Powinni Państwo wypłacić temu pracownikowi zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego od dnia powstania niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy, a więc bez okresu wyczekiwania, w wysokości 100% podstawy wymiaru.
UZASADNIENIE
Pracownik obowiązkowo podlega ubezpieczeniom społecznym, tj. emerytalnemu, rentowym, chorobowemu oraz wypadkowemu. Świadczenia z ubezpieczenia chorobowego przysługują pracownikowi dopiero po okresie wyczekiwania, tj. po 30 dniach podlegania temu ubezpieczeniu. Natomiast świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego przysługują pracownikowi od pierwszego dnia podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, a więc od dnia nawiązania stosunku pracy.
Pracownikowi, który stał się niezdolny do pracy na skutek wypadku przy pracy (albo choroby zawodowej), przysługuje zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego od pierwszego dnia niezdolności do pracy. Jeżeli pracownik podlega temu ubezpieczeniu z więcej niż jednego tytułu, to zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje mu z każdego tytułu, z którego podlega on temu ubezpieczeniu. Nie ma znaczenia, że świadczenie przysługuje z tytułu wypadku, który nie miał miejsca w Państwa firmie. Istotne jest to, że podstawą do jego wypłaty jest wypadek przy pracy.
WAŻNE!
Jeśli pracownik ulegnie wypadkowi przy pracy, ma prawo do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego z każdej pracy zarobkowej, z której podlega ubezpieczeniu wypadkowemu.
Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje od pierwszego dnia niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową nawet wtedy, gdy pracownik nie wykorzystał w danym roku kalendarzowym wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy i mimo że nie posiada okresu wyczekiwania. Nie jest istotne to, że pracownik nie ma w Państwa zakładzie wystarczająco długiego okresu podlegania ubezpieczeniu chorobowemu, ponieważ świadczenie to nie jest wypłacane z ubezpieczenia chorobowego, tylko z ubezpieczenia wypadkowego.
Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje ubezpieczonemu w wysokości 100% podstawy wymiaru (art. 9 ust. 1 ustawy wypadkowej).
W chwili gdy pracownik uległ wypadkowi w drugim zakładzie pracy, nie był zgłoszony do ubezpieczenia wypadkowego w Państwa firmie. Istotne jest jednak to, że pracownicy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym, w tym ubezpieczeniu wypadkowemu, od dnia nawiązania stosunku pracy (tutaj od 1 czerwca 2011 r.) do dnia ustania tego stosunku. Zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych należy dokonać w terminie 7 dni od powstania obowiązku ubezpieczenia (art. 36 ust. 4 ustawy systemowej). Zatem pracownik nie musi zostać zgłoszony do tych ubezpieczeń w dniu nawiązania stosunku pracy, co nie zmienia faktu, że od tego dnia podlega wszystkim obowiązkowym ubezpieczeniom.
Podstawa prawna
- art. 6 ust. 1 pkt 1, art. 8, art. 9 ust. 1 oraz ust. 3 pkt 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.),
- art. 36 ust. 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.).