Czy płacić składki na FP i FGŚP od zwrotu składek opłaconych po przekroczeniu 30-krotności

Roman Dorawa
rozwiń więcej
W związku z nadpłatą składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za jednego z naszych pracowników, co wynikało z przekroczenia rocznej podstawy wymiaru tych składek, musimy zwrócić te składki pracownikowi. Wiem, że od zwracanej kwoty składek trzeba naliczyć podatek oraz składkę zdrowotną, ale co ze składkami na FP i FGŚP? Czy od kwoty zwracanej pracownikowi nadpłaty należy opłacić również te składki?

Od kwoty zwracanych pracownikowi nadpłaconych składek nie należy liczyć składek na FP ani FGŚP. Zwrot składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu przekroczenia rocznej podstawy ich wymiaru (równowartości trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia) nie stanowi podstawy do naliczenia składek na te fundusze.

Autopromocja

UZASADNIENIE

Składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych są należne za okres trwania obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Podstawą do naliczenia składek na te fundusze jest kwota stanowiąca podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Jednak nie należy stosować ograniczenia tej podstawy do kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Przy czym składki na FP należy opłacać wówczas, gdy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w przeliczeniu na okres miesiąca jest nie niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia (art. 104 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników jest przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 18 ust. 1 ustawy systemowej). W przypadku składek na te ubezpieczenia obowiązuje jednak ograniczenie rocznej podstawy ich wymiaru. Składek tych nie należy opłacać, gdy podstawa ich wymiaru w trakcie roku kalendarzowego przekroczy kwotę trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. W 2010 r. kwota ta wynosi 94 380 zł.

Przekroczenie rocznego ograniczenia podstawy wymiaru tych składek w danym roku nie wyłącza – jak wspomniano wcześniej – obowiązku rozliczania i opłacania składek na FP i FGŚP za danego pracownika. Składki te nadal powinny być opłacane od uzyskiwanego przez pracownika przychodu.

WAŻNE!

Ograniczenie rocznej podstawy wymiaru składek należy stosować wyłącznie do składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a od 1 stycznia 2010 r. również na Fundusz Emerytur Pomostowych.


Jeśli pracodawca nadal opłacał za danego pracownika składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe po przekroczeniu granicznej kwoty podstawy ich wymiaru w danym roku, ma obowiązek zwrócić pracownikowi nadpłatę w części, w jakiej te składki pobrał ze środków pracownika.

Zwrot nadpłaty składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oznacza konieczność opłacenia od niego zarówno zaliczki na podatek, jak i składki na ubezpieczenie zdrowotne. Wynika to z tego, że zarówno podstawa obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne zawsze są pomniejszane o kwotę składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika (art. 26 ust. 1 pkt 2 updof i art. 81 ust. 6 ustawy zdrowotnej).

Zatem naliczenie przez pracodawcę wyższych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, mimo ustania obowiązku dalszego ich opłacania w danym roku, powoduje zaniżenie należnej za dany okres zarówno zaliczki na podatek, jak i składki na ubezpieczenie zdrowotne. Nie wpływa to jednak na zmianę wysokości należnych składek na FP i FGŚP. Wysokość składek na te fundusze w żaden sposób nie zależy od tego, w jakiej wysokości zostały naliczone składki na ubezpieczenia społeczne w danym okresie.

Zwrot pracownikowi nadpłaconych składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowi dodatkowego przychodu pracownika. Dlatego od takiego zwrotu pracodawca nie ma obowiązku dodatkowego opłacenia składek na FP i FGŚP. Skoro podstawę wymiaru tych składek stanowi przychód brutto pracownika, to opłacenie ich od zwracanej pracownikowi nadpłaty składek na ubezpieczenia społeczne powstałej na skutek opłacenia ich od przychodów przekraczających kwotę 30-krotności oznaczałoby, że w tej części zostałyby one (tj. składki na FP i FGŚP) opłacone dwukrotnie.

Podstawa prawna:

  • art. 104 ust. 1, art. 107 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.),
  • art. 29 ust. 1 ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. Nr 158, poz. 1121 ze zm.),
  • art. 18 ust. 1, art. 19 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm,),
  • art. 81 ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.).

Orzecznictwo uzupełniające:

  • Tryb postępowania przy zwrocie nadpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne, wynikający z § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106) nie wyłącza prawa ubezpieczonego do domagania się wydania decyzji w przedmiocie ustalenia wymiaru składki, zaniechania jej poboru itd. (Postanowienie Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 19 sierpnia 2002 r., sygn. III AUz 248/02, OSA 2003/1/4)
Kadry
ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

Czerwiec 2024 – dni wolne, godziny pracy
30 kwi 2024

Czerwiec 2024 – dni wolne i godziny pracy w szóstym miesiącu roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w czerwcu? Kalendarz czerwca w 2024 roku nie zawiera ani jednego święta ustawowo wolnego od pracy. Sprawdź, kiedy wypada najbliższe święto.

Komunikat ZUS: 2 maja wszystkie placówki ZUS będą otwarte
30 kwi 2024

W czwartek, 2 maja, placówki ZUS będą otwarte.

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa?
30 kwi 2024

Czy 12 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2024 roku?

Kalendarz maj 2024 do druku
30 kwi 2024

Kalendarz maj 2024 do druku zawiera: święta stanowiące dni wolne od pracy, Dzień Flagi, Dzień Matki i imieniny wypadające w tym miesiącu.

Majówka: Pamiętaj, że obowiązuje zakaz handlu i w długi weekend sklepy będą zamknięte
30 kwi 2024

W środę, 1 maja, zaczyna się majówka. Kto zaplanował sobie urlop na 2 maja, może cieszyć się długim weekendem trwającym aż 5 dni. Jak w tym czasie robić zakupy? Czy wszystkie sklepy będą zamknięte?

Czy polski pracownik czuje się emocjonalnie związany ze swoim miejscem pracy?
30 kwi 2024

1 maja przypada Święto Pracy, to dobry moment, aby zastanowić się nad tym, jak się miewają polscy pracownicy. Jak pracodawcy mogą zadbać o dobrostan pracowników?  

pokaż więcej
Proszę czekać...