Tak, ale tylko wyjątkowo i do czasu znalezienia odpowiedniej osoby.
W sytuacji gdy w zakładzie zatrudniającym więcej niż 100 pracowników rekrutacja na obsadę stanowiska pracy inspektora służby bezpieczeństwa i higieny pracy nie przyniosła rezultatu, pracodawca może – na okres przejściowy, to jest do czasu zatrudnienia pracownika spełniającego określone przepisami wymagania kwalifikacyjne – powierzyć wykonywanie zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjaliście spoza zakładu pracy (por. uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 22 marca 2012 r., sygn. akt III SA/Gd 8/12).
Niemniej jednak, jak potwierdza wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 22 maja 2003 r. (C 441/01) regułą powinno być zatrudnianie przez pracodawców pracowników do wykonywania zadań służby bhp. Odstępstwa od tej reguły dopuszczalne są jedynie w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach. Przyjmując, że takim uzasadnionym przypadkiem może być przejściowa niemożność zatrudnienia osoby o wymaganych kwalifikacjach, w dobrze pojętym interesie pracodawcy leży zadbanie, aby działania podejmowane w celu poszukiwania kandydatów na obsadę stanowiska inspektora służby bhp były należycie udokumentowane.
WAŻNE!
Nieuzasadnione przypadki powierzenia – u pracodawcy zatrudniającego więcej niż 100 pracowników – wykonywania zadań służby bhp specjalistom zatrudnionym przy innej pracy mogą być traktowane jako istotne naruszenie przepisów bhp.
Podstawa prawna:
- art. 23711 Kodeksu pracy.