożyć się w nowe obowiązki.

W przypadku gdy awans wiąże się z przejęciem odpowiedzialności za zespół, a awansowany jest debiutantem w tej dziedzinie, warto również zainwestować w cykl szkoleń, które pomogą rozwijać kompetencje menedżerskie, takie jak umiejętność delegowania zadań czy motywowanie podwładnych.

Ponadto, rozmawiając z pracownikiem, nie należy zapominać o tym, że nowe stanowisko poza korzyściami niesie ze sobą także większą odpowiedzialność i związane z nią ryzyko. Jest oczywiste, że awansowany powinien znać i te aspekty swojej nowej roli, w przeciwnym wypadku jego przełożony może boleśnie odczuć efekty braku doświadczenia podwładnego, wynikające z braku możliwości przewidywania przez niego niektórych skutków swoich decyzji.

Informowanie zespołu

Pracownikom - poza oczywiście nagrodą pieniężną - zależy na akceptacji przełożonego. Lubią, by szef dziękował za dobrze wykonane zadanie, chwalił, nagradzał. Duże znaczenie może mieć także to, aby sukcesy były ogłaszane publicznie.

Organizacje stosują różne metody publikowania informacji o awansach, np. poprzez e-maila wysłanego przez przełożonego do zespołu lub publikację informacji w cyklicznie przygotowywanym newsletterze, który zawiera przegląd ważnych wydarzeń mających miejsce w firmie. Najbardziej jednak spektakularnym sposobem ogłaszania awansów jest publiczne, na specjalnie zorganizowanym spotkaniu, wręczanie nominacji przez reprezentantów top managementu. Głównym celem takiej formy komunikacji jest szczególne wyróżnienie osiągnięć awansowanego pracownika.

Warto tu podkreślić, że otwarta forma komunikacji, niezależnie od tego, czy awans jest pionowy czy poziomy, wiąże się z licznymi korzyściami. Przede wszystkim jest doskonałym narzędziem motywowania i sposobem na wzrost zaangażowania i poczucia identyfikacji z organizacją. Takie podejście z pewnością zostanie dostrzeżone i docenione, a firma postrzegana będzie jako pracodawca, z którym warto związać swoją przyszłość zawodową na dłużej.

Plusy otwartej komunikacji

Często jednak zdarza się, że zarządzający obawiają się zbytniego, ich zdaniem, uprzedzania faktów. Prezentują postawę zachowawczą, twierdząc, że lepiej wstrzymać się z informacjami do ostatniej chwili. W tej kwestii poglądy są podzielone, ale częściej zaleca się, szczególnie w mniejszych organizacjach, proaktywne podejście do komunikowania zmian. Jest wiele zalet stosowania tej zasady, np. w przypadku awansowania jednego z członków zespołu do roli jego szefa, zarówno awansowany, jak i osoba przejmująca jego dotychczasowe zadania, mają więcej czasu na przygotowanie się do swoich nowych ról. Podobna sytuacja ma zresztą miejsce w przypadku awansu poziomego, zawsze bowiem musi nastąpić transfer obowiązków.

Kolejna korzyść to możliwość wyeliminowania sytuacji, w której na skutek braku jasnego komunikatu w firmie zaczynają pojawiać się domysły i plotki. O tym, jak trudno jest zneutralizować ich skutki, przekonał się niejeden menedżer, któremu przyszło dementować pogłoski przekazywane przez niecierpliwych, niedoinformowanych i za wszelką cenę poszukujących sensacji pracowników. Brak informowania w początkowych fazach zmian, przeważnie spowodowany oczekiwaniem, aż wszystko będzie potwierdzone i będzie można wydać oficjalny i pewny komunikat, skutkuje namnażaniem się plotek w organizacji. Tak więc należy pamiętać o tym, aby od początku budować zaufanie personelu do przełożonych jako nadawców informacji.

Proaktywne podejście do komunikacji z pewnością pozwala na budowanie odpowiednich relacji pomiędzy menedżerami i pracownikami, opartych przede wszystkim na wzajemnym zaufaniu i szacunku. Z kolei brak komunikacji jest odbierany jako lekceważenie i powoduje nieufność do zarządzających. W rezultacie, np. w sytuacji kryzysowej, kiedy kluczowe staje się większe zaangażowanie ze strony pracowników, nie będą oni ufali szefowi, który ich zlekceważył w sytuacji poważnych i mających wpływ na ich pracę zmian.

Kadry
5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego
04 maja 2024

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego. Konkretna wysokość stawek zależy od kwalifikacji, posiadanego doświadczenia oraz od jednostki zatrudniającej. Która grupa zawodowa otrzyma takie podwyżki? 

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
04 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...