Nie ma obowiązku wyposażania zakładu pracy w apteczki spełniające wymagania normy DIN. Pracodawca ma obowiązek wyposażyć zakład pracy w odpowiednią do rodzaju zagrożeń i liczby zatrudnionych pracowników liczbę apteczek pierwszej pomocy. Szczegóły dotyczące przykładowego wyposażenia apteczki opisujemy poniżej.
UZASADNIENIE
Normy DIN są normami niemieckimi, a więc nie mogą obowiązywać w Polsce. W Polsce obowiązują polskie przepisy. Oznacza to, że wszystkie sprawy związane z pierwszą pomocą oraz z wyposażeniem apteczek pierwszej pomocy uregulowane są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy (§ 44 ww. rozporządzenia).
Każdy pracodawca ma obowiązek wyposażyć zakład pracy w odpowiednią liczbę apteczek pierwszej pomocy. Rozmieszczając na terenie zakładu pracy apteczki, należy uwzględnić rodzaj i nasilenie istniejących zagrożeń. Tam, gdzie pracownicy zatrudnieni są przy bardziej niebezpiecznym procesie, gdzie jest dużo zagrożeń, apteczek powinno być więcej lub powinny być większe – lepiej wyposażone.
W miejscach, gdzie występuje duże ryzyko wypadku lub wykonywane prace są związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako niebezpieczne ze względu na ostre działanie toksyczne, należy zapewnić punkty pierwszej pomocy.
PRZYKŁAD
Proponowana zawartość apteczki w firmie zatrudniającej 25 osób (kilkanaście osób na stanowiskach administracyjno-biurowych oraz kilka przy obsłudze linii technologicznej) to:
● rękawiczki gumowe (min. 2 szt.),
● maseczka do sztucznego oddychania,
● gaza opatrunkowa wyjałowiona (min. 3 szt.),
● kodofix – kilka odcinków małych i dużych,
● chusty trójkątne z folii (min. 4 szt.),
● chusty trójkątne płócienne (min. 2 szt.),
● bandaże płócienne (min. 2 szt.),
● bandaże elastyczne (min. 2 szt.),
● plastry i przylepce z gazą – kilka sztuk,
● sterylne krople do płukania oczu – zestaw z aparatem,
● nożyczki,
● skalpel jednorazowy,
● agrafki,
● folia izotermiczna,
● żel na oparzenia.
O odpowiednie wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinien zadbać pracodawca.
Sposób wyposażenia apteczek, ich liczbę i usytuowanie należy ustalić z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami firmy.
Ważne jest też to, aby do każdej apteczki były „przypisane” osoby posiadające szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy, aby potrafiły w każdej sytuacji pomóc poszkodowanym pracownikom. Lista z nazwiskami tych osób musi się znaleźć przy każdej apteczce. Warto zamieścić też numery telefonów tych osób. Dodatkowo przy apteczce musi być zamieszczona instrukcja udzielania pierwszej pomocy.
Apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy musi być:
- wyraźnie oznakowana białym krzyżem na zielonym tle,
- łatwo dostępna.
WSKAZÓWKA!
W apteczce nie powinno umieszczać się żadnych leków, ponieważ nie można jednoznacznie ocenić, czy poszkodowany nie jest np. uczulony na dany lek. O podawaniu leków, nawet tych pozornie niegroźnych, powinien zdecydować lekarz.
PODSTAWA PRAWNA
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm).