Regulacje europejskie w zakresie zwolnień grupowych

Katarzyna M. Świderska
rozwiń więcej
Aby ustalić, czy dane zwolnienie ma charakter zwolnienia grupowego, należy brać pod uwagę liczbę zwalnianych pracowników. Przepisy dyrektywy pozostawiają w tej materii swobodę decyzji państwom członkowskim.

Problematyka zwolnień grupowych została uregulowana w dyrektywie 98/59/WE z 20 lipca 1998 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do zwolnień grupowych (DzUrz WE L 225, 12.8.1998 r., s. 16-21), której celem jest zwiększenie stopnia ochrony pracowników w przypadku zwolnień grupowych, uwzględniające potrzebę zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego we Wspólnocie.

Autopromocja

We Wspólnotowej Karcie Socjalnych Praw Podstawowych Pracowników, przyjętej podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Strasburgu 9 grudnia 1989 r., stwierdzono, że „zakończenie tworzenia rynku wewnętrznego musi prowadzić do poprawy warunków życia i pracy pracowników we Wspólnocie Europejskiej (...). Tam, gdzie jest to konieczne, poprawa ta musi obejmować rozwój niektórych aspektów ustawodawstwa pracy, takich jak procedury zwolnień grupowych lub procedury dotyczące upadłości”.

Dyrektywa definiuje jako zwolnienia grupowe takie zwolnienia, które są dokonywane przez pracodawcę z jednego lub więcej powodów niezwiązanych z konkretnym pracownikiem, w przypadku gdy liczba zwolnień wynosi (w zależności od decyzji państwa członkowskiego):

• w okresie 30 dni:

- co najmniej 10 w przedsiębiorstwach zatrudniających zwykle więcej niż 20, a mniej niż 100 pracowników,

- co najmniej 10% liczby pracowników w przedsiębiorstwach zatrudniających zwykle co najmniej 100, a mniej niż 300 pracowników,

- co najmniej 30 w przedsiębiorstwach zatrudniających zwykle co najmniej 300 pracowników;

• w okresie 90 dni, co najmniej 20 osób, niezależnie od liczby pracowników zwykle zatrudnionych w tych przedsiębiorstwach.

Aby ustalić, czy dane zwolnienia mają już charakter zwolnień grupowych czy też nie, bierze się pod uwagę każdą formę wygaśnięcia umowy o pracę, która następuje z inicjatywy pracodawcy, z jednego lub więcej powodów niezwiązanych z poszczególnym pracownikiem, pod warunkiem że zwalnianych jest co najmniej 5 osób.

Dyrektywa zawiera również listę przypadków, w których jej stosowanie może zostać wyłączone.

Nie stosuje się dyrektywy, gdy:

• zwolnienia grupowe są dokonywane w ramach umów o pracę zawartych na czas określony lub na wykonanie szczególnego zadania, z wyjątkiem przypadku, gdy takie zwolnienia następują przed upływem terminu, na który umowa została zawarta lub przed wykonaniem tych umów,

• zwalniani mają być pracownicy administracji publicznej lub instytucji prawa publicznego (lub w przypadku gdy państwa członkowskie nie stosują tego pojęcia, do jednostek będących ich odpowiednikami),

• zwolnieniami mają być objęci pracownicy załóg statków morskich.

Tryb dokonywania wypowiedzeń grupowych

Pracodawca, który zamierza dokonać zwolnienia grupowego, powinien rozpocząć we właściwym czasie konsultacje z przedstawicielami pracowników, dostarczając im niezbędnych informacji. Takie konsultacje obejmują sposoby i możliwości uniknięcia zwolnień grupowych lub ograniczenia liczby dotkniętych nimi pracowników, jak również możliwości złagodzenia ich konsekwencji poprzez wykorzystanie towarzyszących im środków socjalnych, mających na celu m.in. pomoc w przeszeregowaniu lub przekwalifikowaniu zwalnianych pracowników. Państwa członkowskie mogą dopuścić możliwość korzystania przez przedstawicieli pracowników z pomocy ekspertów. Aby umożliwić przedstawicielom pracowników przygotowanie konstruktywnych propozycji, pracodawca w trakcie trwania konsultacji zobowiązany jest do przekazywania im szczegółowych informacji o sytuacji związanej z zatrudnieniem.

Wykaz informacji przekazywanych przez pracodawcę przedstawicielom pracowników w ramach procesu konsultacji obejmuje:

• przyczyny zamierzonych zwolnień,

• liczbę i kategorie pracowników przewidzianych do zwolnienia,

• liczbę i kategorie pracowników zatrudnionych,

• przewidywany okres zwolnień,

• przewidywane kryteria selekcji pracowników, którzy mają zostać zwolnieni, jeśli ustawodawstwo lub praktyka krajowa dają taką możliwość pracodawcy,

• przewidywaną metodę obliczania odszkodowań za zwolnienia, niewynikającą z prawodawstwa lub praktyki krajowej.

WaŻne!

Podczas rozpatrywania ewentualnych naruszeń obowiązków informacyjnych, konsultacyjnych i notyfikacji, przewidzianych dyrektywą, nie uwzględnia się jakichkolwiek argumentów ze strony pracodawcy, które jako powód uchybień podają informację, że przedsiębiorstwo, które podjęło decyzję prowadzącą do zwolnień grupowych, nie dostarczyło pracownikowi wymaganych informacji.

Pracodawca jest również zobowiązany do poinformowania właściwe władze państwowe o zamiarze zwolnień oraz o podjętych środkach w celu ich przeciwdziałania.

W zawiadomieniu tym należy podać informacje o:

• przyczynach dokonywanych zwolnień,

• liczbie pracowników, którzy mają być zwolnieni,

• liczbie pracowników pracujących,

• okresie, w którym zwolnienia mają być przeprowadzone.

Przedstawiciele pracowników mogą organowi władzy przekazać swoje uwagi dotyczące takiej informacji.

Zawiadomienie musi być przekazane na co najmniej 30 dni przed planowaną datą zwolnień. Dyrektywa zobowiązuje stosowne władze, aby czas ten wykorzystały na poszukiwanie rozwiązania problemów wynikających ze zwolnienia grupowego. Gdyby jednak problemy wynikłe z planowanych zwolnień nie mogły być rozwiązane w czasie tego początkowego okresu, właściwa władza może przedłużyć ten okres do 60 dni.

Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia przedstawicielom pracowników lub samym pracownikom możliwości korzystania z procedur administracyjnych lub sądowych w celu wyegzekwowania przestrzegania i wykonywania obowiązków w niej przewidzianych.

Podstawa prawna

• dyrektywa Rady nr 98/59/WE z 20 lipca 1998 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do zwolnień grupowych (DzUrz WE L 225, 12.8.1998 r., s. 16-21).

Katarzyna M. Świderska

Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...