Tak, w przypadku dokonania korekt dokumentów ZUS RCA należy przekazać ubezpieczonemu również skorygowany dokument ZUS RMUA z wykazanymi prawidłowymi kwotami składek wynikającymi ze skorygowanej dokumentacji.
Płatnik składek jest zobowiązany do przekazania ubezpieczonemu wszystkich informacji, które były zawarte w imiennych raportach miesięcznych składanych przez płatnika do ZUS. Informacje te powinny być przekazane na piśmie (ewentualnie – za zgodą ubezpieczonego – w formie dokumentu elektronicznego) w celu ich sprawdzenia i weryfikacji.
Każdy ubezpieczony za poprzedni rok kalendarzowy otrzymuje z ZUS informację o należnych składkach na ubezpieczenie emerytalne, z podziałem na poszczególne miesiące. Dodatkowo, jeśli jest członkiem OFE, otrzymuje z wybranego funduszu informację o składkach faktycznie za niego odprowadzonych na rachunek w funduszu. Na podstawie aktualnych i prawidłowych raportów ZUS RMUA ubezpieczony może zweryfikować prawdziwość informacji zawartych w informacjach przesyłanych mu przez ZUS i OFE. W razie niezgodności może się zwrócić do płatnika składek o ich wyjaśnienie i usunięcie ewentualnych nieprawidłowości lub wnioskować o interwencję w ZUS.
Brak informacji o złożonych korektach w istocie pozbawiłby ubezpieczonego wglądu w stan rozliczeń, których dokonuje płatnik za tę osobę.
Podstawa prawna
- Art. 41 ust. 6, 7, 8 i 8a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 45, poz. 235.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych – Dz.U. nr 78, poz. 465; ost. zm. Dz.U. z 2009 r. nr 144, poz. 1181.