Bilans otwarcia powinien w szczególności zawierać zagadnienia dotyczące techniki bezpieczeństwa pracy, higieny pracy oraz zapobiegania chorobom zawodowym, przestrzegania przepisów, realizacji planów (programów) dotyczących poprawy warunków pracy.
Najszerzej zakres działania służby bezpieczeństwa i higieny pracy wyznacza rozporządzenie w sprawie służby bhp. Mając na uwadze, że prace nad sporządzeniem bilansu otwarcia nie mogą ograniczać bieżącej działalności, proponuję w szczególności objąć analizą następujące zagadnienia:
1) z zakresu techniki bezpieczeństwa pracy:
- stan techniczny pomieszczeń pracy oraz stan techniczny i wyposażenie maszyn i urządzeń technicznych w osłony i inne środki zabezpieczające pracowników w szczególności przed urazami, porażeniem prądem elektrycznym, nadmiernym hałasem, szkodliwymi wstrząsami i działaniem wibracji oraz promieniowaniem;
- organizację i stan transportu wewnątrzzakładowego;
- sprawność urządzeń mających wpływ na warunki środowiska pracy, a zwłaszcza:
– wentylacyjnych, klimatyzacyjnych i odpylających,
– gromadzących i unieszkodliwiających odpady stałe i ciekłe,
– ograniczających emisję zanieczyszczeń pyłowych i gazowych,
– gospodarki ściekowej i wodnej;
- funkcjonowanie urządzeń pomiarowo-kontrolnych służących do kontroli stanu środowiska pracy;
- stan ochrony pracowników przed działaniem materiałów niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia;
- organizację i sposób wykonywania pracy na stanowiskach pracy;
- zaopatrzenie pracowników w odzież ochronną i roboczą, środki ochrony indywidualnej oraz gospodarowanie tą odzieżą i środkami;
2) z zakresu higieny pracy oraz zapobiegania chorobom zawodowym:
- stan opieki lekarskiej nad zdrowiem pracowników, a zwłaszcza przeprowadzenie badań lekarskich wstępnych i okresowych oraz wykonywanie zaleceń lekarskich;
- stosowanie środków zapobiegających chorobom zawodowym i innym schorzeniom związanym z warunkami środowiska pracy;
- stan urządzeń higieniczno-sanitarnych;
- zakres, prawidłowość i warunki zatrudniania pracowników legitymujących się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności, w szczególności przestrzegania przeciwwskazań lekarskich wydawanych osobom ze zmniejszoną sprawnością do pracy;
3) z zakresu przestrzegania przepisów ochrony pracy:
- poddawanie pracowników (nie wyłączając zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych) szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przestrzeganie przez pracowników (w tym również zajmujących stanowiska kierownicze) przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przestrzeganie przepisów o czasie pracy, o uprawnieniach pracowników związanych z rodzicielstwem i zatrudnianiu młodocianych;
- przestrzeganie zakładowych regulacji dotyczących świadczeń przysługujących z tytułu warunków pracy;
4) z zakresu realizacji planów (programów) dotyczących poprawy warunków pracy:
- realizację planów, programów, przedsięwzięć dotyczących postępu technicznego, poprawy organizacji pracy i innych działań wpływających na warunki pracy;
- analizę efektywności wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na poprawę warunków pracy, a w szczególności na inwestycje i kapitalne remonty.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.).