Czy wniosek o wydanie interpretacji ZUS może spowodować kontrolę w firmie

Joanna Stolarska
rozwiń więcej
W naszej firmie pojawił się problem. Nie wiemy, czy powinniśmy oskładkować jedno ze świadczeń pracowniczych, które od nowego roku zostało wprowadzone do regulaminu wynagradzania. Chcielibyśmy wystąpić w tej sprawie do ZUS z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji, ale nasz prezes obawia się, że to ściągnie do nas kontrolę ZUS. Czy istnieje takie zagrożenie?

Sam wniosek o wydanie pisemnej interpretacji nie spowoduje, że w Państwa firmie zostanie wszczęta kontrola ZUS. Pojawienie się kontroli byłoby możliwe tylko w sytuacji, gdyby Państwa firma została ujęta w planie kontroli na dany rok lub gdyby zaistniały przesłanki, które mogłyby spowodować kontrolę doraźną (np. skarga pracownika, wykrycie dużych błędów w dokumentacji składanej do ZUS itp.). Wydając pisemne interpretacje przepisów ZUS opiera się wyłącznie na stanie faktycznym (lub zdarzeniu przyszłym) przedstawionym przez płatnika we wniosku i nie ma prawa ingerować we wniosek o wydanie interpretacji, zmieniać lub weryfikować faktów w nim przedstawionych ani na podstawie wiedzy posiadanej z urzędu, ani w toku kontroli. Szczegóły w uzasadnieniu.

Autopromocja

Płatnik składek będący przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej może złożyć do ZUS wniosek o wydanie pisemnej interpretacji w jego indywidualnej sprawie. Od 1 stycznia 2013 r. zakres przedmiotowy interpretacji indywidualnych wydawanych przez ZUS został doprecyzowany w przepisach ustawy systemowej – obejmuje on zagadnienia związane z obowiązkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek (art. 84d ustawy systemowej).

Wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Przedsiębiorca jest zatem zobowiązany do ich wyczerpującego opisania we wniosku o wydanie interpretacji oraz do przedstawienia własnego stanowiska w danej sprawie. ZUS udziela interpretacji w drodze decyzji, od której przysługuje odwołanie do sądu powszechnego, w trybie art. 83 ust. 2 ustawy systemowej. Interpretacja zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska w sprawie wraz z uzasadnieniem prawnym oraz pouczeniem o środkach odwoławczych.

Korzyści (+)

Interpretacje ZUS są wydawane w formie decyzji i podlegają kontroli sądu nie tylko co do prawidłowości proceduralnej ich wydania, ale również co do zgodności rozstrzygnięcia z obowiązującymi przepisami prawa.

Płatnicy, którzy chcieliby wnioskować o interpretację indywidualną do ZUS, często obawiają się, że skutkiem złożenia wniosku może być kontrola ZUS w firmie, zwłaszcza gdy stanowisko własne przedsiębiorcy zostanie przez ZUS uznane za nieprawidłowe. ZUS nie podejmuje działań kontrolnych w odpowiedzi na wniosek o wydanie interpretacji. Również orzecznictwo sądowe dotyczące wydawania pisemnych interpretacji jednoznacznie wskazuje, że takie działanie organu byłoby nieuprawnione.

Wydając interpretację pisemną ZUS ma się opierać wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przedsiębiorcy. Taką jednoznaczną wykładnię wskazał Sąd Najwyższy m.in. w postanowieniu z 18 kwietnia 2011 r. (III UK 117/10), w którym stwierdził, że „rolą organu prowadzącego postępowanie [o wydanie interpretacji – przyp. red.] jest ocena stanowiska strony w spornej kwestii (...). Istotą tego postępowania jest uzyskanie przez stronę wyjaśnienia treści przepisów prawa i ich zastosowania w odniesieniu do indywidualnej sytuacji wskazanej we wniosku. Organ wydający decyzję nie może ingerować w stan faktyczny opisany we wniosku, podważać go, uzupełniać czy zmieniać w oparciu o inne źródła lub wiedzę znaną mu z urzędu”. Tym bardziej niedopuszczalne byłoby wszczęcie postępowania kontrolnego w odpowiedzi na wystąpienie przez przedsiębiorcę z wnioskiem o wydanie interpretacji.


WAŻNE!

Wydając interpretację indywidualną ZUS ma obowiązek opierać się wyłącznie na opisie stanu faktycznego (lub zdarzenia przyszłego) zawartym we wniosku, bez uzupełniania go, ingerowania w niego lub uzupełniania na podstawie innych źródeł lub wiedzy znanej organowi z urzędu.

Wnioskując o wydanie interpretacji nie narażają się zatem Państwo na kontrolę z ZUS w związku z tym wnioskiem. Może się jednak zdarzyć, że Państwa firma jest uwzględniona w rocznym planie kontroli i postępowanie, wszczęte zgodnie z tym planem, rozpocznie się w okresie następującym po wydaniu przez ZUS interpretacji. Przepisy nie precyzują częstotliwości, z jaką powinny być prowadzone kontrole ZUS, uzależniając ją od bieżących potrzeb, wyznaczanych efektywnością i skutecznością egzekwowania należności z tytułu składek i wypłacanych świadczeń. Z bieżącej praktyki wynika jednak, że przedsiębiorca może spodziewać się rutynowej, okresowej kontroli ZUS mniej więcej raz na 5 lat. W takiej sytuacji będzie to kontrola planowa, zapowiedziana, obejmująca całość rozliczeń płatnika z ZUS, a nie tylko zakres dotyczący wydanej interpretacji.

Może się również zdarzyć, że w okresie następującym po złożeniu wniosku o udzielenie interpretacji zostanie w Państwa firmie wszczęta kontrola doraźna – jej przyczyny mogą być jednak zupełnie niezależne od postępowania o wydanie interpretacji. Kontrolę doraźną ZUS wszczyna najczęściej na podstawie skargi pracownika, stwierdzenia dużych błędów w rozliczeniach (szczególnie gdy brak jest kontaktu z płatnikiem, aby wyjaśnić przyczynę ich powstania), uzasadnionego podejrzenia o działania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście przepisów prawa. Są to kontrole o stosunkowo wąskim zakresie – dotyczą najczęściej wyjaśnienia tej dokładnie okoliczności, która stała się przyczyną kontroli.

Jednoczesne wystąpienie przez płatnika z wnioskiem o wydanie interpretacji i wszczęcie postępowania kontrolnego przez ZUS (planowego lub doraźnego) jest bardzo mało prawdopodobne.

ZUS ma obowiązek wydać interpretację w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego i opłaconego wniosku. Przedsiębiorca nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosował się do uzyskanej interpretacji. Aby organ mógł wydać wiążącą wykładnię, musi dysponować pełnym i wyczerpującym opisem sytuacji faktycznej (lub zdarzenia przyszłego). We wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przedsiębiorca powinien je jak najdokładniej opisać. Wszelkie braki w tym zakresie mogą w przyszłości stanowić podstawę do uchylenia ochronnej funkcji interpretacji.

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca po raz pierwszy zawiera z częścią zatrudnionych osób umowy o zakazie konkurencji. Umowy te przewidują wypłatę odszkodowań za powstrzymywanie się od działań konkurencyjnych w czasie określonym w umowie. Płatnik nie jest pewien, czy odszkodowania te mogą zostać wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (według stanowiska przedsiębiorcy takie wyłączenie może mieć zastosowanie). Płatnik we wniosku do ZUS o wydanie interpretacji wskazał, że odszkodowania te będą wypłacane w trybie art. 1012 § 3 Kodeksu pracy. Nie wspomniał jednak, że będą wypłacane nie tylko byłym pracownikom po ustaniu stosunku pracy (taki wymóg stawia Kodeks pracy), ale również, na analogicznych zasadach, dwóm menedżerom – członkom zarządu, zatrudnionym w spółce na podstawie umowy cywilnoprawnej. Gdyby ZUS na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez płatnika potwierdził stanowisko wnioskodawcy i zgodził się na wyłączenie składkowe dotyczące odszkodowań z tytułu umowy o zakazie konkurencji, przedsiębiorca stosując tę interpretację i tak nie byłby chroniony przed skutkiem swojego nieprawidłowego działania (menedżer na kontrakcie nie może być stroną umowy o zakazie konkurencji, o której mowa w art. 1012 Kodeksu pracy, gdyż to wyłączenie ze składek nie ma zastosowania do osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych). ZUS będzie mógł zakwestionować wyłączenie zastosowane w odniesieniu do zleceniobiorców, ponieważ opis stanu faktycznego we wniosku o wydanie interpretacji był niekompletny.

Podstawa prawna:

  • art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 10, art. 10a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.).
Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

pokaż więcej
Proszę czekać...