Komisja socjalna

Anna Martuszewicz
rozwiń więcej
Przepisy ustawy o zfśs nie regulują zasad tworzenia i działania komisji socjalnych (nazywanych też służbą socjalną). Ich tworzenie, działanie i zakres uprawnień może wynikać jedynie z przepisów wewnątrzzakładowych i nie może naruszać postanowień ustawy.

Tryb przyznawania świadczeń z funduszu nie jest uregulowany przepisami. Prawo do określenia tych zasad przysługuje pracodawcy i organizacjom związkowym (lub przedstawicielowi pracowników) w regulaminie funduszu. Jednak jeden aspekt został unormowany w art. 27 ustawy o związkach zawodowych. Określa on obowiązek pracodawcy uzgadniania z zakładową organizacją związkową przyznania pracownikom świadczeń z funduszu, co sprowadza się do niemożności przyznania świadczenia przy sprzeciwie organizacji związkowej (albo przy sprzeciwie pracodawcy).

Autopromocja

W przypadku działania u pracodawcy kilku organizacji związkowych uzgodnienie przyznania świadczeń powinno nastąpić ze wszystkimi organizacjami. W imieniu związku zawodowego działa organ określony w statucie do reprezentowania związku (z reguły zarząd) lub osoby przez ten organ upełnomocnione do działania. Jeżeli w zakładzie związki nie działają – świadczenia może przyznawać samodzielnie pracodawca.

Komisja socjalna jako organ opiniodawczy

W praktyce często w regulaminie funduszu powołuje się tzw. komisję socjalną. Jej rola sprowadza się zazwyczaj do zebrania wniosków o przyznanie świadczenia oraz innych wymaganych dokumentów. Zajmuje się również wstępną kwalifikacją wniosków, przedstawia pracodawcy i związkom (jako przydzielającym świadczenia) rekomendacje w zakresie przyznania bądź nieprzyznania świadczenia. Taka rola komisji jest jak najbardziej dopuszczalna w świetle przepisów ustawy o funduszu.

Komisja socjalna jako organ przyznający świadczenia

Komisja socjalna może mieć prawo przyznawania świadczeń tylko, gdy są spełnione następujące warunki:

  • taką rolę nadaje jej regulamin funduszu,
  • w skład komisji wchodzą:

– uprawnieni reprezentanci pracodawcy,

– osoby działające w imieniu związku zawodowego, uprawnione do działania w zakresie przyznawania świadczeń.

Uprawnionym do reprezentowania pracodawcy w tym zakresie będzie osoba lub organ zarządzający lub inna wyznaczona do tego osoba. Wyznaczenie to może nastąpić bądź w przepisach organizacyjnych firmy (statut, regulamin organizacyjny), bądź w drodze pełnomocnictwa. Co do zasady uprawniony do działania w zakresie funduszu z ramienia związków jest zarząd organizacji. Nie można jednak wykluczyć, że będzie on działał przez pełnomocnika.

Jeżeli powyższe warunki nie zostaną spełnione, komisja taka może być traktowana jedynie jako ciało wstępnie kwalifikujące wnioski. Przyznanie świadczeń wymaga uzgodnienia między upoważnioną osobą ze strony pracodawcy a organem tego związku wskazanym w statucie. Oczywiście u pracodawcy, u którego nie działa organizacja związkowa, w skład komisji będą mogli wejść jedynie przedstawiciele pracodawcy jako przyznającego świadczenia, chyba że regulamin nada jakieś uprawnienia w zakresie przyznawania świadczeń także przedstawicielom pracowników.


Skład komisji socjalnej

Skład komisji każdorazowo powinien wynikać z regulaminu funduszu świadczeń socjalnych. Jednak w przypadku gdy komisja miałaby pełnić rolę ciała przyznającego świadczenia, jej ramowy skład wynika z przepisów. Będą do niej należeć zawsze przedstawiciele pracodawcy i związków zawodowych ustaleni zgodnie z regułami, o których mowa wyżej. W przypadku gdy komisja miałaby pełnić rolę pomocniczą, strony ustalające treść regulaminu funduszu mają większą dowolność. Do składu komisji można wprowadzić wówczas inne osoby, np. przedstawicieli emerytów i rencistów, przedstawiciela pracowników.

Redagując zapisy regulaminu w tym zakresie, należy pamiętać, aby wskazywały osoby wchodzące w skład komisji w sposób precyzyjny, nie imiennie (w takim przypadku w razie konieczności dokonania zmian niezbędna byłaby zmiana regulaminu). Przykładowo może to nastąpić przez wskazanie stanowisk (np. członek zarządu spółki, pracownik działu personalnego) lub funkcji (zarząd związku zawodowego, osoba wyznaczona przez zarząd związku zawodowego). Konkretyzacja imienna nastąpi wówczas poza regulaminem w trybie poleceń służbowych, zarządzeń itp. W szczególności należy brać pod uwagę, że nieprawidłowe może być ogólne wskazanie „przedstawiciele związku”. Może się wówczas okazać, że zapis taki zostanie zakwestionowany przez organizacje związkowe, które różnie zinterpretują taki wpis.

Wprowadzenie komisji nie narusza uprawnień związków zawodowych

W zakładach, w których działa kilka organizacji związkowych, zdarza się, że nie są one w stanie uzgodnić wspólnego stanowiska w zakresie treści regulaminu funduszu. Wtedy regulamin jest wprowadzany samodzielnie przez pracodawcę, niekiedy przy akceptacji niektórych związków. Praktyczna realizacja zapisów powołujących komisję socjalną jest uzależniona od dobrej woli organizacji związkowych.

Warunkiem działania komisji socjalnej, w skład której będą wchodzić upełnomocnieni przedstawiciele związków (w miejsce jej organu statutowego), jest zgoda organizacji związkowych na takie rozwiązanie. Pracodawca nie może sam, nawet przy prawidłowym samodzielnym wprowadzeniu regulaminu funduszu, ograniczyć uprawnień związku wynikających z ustawy o związkach zawodowych w omawianym zakresie.

Ani ustawa o funduszu, ani ustawa o związkach zawodowych nie uprawniają do zawarcia w regulaminie postanowień wykraczających poza zakres przedmiotowy regulaminu określony w ustawie o funduszu. W związku z tym ograniczenie uprawnień statutowego organu związku może nastąpić jedynie za jego zgodą.

Przykład

Pracodawca ustalił w regulaminie zfśs, że świadczenia przyznaje komisja socjalna, której członkami są po jednym przedstawicielu każdej organizacji związkowej oraz 2 przedstawicieli pracodawcy. Trzy organizacje podpisały regulamin, jedna zaś nie chce brać udziału w pracach komisji, domagając się, aby pracodawca uzgadniał przyznawanie świadczeń z jej zarządem.

W tej sytuacji przy założeniu, że regulamin został wprowadzony w prawidłowym trybie, związki zawodowe, które wyraziły zgodę na dokonywanie uzgodnień w ramach komisji socjalnej, dokonują uzgodnień w ten sposób, uzgodnienia zaś z organizacją, która na taki tryb nie wyraziła zgody, powinny być dokonywane odrębnie w trybie art. 27 ustawy o związkach zawodowych.

Podstawa prawna:

  • art. 27 i art. 30 ust. 5 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (DzU z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm.),
  • art. 8 ust. 2 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2012 r. poz. 592).
Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...