Pracodawca ma prawo wnieść odwołanie od decyzji wydanej przez inspektora pracy do Okręgowego Inspektora Pracy. Odwołanie powinien wnieść w terminie 7 dni od daty otrzymania nakazu. Jeżeli pracodawca uzna, że decyzja może być wykonana w innym niż określonym przez inspektora pracy terminie, w odwołaniu od decyzji wskazuje przyczynę uniemożliwiającą wykonanie nakazu w terminie oraz wskazuje możliwy termin jej wykonania.
UZASADNIENIE
Pisemna decyzja inspektora pracy poza treścią zawiera określenie podstawy prawnej, termin usunięcia stwierdzonych uchybień oraz pouczenie o przysługujących podmiotowi kontrolowanemu środkach odwoławczych. W Kodeksie postępowania administracyjnego nie wprowadzono ograniczeń formalnych ani materialnych dotyczących prawa odwołania się od decyzji, co oznacza, że to pracodawca decyduje, czy i w jakim zakresie odwołuje się od wydanej decyzji. Pracodawca może odwołać się od decyzji inspektora pracy w zakresie terminu wykonania decyzji.
Formy odwołania od decyzji organów inspekcji pracy określone są w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy oraz w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego. Należy bezwzględnie przestrzegać terminów wniesienia odwołania od decyzji (terminy zawite). Odwołanie od decyzji należy złożyć w terminie 7 dni od daty otrzymania nakazu za pośrednictwem inspektora pracy, który wydał nakaz (art. 129 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego), do Okręgowego Inspektora Pracy. W przypadku uwzględnienia żądania pracodawcy inspektor pracy wydaje nową decyzję (np. zawierającą nowy termin).
W odwołaniu od decyzji należy określić przewidywany termin jej wykonania, możliwy, realny i jak najszybszy. Ponadto należy umotywować złożone przez pracodawcę odwołanie.
PRZYKŁAD
Inspektor pracy nakazał pracodawcy zapewnić oświetlenie na terenie działu produkcji zgodne z Polskimi Normami (w wyniku kontroli ustalono, że pomiary oświetlenia wskazują na zbyt niskie natężenie oświetlenia na stanowiskach pracy na terenie jednego działu produkcji). Ustalił termin jednego miesiąca. Pracodawca po otrzymaniu decyzji i przeprowadzeniu analizy kosztów wymiany oświetlenia stwierdził, że wymiany tej ze względu na wysokie koszty może dokonać najwcześniej w terminie 3 miesięcy. Pracodawca wniósł odwołanie od decyzji, z prośbą o zmianę terminu wykonania decyzji, podając ostateczny termin – 5 miesięcy. W uzasadnieniu podał przyczyny finansowe, ponadto zobowiązał się do czasowego zlikwidowania II zmiany ze względu na zbyt niskie natężenie oświetlenia. Inspektor pracy przychylił się do wniosku pracodawcy i wydał decyzję, w której zmienił termin wykonania decyzji na datę wskazaną przez pracodawcę w odwołaniu.
O realizacji decyzji zawartych w nakazie pracodawca musi poinformować inspektora pracy na piśmie z upływem określonych w decyzjach terminów.
PODSTAWA PRAWNA
- Art. 34 ust. 5 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (DzU nr 89, poz. 589),
- Art. 129 § 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (DzU z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).