Czy prowizję za zakup bonów towarowych można pokryć ze środków zfśs

Jadwiga Stefaniak
rozwiń więcej
Zamierzamy najuboższym pracownikom zakupić ze środków zfśs bony towarowe na Wielkanoc. Mamy przy ich zakupie zapłacić 1% prowizję. Czy tę prowizję można pokryć ze środków zfśs?

RADA

Autopromocja

Wydatek na poniesienie prowizji nie może obciążać zfśs. Prowizja jest odrębnym i dodatkowym kosztem zakupu przez pracodawcę świadczeń socjalnych (bonów towarowych), niestanowiącym integralnego składnika wartości tego świadczenia. W związku z tym wydatek ten powinien być poniesiony ze środków obrotowych.

UZASADNIENIE

Definicję zakładowej działalności socjalnej, czyli rodzaje i formy wydatków dopuszczonych do sfinansowania z zfśs, określa art. 2 pkt 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.), zwanej dalej: ustawą o zfśs. Obejmuje ona m.in. udzielanie materialnej pomocy w formie finansowej i rzeczowej. Do tej ostatniej formy można zaliczyć, obok zakupu przez pracodawcę konkretnych towarów, które są uzasadnione potrzebami i sytuacją socjalną osób uprawnionych, także zakup znaków legitymacyjnych wymiennych wyłącznie na towary (bonów, kuponów itp.). Jednocześnie należy pamiętać, że bon towarowy, jeśli jest finansowany z zfśs, jest formą bezzwrotnej pomocy materialnej (zapomogi), co oznacza, że:

• możliwość ubiegania się przez pracowników o taką formę świadczenia powinna wynikać z postanowień regulaminu zfśs obowiązującego u danego pracodawcy,

• decyzja o jego przyznaniu i wysokości jest uzależniona wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej (dochodowej) osób uprawnionych, co wyklucza praktykę traktowania tego świadczenia jako prezentu świątecznego, niepowiązanego z potrzebą socjalną i sytuacją dochodową osób, do których adresuje się świadczenie. W tym kontekście zawsze będzie budzić wątpliwości praktyka przyznawania bonów towarowych w jednym terminie (np. przed świętami).

Zgodnie z art. 10 ustawy o zfśs, obowiązek administrowania tym funduszem, a więc organizowania zakładowej działalności socjalnej, spoczywa na pracodawcy. Pojęcie „administrowanie” dotyczy także problemu zapewnienia obsługi kadrowej, finansowej i prawno-organizacyjnej temu funduszowi.

Ponieważ tworzenie funduszu jest kwalifikowane jako obowiązek pracodawcy związany z zatrudnianiem pracowników, to wszelkiego rodzaju wydatki związane z obsługą funduszu, a także finansowanie z jego środków działalności socjalnej, są wydatkami (kosztami) pracodawcy. Nie powinny one obciążać samego funduszu.

Na wydatki związane z obsługą funduszu składają się m.in.: koszty organizowania działalności socjalnej, koszty otwarcia i obsługi specjalnego rachunku bankowego (opłaty i prowizje bankowe), koszty ewentualnego oprogramowania komputerowego wspomagającego obsługę działalności socjalnej, wynagrodzenia pracowników zajmujących się organizacją działalności socjalnej - jeżeli pracodawca przewiduje zatrudnienie pracowników wyłącznie do tych celów również koszty ich ewentualnych szkoleń z tego zakresu.

Prowizja, co do zasady, jest wynagrodzeniem otrzymywanym za pośrednictwo w transakcji handlowej, z reguły stanowiącym pewien umówiony procent wartości transakcji. W przypadku bonów towarowych finansowanych ze środków zfśs jako świadczeń socjalnych, prowizja należna sprzedającemu jest kosztem dodatkowym, niewłączonym w wartość samego bonu - czyli świadczenia, które trafia do pracowników i innych osób uprawnionych. W związku z tym nie ma podstaw do obciążania nią zfśs. Jako koszt udostępnienia świadczenia - materialnej pomocy w formie rzeczowej - powinna być sfinansowana ze środków bieżących pracodawcy.

Organy skarbowe, zajmując stanowisko w sprawie stosowania przepisów podatkowych odnoszących się do charakteru wszelkiego rodzaju prowizji towarzyszących operacjom finansowym, wyrażają przeważnie pogląd, że jest ona także kosztem podatkowym, jeśli jej poniesienie jest konieczne i warunkuje przeprowadzenie transakcji (np. prowizje od kredytów bankowych).

W przedstawionej sytuacji powinni się Państwo zastanowić nad wyborem innego oferenta znaków legitymacyjnych (bonów, talonów, kuponów), który nie pobiera od nich prowizji. Na rynku tych usług funkcjonują bowiem firmy, które od kupującego bony, talony nie pobierają dodatkowych opłat.

• art. 2 pkt 1, art. 10 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.).

Jadwiga Stefaniak

specjalista w zakresie zfśs

Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...