Pracownikowi służby bhp, jak również żadnemu innemu pracownikowi, nie przysługuje prawo do nakładania na pracownika kary porządkowej. Możliwe jest to wyłącznie w przypadku upoważnienia wystawionego przez pracodawcę do występowania w jego imieniu w tym zakresie, przy zachowaniu trybu oraz katalogu kar określonych w Kodeksie pracy.
UZASADNIENIE
Na pracodawcy ciąży obowiązek reagowania na zawinione naruszenie przez pracowników przepisów bhp. Pracodawcy, za uchybienie przez pracownika obowiązkom pracowniczym, przysługuje prawo zastosowania jednej z kar określonych w Kodeksie pracy wobec pracownika. Pracodawca ma obowiązek stosowania wyłącznie kodeksowego katalogu kar porządkowych w trybie określonym w Kodeksie pracy.
WSKAZÓWKA!
Pracodawca nie ma obowiązku ustalenia dodatkowej procedury karania pracownika. Jednak istnienie takiej procedury bądź określenie trybu karania pracowników w regulaminie pracy zapobiegłoby tego typu błędom.
Służba bhp jest uprawniona wyłącznie do występowania do pracodawcy o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (§ 3 pkt 4 rozporządzenia z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy).
W praktyce, w przypadku stwierdzenia przez pracownika służby bhp naruszania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracownika, zgłasza on pracodawcy ten fakt w formie pisemnej bądź ustnej.
WAŻNE!
Do celów dowodowych wskazane jest powiadomienie pracodawcy o naruszeniu zasad bhp na piśmie z dokładnym opisem zachowania pracownika, które świadczy o naruszeniu przepisów bhp, okoliczności zdarzenia oraz – jeżeli jest to możliwe – przedstawienie świadków.
Między innymi na tej podstawie pracodawca ma obowiązek podjęcia decyzji o zastosowaniu (bądź nie) kary porządkowej w stosunku do pracownika. Ponadto kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika (zgodnie z art. 109 k.p.). O zastosowanej karze pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie:
- wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych,
- umieszczając datę dopuszczenia się przez pracownika tego naruszenia oraz
- informując go o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego wniesienia.
Odpis zawiadomienia składa się do akt osobowych pracownika.
PODSTAWA PRAWNA
- Rozdział VI, art. 23711 § 1 i 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
- Par. 3 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 1997 r. nr 109, poz. 704).