Wszystkie deklaracje rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK tracą swoją ważność wraz z końcem lutego 2023 r. Dotyczy to także deklaracji pracowników, którzy już nie pracują w danym podmiocie. W razie ich ponownego zatrudnienia, zachowanie pracodawcy zależy od tego, czy pracownik wrócił do pracy przed czy po tzw. ponownym autozapisie.
Tzw. ponowny autozapis to nie tylko automatyczne „zapisanie” do PPK osób, które zrezygnowały z uczestnictwa w programie przed zawarciem w ich imieniu i na ich rzecz umowy o prowadzenie PPK (mowa tu o osobach wieku 18-55 lat, czyli tych, które do PPK „zapisywane” były automatycznie, a nie na wniosek), ale także wznowienie wpłat do PPK za uczestników programu, którzy wcześniej zrezygnowali z ich dokonywania.
Pracodawca zobowiązany jest co 4 lata (pierwszy raz w 2023 roku), od 1 kwietnia, dokonywać wpłat do PPK za osoby, które wcześniej złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, chyba że osoba zatrudniona/uczestnik PPK ponownie zrezygnuje z dokonywania wpłat do PPK, składając podmiotowi zatrudniającemu deklarację o rezygnacji. W przypadku osób zatrudnionych niebędących uczestnikami PPK niezbędne będzie wcześniejsze zawarcie dla nich umowy o prowadzenie PPK - nowej umowy nie zawiera się dla uczestników PPK, którzy zrezygnowali z dokonywania wpłat w trakcie oszczędzania.
Ponowne zatrudnienie przed autozapisem
Pracownicy zatrudniani kolejny raz u tego samego pracodawcy, którzy już złożyli mu deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, jeśli nie zmienią zdania co do oszczędzania w PPK, nie muszą składać jej kolejny raz. Należy jednak pamiętać, że deklaracja o rezygnacji jest skuteczna tylko do ostatniego dnia lutego roku, w którym ma miejsce tzw. ponowny autozapis. Oznacza to, że pracownik, który w trakcie poprzedniego zatrudnienia złożył deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, w razie ponownego zatrudnienia u tego pracodawcy - np. w styczniu br. - nie musiał, jeśli nadal nie chciał oszczędzać w PPK, od razu ponownie składać tej deklaracji. Wcześniejsza deklaracja jest bowiem skuteczna do końca lutego br. co oznacza, że w przypadku:
- pracownika niebędącego jeszcze uczestnikiem PPK – pracodawca nie „zapisze” go w styczniu ani w lutym do PPK;
- uczestnika PPK – od wynagrodzeń wypłaconych uczestnikowi PPK w tych miesiącach pracodawca nie naliczy wpłat do PPK.
Oczywiście pod warunkiem, że pracownik nie „odwoła” wcześniej deklaracji o rezygnacji, składając pracodawcy wniosek o dokonywanie wpłat do PPK.
Ponowne zatrudnienie po autozapisie
Inaczej będzie, jeśli do ponownego zatrudnienia pracownika dojdzie już po tzw. ponownym autozapisie. Konsekwencją tego, że deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK obowiązuje do końca lutego roku, w którym następuje automatyczne wznowienie wpłat do PPK, jest to, że nawet w sytuacji, gdy pracownik nie pozostaje w zatrudnieniu w tym dniu, złożona przez niego deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK przestaje obowiązywać. Tym samym, w razie ponownego zatrudnienia uczestnika PPK w tym samym podmiocie zatrudniającym, np. w marcu, kwietniu lub później, wpłaty do PPK pracodawca powinien naliczyć począwszy od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego temu uczestnikowi PPK (o ile uczestnik ten nie złoży kolejnej deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK). W przypadku ponownego zatrudnienia pracownika niebędącego jeszcze uczestnikiem PPK, pracodawca powinien najpierw „zgłosić” go do programu. I powinien to zrobić niezwłocznie, oczywiście jeśli pracownik posiada wymagany okres zatrudnienia i nie złoży mu ponownie deklaracji o rezygnacji.
Ważne! W sytuacji, gdy po złożeniu deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK uczestnik PPK wróci do oszczędzania w tym programie w ramach tzw. ponownego autozapisu, to deklaracje w zakresie wysokości wpłaty podstawowej i dodatkowej, złożone pracodawcy przed złożeniem deklaracji o rezygnacji pozostaną ważne. Ustawa o PPK nie określa terminu obowiązywania deklaracji dotyczących wysokości wpłaty podstawowej oraz deklaracji wpłaty dodatkowej. Zgodnie z art. 27 ust. 6 uczestnik PPK może zmienić wysokość wpłaty podstawowej, wpłaty dodatkowej lub zrezygnować z dokonywania wpłaty dodatkowej w formie zmiany złożonej deklaracji dotyczącej wysokości wpłat do PPK.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu +48 22 703 43 10. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
Podstawa prawna:
ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 46)