Filtry klimatyzatora powinno się czyścić dość często, np. raz na miesiąc. To uzależnione jest od czasu pracy urządzenia. Jednak należy brać pod uwagę, że w rzadko używanej instalacji również namnażają się drobnoustroje i w wypadku ich zagnieżdżenia nie ma znaczenia, czy urządzenie jest uruchomione czy nie, szczególnie w sytuacji gdy środowisko jest sprzyjające ich rozwojowi.
Jedną z najbardziej niepożądanych bakterii rozmnażających się w mokrym środowisku, lubiących wilgotne zakamarki instalacji klimatyzatorów, jest legionella. Jest to bakteria powodująca trudne do wyleczenia zapalenie płuc. W pomieszczeniach klimatyzowanych u pracowników pojawiają się też bóle głowy, stany alergiczne, wysychanie śluzówek, zwłaszcza górnych dróg oddechowych. W taki sposób są przenoszone również choroby bakteryjne, w tym zapalenie gardła czy spojówek.
Filtry w klimatyzatorach
Niektóre urządzenia mają wbudowany specjalny sygnalizator „brudnych filtrów”. Filtry można oczyścić ręcznie, np. wodą z kranu, następnie wysuszyć i zamontować powtórnie. Oprócz standardowych filtrów zatrzymujących cząstki mechaniczne, dodatkowo w klimatyzatorze mogą się znaleźć filtry odpowiedzialne za wstępne uzdatnianie powietrza, usuwanie wirusów, bakterii i alergenów, pochłaniacze brzydkich zapachów.
Dodatkowe filtry służą przeważnie do jednokrotnego użycia, wymienia się je na nowe w terminie określonym w instrukcji obsługi klimatyzatora. Minimalnym wymogiem jest, aby klimatyzacja była czyszczona 2 razy w roku – przed latem, gdy jest dużo częściej włączana niż w sezonie zimowym, oraz po okresie letnim w celu jej odgrzybienia i odkurzenia.
Przegląd i konserwacja
Przegląd urządzeń klimatyzacyjnych powinno przeprowadzać się przynajmniej raz w miesiącu, ale zwykle firmy chcą oszczędzić sobie wydatków i robią to raz do roku, kiedy zlecają czyszczenie całej instalacji. Pracodawca powinien jednak dopilnować, aby odbywało się to przynajmniej raz na kwartał.
Gdy nie przewiduje się częstych przeglądów i konserwacji, należałoby się zastanowić nad zakupem i montażem układu klimatyzacji, aby pracownicy oddychali czystym powietrzem, a nie wdychali zanieczyszczenia i kurz, co w konsekwencji będzie prowadzić do chorób pracowników, zwolnień lekarskich i tym samym wyższych kosztów zakładu pracy.
Podstawa prawna:
- art. 207 § 1 i 2, art. 2221 § 1 Kodeksu pracy,
- § 14, 15, 35 i 37 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),
- art. 8 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową (DzU nr 121, poz. 1263 ze zm.).