Kiedy firma może skorzystać z dofinansowania do zatrudnienia osoby bezrobotnej

Agnieszka Zwolińska
rozwiń więcej
W prawie unijnym obowiązuje powszechna zasada swobody przepływu pracowników. Trybunał Sprawiedliwości UE w jednym z ostatnich wyroków zajął stanowisko, że podobne uprawnienia w zatrudnianiu i korzystaniu z przysługujących przywilejów powinni mieć również pracodawcy.

Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 13 grudnia 2012 r. w sprawie C-379/11 zajął się kwestią niemożności skorzystania przez pracodawcę z Luksemburga z dofinansowania do zatrudnienia osoby bezrobotnej (obywatelki Luksemburga) zamieszkałej w Niemczech. Ocenił on m.in., czy ograniczenie, jakie przewidywało prawo luksemburskie, nie utrudniało jej zatrudnienia.

Autopromocja

Należy przypomnieć, że prawo unijne zapewnia pracownikom swobodę przepływu na terytorium krajów członkowskich UE. Swoboda ta obejmuje m.in. prawo:

  • ubiegania się o rzeczywiście oferowane miejsca pracy,
  • przemieszczenia się po terytorium państw członkowskich w celu ubiegania się o miejsce pracy.

Gwarancja ta oznacza też zakaz wszelkiej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową – w zakresie zatrudniania, wynagrodzenia czy innych warunków pracy.

Bezrobotny to też pracownik

W orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE, w związku ze wspomnianą swobodą przepływu osób, przyjmuje się szerokie rozumienie pojęcia pracownik.

Za pracownika uważa się nie tylko osobę, która wykonuje pracę na rzecz innej osoby pod jej kierownictwem w zamian za wynagrodzeniem, ale również taką, która faktycznie poszukuje pracy.

Takie stanowisko potwierdził też Trybunał we wskazanym powyżej wyroku. Wskazał on ponadto, że na wynikający z art. 45 TFUE zakaz dyskryminacji może powoływać się nie tylko pracownik czy osoba poszukująca pracy, ale także pracodawca.

Ograniczenie w korzystaniu z dofinansowania

Sprawa, która spowodowała zajęcie się tą kwestią przez Trybunał, dotyczyła luksemburskiej spółki Caves Krier Freres Sarl. Spółka ta, w związku z zatrudnieniem osoby bezrobotnej, ubiegała się o dofinansowanie z funduszu zatrudnienia na pokrycie kosztów ubezpieczenia społecznego. Skorzystanie z tego dofinansowania uzależniono od zatrudnienia osoby bezrobotnej, która ukończyła 45 lat i była zarejestrowana jako poszukująca pracy w luksemburskim biurze pośrednictwa pracy przez co najmniej miesiąc. W opisanej sprawie spółka złożyła wniosek o dofinansowanie w związku z zatrudnieniem pani Schmidt-Krier – 52-letniej obywatelki Luksemburga. Wraz z mężem mieszkała ona w Niemczech, w pobliżu granicy luksemburskiej, i przez całe swoje życie zawodowe wykonywała pracę w Luksemburgu. Spółka nie otrzymała jednak tego dofinansowania ze względu na to, że pani Schmidt-Krier nie była zarejestrowana jako osoba poszukująca pracy w luksemburskim urzędzie pracy. Po dalszej analizie luksemburskich przepisów okazało się, że w luksemburskim urzędzie pracy mogli zarejestrować się jedynie rezydenci. Nie było ono dostępne dla pracodawców, którzy zatrudnili osobę bezrobotną zarejestrowaną jako poszukująca pracy w odpowiednich do luksemburskiej zagranicznych instytucjach pośrednictwa pracy.

W sprawie tej Trybunał uznał, że aby prawo pracowników swobodnego nawiązania i wykonywania zatrudnienia było skuteczne i użyteczne, analogiczne uprawnienia w tym zakresie powinni mieć również pracodawcy. Pracodawca może powoływać się na prawa (dotyczące swobody przepływu) przyznane (w art. 45 TFUE) bezpośrednio pracownikom.


Trybunał o regulacjach luksemburskich

Odnosząc się do regulacji luksemburskich, Trybunał ocenił, że mogą one utrudniać dostęp do zatrudnienia w tym kraju pracownikom, którzy zamieszkują w innym państwie członkowskim. To z kolei może być uznane za ograniczenie unijnej swobody przepływu pracowników.

Trybunał ponadto zajął się kwestią odpowiedzi na pytanie, czy wprowadzone przez Luksemburg ograniczenie (przy ubieganiu się o dofinansowanie do zatrudnienia) jest uzasadnione i konieczne. Podkreślił on, że w dziedzinie zatrudnienia państwa członkowskie dysponują dużą swobodą regulacyjną. Ponadto wskazał, że wspieranie zatrudnienia stanowi prawnie uzasadniony cel polityki społecznej, który może uzasadniać ograniczenie swobody przepływu pracowników.

W omawianej sprawie pani Schmidt-Krier, mimo że miała miejsce zamieszkania poza Luksemburgiem, była obywatelką tego państwa i przez całą swoją karierę zawodową była związana z tym państwem. Będąc zatrudniona w Luksemburgu, płaciła tam podatki z tytułu wykonywanej pracy i przez to przyczyniała się do finansowania polityki społecznej tego państwa. Okoliczności te świadczą o jej związku z luksemburskim rynkiem pracy. To uzasadnia z kolei wniosek, że w jej przypadku – podobnie jak innych pracowników przygranicznych – stosowanie warunku miejsca zamieszkania jest niewłaściwe. Pracownicy przygraniczni, ze względu na istniejące związki z rynkiem pracy danego państwa członkowskiego, powinni być traktowani w tym państwie na równi z pracownikami krajowymi czy będącymi rezydentami tego państwa. Pośrednio taki związek dotyczy także pracodawców, zatrudniających osoby poszukujące pracy oraz udzielanej im pomocy, np. w postaci dofinansowania składek na ubezpieczenia społeczne. Powinni oni mieć możliwości zatrudnienia zarówno pracowników posiadających miejsce zamieszkania w danym państwie, jak i przygranicznych.

Definicja bezrobotnego w polskim prawie

W polskim porządku prawnym definicję bezrobotnego zawiera ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (art. 2 ust. 1 pkt 2). Wśród warunków wskazanych w tym przepisie jest m.in. wymóg zarejestrowania osoby we właściwym powiatowym urzędzie pracy (dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego).

Obowiązek meldunkowy cudzoziemca reguluje ustawa o ewidencji ludności. Do jego realizacji wymagane jest wskazanie adresu miejsca pobytu stałego lub czasowego (trwającego ponad 3 miesiące) na terytorium RP potwierdzone przez właściciela lokalu lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu. Skorzystanie z dofinansowania w związku z zatrudnieniem osoby bezrobotnej mającej miejsce zamieszkania w innym państwie członkowskim (w szczególności pracownika przygranicznego) może okazać się utrudnione w porównaniu do zatrudnienia osoby bezrobotnej stale mieszkającej na terytorium RP.

Podstawa prawna:

  • art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (DzU z 2004 r. nr 90, poz. 864, s. 2, ost. zm. DzU UE L z 2011 r. nr 1, poz. 1),
  • art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.t. DzU z 2008 r. nr 69, poz. 415, ost. zm. DzU z 2012 r. poz. 1456),
  • rozdział 6 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (j.t. DzU z 2006 r. 139, poz. 993, ost. zm. DzU z 2012 r. poz. 1407).

Orzecznictwo:

  • pkt 28 i 29 wyroku z 13 grudnia 2012 r. w sprawie C-379/11 w sporze między Caves Krier Freres Sarl przeciwko urzędowi pracy.
Kadry
Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa?
03 maja 2024

Czy 19 maja 2024 to niedziela handlowa? Czy w maju jest niedziela handlowa? Poniżej wykaz niedziel handlowych na 2024 r.

5 maja: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
03 maja 2024

W dniu 5 maja przypada: Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, a w Polsce to także Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnością Intelektualną. Trzeba zwrócić uwagę na sytuację tych osób, szczególnie w kontekście społecznym, zawodowym ale i ekonomicznym. Przecież już zgodnie z Konstytucją RP: Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Musimy zatem wiedzieć, że uznając i popierając godność i prawa osób z niepełnosprawnościami, uznajemy własną godność i prawa.

4 maja to Dzień Św. Floriana - Święto Strażaków
03 maja 2024

Świętowaliśmy 1, 2, 3 maja teraz przyszedł czas na 4 maja -  Dzień Św. Floriana. To Wielkie Święto Strażaków. Zostało ustanowione w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej czyli właśnie św. Floriana. W ten szczególny dzień warto wyrazić wdzięczność zarówno strażakom z Ochotniczych Straży Pożarnych jak i z Państwowej Straży Pożarnej za ich trud, ciężką i niebezpieczną służbę, gdzie często narażają swoje życie i zdrowie dla niesienia pomocy innym. 

Emerytura z ZUS: by zapewnić sobie nawet najniższą nie można zbyt często korzystać z zasiłków chorobowych, dlaczego
03 maja 2024

Częste przebywanie na zwolnieniu lekarskim, zwłaszcza tuż przed emeryturą ma wpływ na negatywny wpływ jej wysokość. A często na tym etapie życia bywa i tak, że dla poratowania zdrowia trzeba okresowo skorzystać z renty. Czy więc chorobowe wlicza się do emerytury? Nie tylko więc zbyt krótki staż pracy, ale i duży staż pracy, ale poprzerywany zwolnieniami lekarskimi może obniżyć emeryturę i pozbawić prawa do minimalnej gwarantowanej emerytury, bo formalnie takie okresy zwolnień, choć stażu pracy nie obniżają, w stażu ubezpieczeniowym uznawane są za okresy nieskładkowe.

Od 300 zł do 1200 zł - tyle wyniesie bon energetyczny w zależności od dochodu. Rząd rozpatrzy projekt ustawy o bonie energetycznym
02 maja 2024

Rada Ministrów na najbliższym posiedzeniu w dniu 7 maja 2024 r. zajmie się projektem ustawy o bonie energetycznym. Ustawa przewiduje dalsze zamrożenie cen energii elektrycznej i wprowadzenie jednorazowego bonu energetycznego. Świadczenie to będzie uzależnione od kryterium dochodowego.

Matura 2024: We wtorek, 7 maja, zaczyna się egzamin maturalny
02 maja 2024

W 2024 r. sesja główna egzaminu maturalnego potrwa od 7 maja do 24 maja. Część pisemna zacznie się 7 maja i skończy 24 maja, a część ustna potrwa od 11 maja do 16 maja (z wyjątkiem 12 maja) oraz od 20 maja do 25 maja. Wyniki matury będą znane 9 lipca.

ZUS przyznał pierwsze świadczenia wspierające dla osób z niepełnosprawnościami
02 maja 2024

1,5 tys. osób z niepełnosprawnościami otrzymało już świadczenia wspierające. Do ZUS wpłynęło ponad 8,4 tys. wniosków o to świadczenie.

To już koniec wypłat trzynastej emerytury
02 maja 2024

To już koniec wypłat trzynastej emerytury w 2024 roku. Ile osób otrzymało trzynastkę z ZUS?

Rada Ministrów: Zwiększą się wynagrodzenia pracowników samorządowych. Trwają prace nad projektem rozporządzenia
02 maja 2024

Rząd pracuje nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zwiększy się poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych.

MRPiPS bada 4-dniowy tydzień pracy i chce skrócenia tygodnia pracy w tej kadencji Sejmu
30 kwi 2024

Dwie wypowiedzi członków rządu wskazujące, że skrócenie tygodnia pracy z 5 do 4 dni (albo z 8 godzin dziennie do 7 godzin) może stać się obowiązującym prawem. 

pokaż więcej
Proszę czekać...