Wynagrodzenie za czas odsunięcia od pracy z powodu przeciwwskazań do jej wykonywania

Mariusz Pigulski
ekspert ds. prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo-płacowej
rozwiń więcej
Pracownik przedstawił nam 5 września br. decyzję z ZUS o przyznaniu renty. W tym samym dniu złożyliśmy mu 3-miesięczne wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Pracownik w tym czasie nie będzie świadczył pracy, ponieważ nie jest zdolny do jej wykonywania na ostatnio zajmowanym stanowisku, a nie mamy możliwości przeniesienia go na inne. Jakie wynagrodzenie w okresie wypowiedzenia powinniśmy wypłacać temu pracownikowi?

Jeżeli nie ma możliwości przeniesienia pracownika na inne stanowisko, w okresie wypowiedzenia należy zwolnić go z obowiązku świadczenia pracy. Za ten czas pracownik powinien otrzymać wynagrodzenie obliczone w zależności od uznania, tj. jak za przestój lub jak za urlop wypoczynkowy albo jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy.

Autopromocja

UZASADNIENIE

Pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na danym stanowisku. W przypadku Państwa pracownika nabycie prawa do renty oznacza istnienie przeciwwskazań do świadczenia pracy na dotychczas zajmowanym stanowisku, a to oznacza, że nie można go dopuścić do wykonywania dotychczasowej pracy.

Gdy niezdolność do realizowania zadań służbowych na danym stanowisku, stwierdzona orzeczeniem lekarskim, wystąpiła na skutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, a pracownik nie został uznany za niezdolnego do pracy w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, to pracodawca jest zobowiązany do przeniesienia pracownika do innej, odpowiedniej pracy (art. 231 Kodeksu pracy). Chodzi tu o pracę, która będzie możliwa do wykonywania ze względu na stan zdrowia pracownika, jeżeli posiada on właściwe kwalifikacje do jej świadczenia.

Jeśli niezdolność powstała z innych przyczyn niż wyżej wymienione, pracodawca, mimo że nie ma obowiązku przenoszenia pracownika na inne stanowisko, może to zrobić.

W przedstawionych okolicznościach przyznanie pracownikowi renty, a tym samym stwierdzenie przeciwwskazań lekarskich do wypełniania obowiązków służbowych, stanowi przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony (zob. m.in. wyrok SN z 16 grudnia 1999 r., I PKN 469/99, OSNP 2001/10/346). Jeśli nie ma możliwości powierzenia takiej osobie innej pracy, pracodawca powinien do czasu rozwiązania umowy zwolnić ją ze świadczenia pracy. Za czas odsunięcia od pracy z powodu stanu zdrowia pracownik ma prawo do dotychczasowego wynagrodzenia. Mimo że nie ma przepisu, który gwarantowałby takie uprawnienie, to może ono wynikać m.in. z faktu, że pracodawca nie przeniósł pracownika na inne stanowisko, a tym samym nie umożliwił mu dalszego świadczenia pracy. Należy przy tym uznać, że pracownik miałby prawo do wynagrodzenia bez świadczenia pracy także wtedy, gdyby został uznany za całkowicie niezdolnego do pracy.

WAŻNE!

Za okres niewykonywania pracy z powodu zwolnienia pracownika z jej świadczenia zatrudnionemu przysługuje wynagrodzenie nie niższe od tego, które by otrzymał, gdyby normalnie pracował.

W kwestii obliczania płacy należnej za czas zwolnienia ze świadczenia pracy prezentowane są 3 stanowiska.

Pierwsze z nich zakłada, że zatrudnionemu za czas niewykonywania pracy, jeżeli był gotów do jej świadczenia, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania (wyłącznie płaca zasadnicza – uzasadnienie uchwały SN z 3 kwietnia 2007 r., II PZP 4/07, OSNP 2007/21-22/307) określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – 60% wynagrodzenia (art. 81 Kodeksu pracy). Jednak w żadnym przypadku takie wynagrodzenie (w odniesieniu do pełnego etatu) nie może być niższe od płacy minimalnej (w 2011 r. – 1386 zł). Takie stanowisko zajął również Sąd Najwyższy w wyroku z 16 czerwca 2005 r. (I PK 260/04; OSNP 2006/9-10/145), w którym stwierdził, że pracownik zwolniony przez pracodawcę z obowiązku świadczenia pracy doznaje przeszkód w jej wykonywaniu z przyczyn dotyczących pracodawcy (art. 81 § 1 Kodeksu pracy) i z tego tytułu przysługuje mu wynagrodzenie w wysokości określonej w tym przepisie.

Zgodnie z drugim poglądem, wynagrodzenie za czas zwolnienia ze świadczenia pracy należy obliczać jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy.

Natomiast według trzeciego stanowiska, kalkulując wysokość wynagrodzenia za dni zwolnienia ze świadczenia pracy należy stosować zasady przyjęte do obliczania ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy.

Porównując wskazane wyżej możliwości obliczania wynagrodzenia za okres zwolnienia ze świadczenia pracy należy stwierdzić, że najbardziej korzystne dla pracownika jest stosowanie zasad obowiązujących przy ekwiwalencie za urlop. W pojęciu wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną mieści się bowiem wyłącznie stawka wynagrodzenia zasadniczego, wynikająca z umowy o pracę, określona godzinowo lub miesięcznie. Ponadto zasady obliczania ekwiwalentu za urlop stosowane są w przypadku ustalania innych należności ze stosunku pracy, których charakter jest bardzo zbliżony do wynagrodzenia należnego w okresie zwolnienia ze świadczenia pracy, jak np. wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy, przysługujące pracownikowi przywróconemu do pracy. Dla pracodawcy najbezpieczniejsze będzie przyjęcie takiego sposobu obliczania wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy, gdyż tylko wtedy nie narazi się na roszczenia pracownika.

Zagrożenie

Pracodawca, który ustali wysokość wynagrodzenia za okres zwolnienia ze świadczenia pracy jak za przestój, może narazić się na spór sądowy z pracownikiem.

Podstawa prawna

  • art. 81 § 1, art. 231, art. 291 § 1 Kodeksu pracy,
  • § 6–19 rozporządzenia z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. Nr 2, poz. 14 ze zm.),
  • § 1, § 4, § 4a rozporządzenia z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289 ze zm.).
Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...