Jak ustalać 60-dniową przerwę między dwoma okresami niezdolności do pracy spowodowanymi tą samą chorobą

Michał Culepa
rozwiń więcej
Do okresu zasiłkowego należy zaliczać każdą niezdolność do pracy, niezależnie od tego, czy ubezpieczony ma prawo do zasiłku chorobowego. Od dnia zakończenia każdej z nich należy liczyć odrębnie 60-dniową przerwę między dwoma okresami niezdolności do pracy spowodowanymi tą samą chorobą. Jeżeli okres ten nie przekracza 60 dni, zasiłek chorobowy nie przysługuje (na podstawie uchwały Sądu Najwyższego z 2 września 2009 r., II UZP 7/09).

Stanisław K. od 1999 r. podlegał ubezpieczeniu chorobowemu jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą. W okresie od 19 listopada 2007 r. do 18 maja 2008 r. otrzymał zasiłek chorobowy za pełny 182-dniowy okres zasiłkowy. Niezdolność do pracy była orzekana kolejno z powodu wielu różnych chorób.

Autopromocja

Zaświadczenie lekarskie Stanisława K. o niezdolności do pracy spowodowanej ostatnią chorobą stwierdza niezdolność do pracy od pierwszego dnia okresu zasiłkowego do 29 maja 2008 r. (okres zasiłkowy zakończył się 18 maja 2008 r.). Kolejne zaświadczenia lekarskie, składane przez ubezpieczonego wraz z wnioskami o wypłatę zasiłku chorobowego, wskazują na niezdolność do pracy w 2008 r. w następujących okresach: od 22 lipca do 7 września oraz od 30 września do 29 października 2008 r. Decyzją z października 2008 r. ZUS odmówił Stanisławowi K. przyznania prawa do zasiłku chorobowego za okresy: 22 lipca – 7 września 2008 r. i 30 września – 29 października 2008 r. Stanisław K. odwołał się od tej decyzji do sądu, jednak w toku procesu zmarł, a do sprawy wstąpili jego spadkobiercy.

Rozpoznający sprawę Sąd Okręgowy w G. skierował do Sądu Najwyższego pytanie prawne o następującej treści:

Czy zawarte w art. 9 ust. 2 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm., dalej ustawa zasiłkowa) sformułowanie „ustanie poprzedniej niezdolności do pracy” należy rozumieć jako ustanie niezdolności do pracy w znaczeniu medycznym, czy jako „ustanie prawa do zasiłku chorobowego po wyczerpaniu 182-dniowego okresu zasiłkowego”?

Kluczową kwestią okazała się sprawa wliczania poprzedniego okresu niezdolności do pracy. Artykuł 9 ust. 2 ustawy zasiłkowej stanowi bowiem, że do okresu zasiłkowego wlicza się okresy poprzedniej niezdolności do pracy spowodowanej tą samą chorobą, jeżeli przerwa między ustaniem poprzedniej a powstaniem ponownej niezdolności do pracy nie przekraczała 60 dni.

Pierwsze stanowisko, przyjmujące literalną wykładnię tego przepisu, uznaje za konieczne doliczenie poprzednich okresów niezdolności do pracy w znaczeniu medycznym, a więc każdego okresu niezdolności do pracy.

Drugie stanowisko prowadzi do wniosku, że doliczenie ma zastosowanie w przypadku nieprzekraczającej 60 dni przerwy między dotychczasowym a nowym okresem zasiłkowym. Tym samym podleganie ubezpieczeniu i opłacanie składek, a nie medyczne przeciwwskazanie do pracy, powinno decydować o upływie 60-dniowego okresu przerwy. Innymi słowy, 60-dniową przerwę należałoby rozumieć raczej jako przerwę w ubezpieczeniu lub opłacaniu składek. Nie można byłoby wówczas wliczyć do okresu zasiłkowego okresów niezdolności do pracy, za które zasiłek nie przysługuje. Stanisław K. miałby w takim przypadku prawo do zasiłku za drugi sporny okres niezdolności do pracy.

Jednak Sąd Najwyższy uznał w uchwale z 2 września 2009 r. (II UZP 7/09), że ustanie „poprzedniej niezdolności do pracy” (art. 9 ust. 2 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa) oznacza ustanie niezdolności do pracy w znaczeniu medycznym.

Uzasadniając orzeczenie wskazał, że ustawa posługuje się dwoma odrębnymi pojęciami: okresu zasiłkowego i okresu niezdolności do pracy. Ponieważ są to pojęcia odrębne, to nie można ich utożsamiać ze sobą. Tym samym ustanie niezdolności do pracy należy rozumieć jako każde odzyskanie sprawności organizmu w dacie oznaczonej w zaświadczeniu lekarskim – jeżeli wystąpiło kilka takich przypadków. Od każdej z tych dat należy liczyć okres 60-dniowy, po przekroczeniu którego rozpoczyna się nowy okres zasiłkowy i ubezpieczony może żądać wypłaty zasiłku. Oznacza to, że obydwa sporne okresy niezdolności do pracy Stanisława K. podlegają zaliczeniu do poprzedniego okresu zasiłkowego i ubezpieczony nie nabył prawa do zasiłku za żaden z nich. Inaczej mówiąc, wskazany w art. 9 ust. 2 ustawy zasiłkowej okres 60-dniowej przerwy rozpoczynał się odpowiednio: 30 maja oraz 8 września i w każdym z tych przypadków zakończył się wcześniej. W razie więc wystąpienia krótszej przerwy – jak w przypadku Stanisława K. – po wyczerpaniu pierwszego okresu zasiłkowego, z tytułu kolejnej niezdolność do pracy ubezpieczony nie ma już prawa do zasiłku chorobowego.

Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...