Procedura rezygnacji z zfśs

Bez uzgodnienia ze związkiem zawodowym lub z reprezentantami pracowników pracodawca nie może zrezygnować z tworzenia zfśs.

Możliwości rezygnacji z tworzenia zfśs nie mają pracodawcy sfery budżetowej. Dotyczy to pracodawców prowadzących działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 20, 21 i 24-27 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (DzU nr 249, poz. 2104 ze zm.). Tworzą oni fundusz bez względu na stan zatrudnienia.

Autopromocja

Pozostali pracodawcy mogą zrezygnować z tworzenia zfśs. Możliwość taką daje art. 3 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.).

Pracodawcy zatrudniający powyżej 20 pracowników

Pracodawcy zatrudniający od 1 stycznia co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą zrezygnować z tworzenia zfśs. Mniejsze zakłady pracy - zatrudniające 20 i więcej pracowników, ale poniżej 20 w przeliczeniu na pełne etaty - mogą tworzyć zfśs albo wypłacać świadczenia urlopowe, albo też z tego zrezygnować.

Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty oraz pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, ale poniżej 20 w przeliczeniu na pełne etaty może zrezygnować z tworzenia zfśs:

• przez odpowiednie zapisy w układzie zborowym pracy,

• przez odpowiednie zapisy w regulaminie wynagrodzenia po uzgodnieniu tego z zakładową organizacją związkową (zakładowymi organizacjami związkowymi), jeżeli taka w zakładzie pracy nie działa,

• przez odpowiednie zapisy w regulaminie wynagrodzenia po uzgodnieniu tego z pracownikiem wybranym przez załogę zakładu pracy w celu reprezentowania jej interesów.

Rezygnacja może mieć miejsce w każdym czasie, pracodawcy ci nie są związani w tym zakresie żadnym terminem.

Postanowienie dotyczące rezygnacji powinno znaleźć się w układzie zbiorowym pracy. W sytuacji gdy układu zbiorowego nie ma, postanowienie w tej sprawie zawiera regulamin wynagradzania. Zgodnie z art. 772 § 4 k.p. w zakładzie pracy, w którym działa organizacja związkowa, regulamin wynagradzania (a także zmiany do tego regulaminu) ustala pracodawca po obligatoryjnych uzgodnieniach ze związkiem zawodowym. Decyzja w sprawie rezygnacji z tworzenia zfśs podjęta przez pracodawcę bez uzgodnienia z działającą w jego firmie organizacją związkową (lub przedstawicielem pracowników) będzie nieważna.

W przypadku gdy w zakładzie pracy działa więcej niż jedna organizacja związkowa, we wszystkich sprawach wymagających zawarcia porozumienia lub uzgodnienia stanowiska z organizacjami związkowymi organizacje te przedstawiają wspólnie uzgodnione stanowisko. Sposób ustalania i przedstawiania tego stanowiska przez każdorazowo wyłanianą do tych spraw wspólną reprezentację związkową określa porozumienie zawarte przez organizacje związkowe.

W przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna organizacja związkowa, pracodawca ma wbrew pozorom ułatwione zadanie - przepisy dają możliwość w pewnych sytuacjach podjęcia decyzji przez niego samego (po upływie wskazanego terminu). Jeżeli zaś jest to tylko jeden związek zawodowy, może powstać problem - rezygnacja z tworzenia zfśs może nastąpić dopiero wówczas, gdy zostanie to nie tyle skonsultowane ze związkiem zawodowym, co z nim uzgodnione. Uzgodnienie oznacza konieczność ustalenia wspólnego stanowiska, a zatem negocjacje w tej kwestii prowadzone będą do skutku.

Związek zawodowy, który nie spełnia wymogu liczby członków, nie posiada uprawnień organizacji związkowej, a co za tym idzie, nie trzeba z nim uzgadniać m.in. rezygnacji z tworzenia zfśs.

Jeśli w zakładzie pracy nie działa żadna organizacja związkowa, postanowienia regulaminu wynagrodzenia dotyczące rezygnacji z tworzenia zfśs pracodawca będzie uzgadniał z pracownikiem wybranym przez załogę zakładu pracy w celu reprezentowania jej interesów. Ważne, by osoba ta była umocowana przez pracowników do uzgodnień także w kwestii działalności socjalnej.

Na wybór reprezentanta załogi powinni mieć wpływ (albo przynajmniej możliwość wpływu) wszyscy pracownicy. Nie ma jednak wymogu, by zasięgać w tej sprawie opinii osób, które w danym dniu przebywają na zwolnieniach lekarskich, urlopach wypoczynkowych, czy też z innych powodów są nieobecne w zakładzie pracy.

Podkreślenia wymaga, że pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty nie może w miejsce zfśs zdecydować się na wypłacanie świadczeń urlopowych na zasadach wskazanych w ustawie o zfśs. Świadczenie urlopowe mogą wypłacać tylko zakłady pracy, w których zatrudnienie jest mniejsze niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

Pracodawca zatrudniający poniżej 20 pracowników

Pracodawca zatrudniający poniżej 20 pracowników, który nie jest objęty układem zbiorowym pracy oraz nie jest zobowiązany do wydawania regulaminu wynagrodzenia, informacje w sprawie nieutworzenia zfśs i niewypłacania świadczenia urlopowego przekazuje pracownikom w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego. Dokonuje tego w sposób przyjęty w zakładzie pracy (np. przez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń, przekazanie pisma w tej sprawie przez kierowników działów).

Procedura rezygnacji jest tutaj wyraźnie inna. Pracodawca taki związany jest ustawowym terminem na przekazanie pracownikom informacji. W przeciwieństwie zatem do większych firm musi sprawę tę rozstrzygnąć w ciągu pierwszego miesiąca kalendarzowego każdego roku.

Przykład

Pracodawca zatrudniający poniżej 20 osób zapomniał w styczniu 2008 r. poinformować pracowników o zaprzestaniu wypłacania świadczeń urlopowych, które do końca 2007 r. roku wypłacał. Zrobił to dopiero pod koniec lutego. Jeden z pracowników wystąpił do niego z wnioskiem o wypłatę takiego świadczenia.

Artykuł 3 ust. 3 ustawy o funduszu nakłada w przypadku rezygnacji obligatoryjny obowiązek przekazania pracownikom takiej informacji w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego. Jeśli tak się nie stało (zwłaszcza w obliczu dotychczasowej praktyki w zakładzie pracy), pracownik ten (a w konsekwencji także inni spełniający warunki do uzyskania świadczenia) będzie się mógł skutecznie domagać wypłaty świadczenia urlopowego.

„Mały” pracodawca nie musi także uzgadniać rezygnacji ze związkiem zawodowym lub przedstawicielem pracowników.

Marek Rotkiewicz

Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

pokaż więcej
Proszę czekać...