Dochód pracownika – to przychód pomniejszony o koszty (zryczałtowane – z góry określone w pewnej stałej kwocie bądź w wysokości wydatków faktycznie poniesionych) jego uzyskania. Od dochodu oblicza się podatek.
W przypadku jednoczesnego zatrudnienia u kilku pracodawców pracownik może dokonać potrącenia kosztów uzyskania przychodu od każdego wynagrodzenia za pracę odrębnie. Jednak za cały rok koszty te nie mogą przekroczyć maksymalnej kwoty określonej w ustawie.
Przychody z pracy obejmują nie tylko wypłaty pieniężne, ale również m.in. świadczenia w naturze, ich ekwiwalenty, świadczenia ponoszone za pracownika (np. koszty ubezpieczenia) związane ze stosunkiem pracy. Przychodami z pracy są przede wszystkim: wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, wypłaty za czas niewykonywania pracy (np. za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy, urlop wypoczynkowy). Nie każdy przychód ze stosunku pracy stanowi dochód, np. zwolnione z podatku dochodowego będą diety z tytułu podróży służbowych, ekwiwalent za używanie prywatnych narzędzi przez pracownika