Pracodawca może wyznaczyć do prowadzenia ewakuacji pracownika posiadającego ukończone szkolenie okresowe bhp, którego program obejmował zagadnienia dotyczące ewakuacji i zwalczania pożarów.
UZASADNIENIE
Od 18 stycznia 2009 r. w każdej firmie, która zatrudniała choćby jednego pracownika, pracodawca musiał wyznaczyć osoby, które były odpowiedzialne za ewakuację z zakładu pracy oraz ochronę przeciwpożarową (musiały one mieć co najmniej średnie wykształcenie oraz ukończone szkolenie inspektora ochrony przeciwpożarowej). Pracodawcy zobowiązani byli do wyznaczenia pracowników m.in. do wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej (art. 2091 § 1 pkt 2 k.p.). Wyznaczeni pracownicy musieli mieć kwalifikacje określone w ustawie z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (DzU z 2002 r. nr 147, poz. 1229 ze zm.). Czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej mogła wykonywać wyłącznie osoba z wykształceniem co najmniej średnim, która ukończyła szkolenie z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Szkolenia przeprowadza Szkoła Główna Służby Pożarniczej, Państwowe Szkoły Straży Pożarnej lub ośrodki szkolenia w komendach wojewódzkich PSP.
Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 7 maja 2009 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy (DzU nr 115, poz. 958).
Od 6 sierpnia 2009 r. pracodawca ma obowiązek wyznaczyć pracowników do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz przekazywać pracownikom informacje o pracownikach wyznaczonych do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Każdy pracodawca ma obowiązek wyznaczać pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację w zakładzie pracy oraz udzielanie pierwszej pomocy.
WAŻNE!
Pracodawca nie jest już zobowiązany do wyznaczenia pracownika odpowiedzialnego za wykonywanie czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, ale odpowiedzialnego za wykonywanie działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników.
Dla pracodawcy oznacza to zwolnienie z obowiązku zatrudniania osób uprawnionych do wykonywania czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej (posiadających specjalistyczne wykształcenie – średnie i ukończone szkolenie inspektorów ochrony przeciwpożarowej). Za ewakuację i ochronę przeciwpożarową w zakładzie pracy może odpowiadać każdy pracownik, bez specjalistycznych uprawnień.
Działania w zakresie ochrony przeciwpożarowej powinny być dostosowane do rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy oraz rodzaju i poziomu występujących zagrożeń. Liczba pracowników, ich szkolenie oraz wyposażenie powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń.
WSKAZÓWKA!
Pracodawca konsultuje z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie działania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy w zakładzie w tym m.in. wyznaczanie pracowników do wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników.
Wystarczy, że wyznaczeni do tego celu pracownicy ukończą szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 2372 ustawy – Kodeks pracy), w którym w ramowych programach szkolenia uwzględniona jest także problematyka ochrony przeciwpożarowej. Najwłaściwsze będzie jednak skierowanie pracownika na specjalne szkolenie z zakresu zwalczania pożarów oraz prowadzenia ewakuacji, ponieważ program szkolenia okresowego może nie uwzględniać wszystkich zagadnień, których poznanie jest konieczne do sprawnego przeprowadzenia ewakuacji.
W przypadku zatrudniania przez pracodawcę wyłącznie pracowników młodocianych lub niepełnosprawnych powyższe działania może wykonywać sam pracodawca.
PODSTAWA PRAWNA
- Art. 2091 § 1, art. 23711a ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).