Jak skutecznie wpływać na postawy pracowników wobec bhp?

Dariusz Wawrzeniecki
rozwiń więcej
Chcąc budować bezpieczne środowisko pracy i wysoką kulturę bhp, musimy zadbać o zmianę nastawienia pracowników i kadry kierowniczej do przestrzegania norm i zasad. Nastawienie to ulegnie zmianie, jeśli pracownicy zaczną się z nimi identyfikować.

Angażowanie wszystkich pracowników w budowanie bezpiecznego środowiska pracy to podejście, które może być pomocne w zmianie nastawienia do bezpieczeństwa w firmie. Na skutek angażowania pracownicy przyjmują dobrowolnie odpowiedzialność za siebie i innych, a uzyskany w ten sposób efekt jest trwały i głęboki.

Autopromocja

Często jednak zamiast angażowania stosowana jest kontrola. Dzieje się tak, gdy pojawia się bardzo duża presja na szybkie efekty. Kontrola i kary przynoszą doraźnie szybkie wyniki, nie powodują jednak zmiany postaw w stosunku do bezpieczeństwa pracy. Warunkiem koniecznym psychologicznie jest tzw. interioryzacja normy, która następuje w sytuacji, kiedy z subiektywnego punktu widzenia robimy coś z własnej woli, a nie ze strachu przed karą. Oznacza to, że podejście oparte na kontroli wywołuje skutek dokładnie odwrotny od zamierzonego – umacnia negatywne nastawienie.

Dodatkowo w stosunku do osoby kontrolującej może pojawić się niechęć oraz brak zaufania.

Może się wydawać, że skoro przestrzeganie przepisów jest obowiązkiem pracownika, to wystarczy przekazać właściwe informacje i jest to koniec sprawy. Warto w tym miejscu – ku przestrodze – przytoczyć pewną sekwencję: powiedziane nie znaczny usłyszane, usłyszane nie znaczy zrozumiane, zrozumiane nie znaczy zaakceptowane, zaakceptowane nie znaczy zapamiętane, a zapamiętane nie znaczy wykonane. Przekazując informacje oczekujemy rezultatu (wykonane), proszę zwrócić uwagę, ile warunków musi zostać spełnionych, aby tak się stało. Na podstawie tej sekwencji możemy postawić sobie kilka pytań:

  • Co mogę zrobić, aby pracownicy chcieli posłuchać, co mam do powiedzenia?
  • Co mogę zrobić, aby właściwie zrozumieli i zapamiętali zasady?
  • Co mogę zrobić, aby je zaakceptowali i chcieli realizować?

Zasada nr 1

Nie utrudniaj sobie sam!

Kontrola i forma nakazu budzi większy opór, nawet jeśli wiadomo, że coś jest słuszne, to presja, groźba, szantaż, brak szacunku, nieliczenie się ze zdaniem innych, przedmiotowe traktowanie, manipulacja czy ignorowanie racji budzi sprzeciw, czasem w otwarty sposób poprzez odmowę współpracy, a kiedy nie ma innego wyjścia, przez strategię biernego oporu, polegającą na pozornej zgodzie na zewnątrz i niechęci oraz braku zgody wewnątrz, np. pracownik ignoruje konieczność stosowania osłony na maszynie, narażając się na poważne ryzyko.

Używając groźby kary, dość łatwo możemy spowodować, że pracownik założy osłonę, nie zmieni jednak swojego stosunku do problemu bezpieczeństwa. W ten sposób pracownik nie ma też szans zrozumieć, dlaczego dany przepis jest ważny, a trudno zaakceptować i stosować coś, czego się nie rozumie. Może być nawet tak, że w postrzeganiu pracownika dany przepis czy zasada są zbędne albo nawet z jego punktu widzenia szkodliwe.

Zasada nr 2

Oczekujesz zrozumienia, okaż zrozumienie!

Kiedy – szczególnie przekonani o słuszności swojego punktu widzenia – nie dopuszczamy do dyskusji i nie widzimy potrzeby rozmowy i wysłuchania argumentów drugiej strony, nie dajemy sobie szans na zrozumienie powodów działania drugiego człowieka. Tym samym zmniejszamy swoje szanse, że druga strona zechce wysłuchać i zrozumieć nas.

Istnieje wiele różnych technik, które można zastosować w sytuacji, kiedy chcemy przekonać kogoś do zmiany punktu widzenia, postawy i zachowania. Cechą wspólną tych technik jest to, że zawsze uwzględniają potrzeby psychologiczne rozmówcy – mówiąc w pewnym skrócie: szacunku i społecznego uznania, docenienia, uwagi.


PRZYKŁAD

NAZWIJ FAKTY, DOPYTAJ O POWÓD

Nie oceniaj, nie krytykuj, skupiaj się na faktach, zadaj pytanie.

A: Panie Bartoszu, jest Pan doświadczonym pracownikiem, a pracuje Pan bez osłony, wie Pan przecież, że grozi to poważnym wypadkiem! Z jakiego powodu Pan tak ryzykuje?

WYSŁUCHAJ UWAŻNIE ODPOWIEDZI

Nie przerywaj nawet długiej wypowiedzi. W razie potrzeby dopytaj.

Słuchaj aktywnie (kontakt wzrokowy, potakiwanie).

B: Wiem, ale nie mam w zasadzie wyjścia, normy są bardzo wyśrubowane, idą święta i jeśli mamy marzyć o premii, to cała brygada musi zrobić plan, a przez tę osłonę wydłuża mi się czas na każdej sztuce. Trzeba pomóc chłopakom.

OKAŻ ZROZUMIENIE

„Przywitaj racje pracownika” w sposób pokazujący, że rozumiesz jego punkt widzenia (zrozumienie czyjegoś punktu widzenia nie oznacza, że go podzielamy).

A: Rozumiem, że premia, szczególnie przed świętami, to ważna sprawa.

DOPYTAJ O SZCZEGÓŁY, SPARAFRAZUJ

Pytaj tak długo, aż będziesz wiedział i rozumiał motywy i intencje działania.

Sparafrazuj najważniejsze punkty wypowiedzi pracownika. Sprawdź, czy pracownik potwierdza trafność parafrazy.

A: Z tego, co Pan powiedział, zrozumiałem, że nie założył Pan osłony, bo chce Pan wykonać plan i zależy Panu na czasie, a osłona wydłuża czas, czy tak?

B: Tak.

ODPOWIEDZ, WYRAŹ SWOJE OCZEKIWANIE

Udziel wyjaśnienia, z jakiego powodu ważne dla Ciebie jest to, aby rozmówca zastosował się do wyrażonego oczekiwania. Mów wszystko w pierwszej osobie liczby pojedynczej.

A: Panie Bartoszu, nie będę mówił o ryzyku, bo wiem, że jest Pan świadom zagrożenia. Chciałem zwrócić Pańską uwagę na coś innego. Chcąc pomóc brygadzie zrealizować plan, w rzeczywistości zwiększa pan ryzyko, że nie zostanie zrealizowany. Wiem, że jest Pan doświadczony, ale wypadki zdarzają się, niestety, też doświadczonym pracownikom. Jeśli coś się stanie Panu albo innemu pracownikowi, to plan na 100% upadnie, ale to nie jest jeszcze najważniejsze. Bardzo Pana cenię jako człowieka, jest Pan koleżeński i uczynny, zależy mi, żeby się Panu nic złego nie stało. Jako doświadczony, wieloletni pracownik ma Pan autorytet w zespole i ludzie biorą z Pana przykład. Martwi mnie, że w tej sytuacji jest Pan złym przykładem, ponieważ patrząc na Pana, robią to samo i pracują bez osłon. Przecież nie chce Pan, żeby ktoś miał wypadek. Dlatego nie ma możliwości, żeby pracował Pan bez osłony... Proszę ją teraz zamontować dobrze?

POTWIERDŹ USTALENIA

Upewnij się, że podane przez Ciebie wyjaśnienie zostało zrozumiane i zaakceptowane. Potwierdź to, na co się umawiasz z rozmówcą.

A: Czy mogę liczyć na to, że będzie Pan zwracał uwagę na bezpieczeństwo pracy, szczególnie na pracę z osłoną?

B: No oczywiście, trochę mi teraz niezręcznie.

A: Proszę, aby porozmawiał Pan z kolegami, jeśli okaże się, że zapomnieli o osłonach. Będę naprawdę zobowiązany...

W rozmowie najważniejsze jest:

  • poinformowanie pracownika, co zrobił źle i dlaczego ważne jest, by postępował inaczej,
  • wysłuchanie i zrozumienie racji pracownika,
  • wyjaśnienie przez odwołanie się do osobistego uzasadnienia (zależy mi, żeby się panu nic złego nie stało),
  • zaangażowanie pracownika,
  • potwierdzenie przez pracownika przyjęcia zasad.
Kadry
MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

"Student w pracy 2024". Wzrosły zarobki studentów, ale i tak odbiegają od ich oczekiwań
30 kwi 2024

Według marcowego raportu “Student w pracy” Programu Kariera Polskiej Rady Biznesu, co trzeci student w Polsce zarabia między cztery a sześć tysięcy złotych miesięcznie. To o 16,5 proc. więcej, niż rok wcześniej.

20 lat Polski w UE: 1 maja 2004 - 1 maja 2024. Jak zmieniło się prawo pracy?
30 kwi 2024

To już 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Dokładnie w dniu 1 maja 2004 Polska wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, ze Słowacją, Słowenią i z Węgrami wstąpiła do Unii Europejskiej. To było największe w historii rozszerzenie UE. Prze te 20 lat, do 1 maja 2024 wiele się zmieniło. Szczególnie ważny jest swobodny przepływ pracowników - możliwość pracy za granicą, posiadanie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego oraz szeregu innych praw pracowniczych. Poniżej opis najważniejszych zmian dla polskiego prawa pracy w związku z wstąpieniem do UE.

Zawodowa służba wojskowa - nie dla osób transseksualnych
30 kwi 2024

Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje, że transseksualizm i obojniactwo to przyczyny dyskwalifikujące z zawodowej służby wojskowej. Według rozporządzenia MON to choroby i ułomności. Czy takie wyłączenie jest zgodne z prawem, czy nie dyskryminuje? Temat jest od lat kontrowersyjny, ale warto wiedzieć, że WHO - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła transpłciowość, w tym transseksualizm z listy zaburzeń psychicznych. W całą sprawę zaangażował się zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, który napisał do sekretarza stanu w MON Cezarego Tomczyka.

pokaż więcej
Proszę czekać...